کد خبر: ۹۲۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۸۲

قدرت هکرها به زودي چند برابر مي‌شود

  اثرات مخرب جرايم رايانه اي تنها محدود به موضوع تصوير بد از شهرت شرکت هاي بزرگ نمي شود بلکه باعث ضرر‌هاي اقتصادي قابل توجهي به شرکت ها و اشخاصي که از اين رخداد رنج ميبرند، ميگردد.

با توجه به گزارشي که اخيراً توسط مشاور فناوري اطلاعات مرکز تحقيقات جونيپر منتشر شده است، جرايم رايانه اي بصورت بي وقفه رو به افزايش مي باشد.
بر اساس اين گزارش، محققان هزينه نفوذ به داده ها را به صورت جهاني تا سال 2019 ، 2.1 تريليون دلار تخمين زده اند، دقيقا 4 برابر آنچه که براي سال 2015 تخمين زده شده بود. هرچه قدر کاربران و شرکت ها بيشتر وارد تجهيزات ديجيتالي مي‌شوند، ضررهاي اقتصادي بيشتري را متحمل مي شوند.

حملات سايبري بيشتر... اما در چه منطقه اي؟
بر اساس گزارش منتشر شده در پايگاه اطلاع رساني شرکت پاندا سکيوريتي، با اينکه حملات بيشتري روي دستگاه هاي موبايل اتفاق مي‌افتد (که بيشترين حمله روي پلت فرم هاي اندرويد که بيشترين فروش را در فروشگاه ها دارد) اما با هوشمندانه تر شدن وسايل الکترونيکي و گسترش اشيائي که مستقيماً با درگاه اينترنت در تماس هستند (مانند لوازم خودرو، سنسورها و غيره) شايد دقيق نتوان جايگاه خاصي را براي حملات سايبري در آينده نزديک پيش بيني کرد.
همانطور که James Moar به عنوان يک آناليزگر مرکز تحقيقات جونيپر توضيح مي‌دهد : ما کمتر شاهد بد افزارهاي خطرناک بروي دستگاه هاي تلفن همراه بوديم چرا که اين موارد براي مجرمان سود کمتري دارند.

به گفته لوئيز کرونز، کارشناس امنيت اطلاعات در شرکت امنيتي پاندا، اکثر تهديداتي که روي تلفن هاي همراه مشاهده مي شود، همان بدافزارهاي باج خواه هستند که با تکنيک هاي مختلف دستگاه هاي قربانيان را قفل ميکنند و تا زماني که آنها پول درخواست شده را نپردازند نمي توانند به اطلاعات و سيستم خود دسترسي پيدا کنند.
با اين حال، ما تأکيد مي کنيم که شرکت هاي ديگر هم مانند مشاور IDC فکر مي‌کنند که بايد مراقب نفوذ هاي امنيتي که از طريق اينترنت توليد مي‌شوند باشيم.

مطالعه جديدي اخيراً توسط اين شرکت آناليز و تحليل شده و اشاره کرده است که در سال 2016 ، 9 تا از 10 شبکه فناوري شده، دچار نفوذهاي امنيتي قرار خواهند گرفت که دقيقاً به وسايل متصل به آنها مربوط است.
به گزارش روابط عمومي شرکت ايمن رايانه پندار نماينده انحصاري ضدويروس پاندا در ايران، از لحاظ موقعيت جغرافيايي، جايگاهي که نفوذهاي امنيتي بيشتر در آنجا اتفاق مي‌افتد، مطابق پيش بيني متخصصان جونيپر، کشورهاي آمريکاي شمالي هستند. در واقع ، 60 درصد از اتفاقاتي که در سال 2015 رخ مي دهد مربوط به آن منطقه است. البته اين ميزان در سال هاي آينده احتمال دارد جاي خود را به کشورهاي ديگر واگذار کند؛ در واقع کشورهايي که با ثروت بيشتر و ديجيتال کردن جوامع و اقتصاد خود مسير خود را به جلو مي برند، در معرض اين خطر ها و حملاتي از اين دست قرار خواهند گرفت.

حاميان جرايم رايانه اي
يکي ديگر از نکات برجسته اين گزارش اين است که جرايم رايانه اي هر روز حرفه اي و حرفه اي تر مي‌شود. علاوه بر اين، در سال گذشته اولين محصولات جرايم رايانه اي در فروشگاه ها ظاهر شد؛ اين يعني فروش مستقيم ابزارهاي غير مجاز جهت توليد بد افزار و انتشار آن.

روند در سالهاي گذشته به اين صورت بود که هکرها فقط به سيستم هاي رايانه اي نفوذ ميکردند براي اينکه عملي که ميخواستند را انجام دهند اما امروزه آنها واقعا جرم و عملي تبهکارانه انجام مي دهند و از تهديدات رايانه اي در جهت نابود سازي يک شرکت عظيم در جهان استفاده مي کنند.

به گفته مشاوران، هکرها در سال هاي آينده با بکار بردن از تکنيک هاي فوق مهندسي اجتماعي و با برنامه ريزي بهتر در شبکه هاي اجتماعي، حضور پر رنگ تري خواهند داشت.