کد خبر: ۹۲۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۵

جان کربي: تمرکز ما روي کيفيت توافق با ايران است


سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: تمرکز ما روی کیفیت توافقنامه است و ضرورتا تمرکز روی مدت زمانی نیست که کنگره یا هر کس دیگر بخواهد توافقنامه را مورد بررسی دقیق قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، جان کربی در نشست خبری خود در وزارت امور خارجه آمریکا به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

خبرنگاری پرسید: شما می گوئید که این یک ضرب الاجل نیست اما از جنبه ضرب الاجل کنگره ، روز پنج شنبه در عمل ضرب الاجل است. شما اذعان کردید که از این ضرب الاجل به روز جمعه گذر خواهید کرد. به نظر من این یک ضرب الاجل جدید خودخواسته است.

جان کربی در پاسخ گفت: این کار ما تمدید ملزومات (برنامه اقدام مشترک) تا تاریخ خاصی است.

خبرنگار گفت: آیا شتاب کافی در حرکت وجود دارد که با داشتن وقت کافی در این هفته ، به اندک زمان بیشتری نیاز داشته باشید؟ یا اینکه هنوز به توافق نرسیده اید و باید همچنان کار کنید تا به توافق برسید؟

جان کربی گفت: هنوز کار زیادی برای انجام دادن باقی مانده است. تیم ها در وین حضور دارند ، وزرای خارجه می آیند و می روند اما تیم ها در آنجا حضور دارند. همه اینگونه فکر کردند که ادامه دادن به کار اقدامی عاقلانه است. ادامه دادن به کار به معنی پابرجا بودن پارامترهای برنامه اقدام مشترک است که شامل تخفیف تحریم ها است. هدف این است که این پارامترها اندکی بیشتر پا برجا باشند تا همه بتوانند دور میز مذاکره باقی بمانند. جان کری به صراحت گفت که هنوز کار زیادی باقی مانده است ، هنوز اختلافاتی وجود دارد که باید روی آنها کار شود. من آماده نیستم بگویم که ما با تمدید گفتگوها اکنون احساس می کنیم که شتاب مطلق وجود دارد تا ما را به سمت یک توافق سوق دهد. کار زیادی انجام شده است و تلاش های زیادی صورت گرفته است اما همچنان کار زیادی باقی مانده است.

خبرنگار گفت: وزرا می روند و رو پنج شنبه می آیند، احتمال توافق در روز جمعه نیز بعید است. پرسش این است که آیا شما با دیدن پیشرفت باز هم ادامه خواهید داد یا اینکه می گوئید ما در این دور تا جایی که می توانستیم کار کردیم و وقت بیشتر هم هیچ تفاوتی ایجاد نمی کند؟ شما تا چه زمانی آماده اید که آنجا بمانید؟ آیا شما می گوئید که او ( جان کری) تا زمانی که لازم باشد در وین باقی خواهد ماند؟

سخنگوی وزارت امور خارجه ی آمریکا در پاسخ گفت: من چنین چیزی نمی گویم . ما ساعت به ساعت و روز به روز مذاکره می کنیم. من نمی توانم به پرسش شما پاسخ بدهم. تلاش من برای پاسخ دادن به این مسئله ، اقدامی به دور از عقلانیت خواهد بود. ما هر روز که روزی جدید است کار می کنیم و تمرکز می کنیم که در اتاق مذاکره در همان روز چه می گذرد؟ من نمی توانم به شما بگویم که در پایان امروز چه اتفاقی خواهد افتاد؟ نمی توانم بگویم که فردا چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چیزی که می توانم بگویم این است که تیم ما در آنجا باقی خواهد ماند، جان کری وزیر امور خارجه ی آمریکا به این موضوع پایبند است ، ما تلاش می کنیم راهی را برای این موضوع بیابیم. اگر آنها دریک مقطع زمانی تصمیم بگیرند که هیچ توافقنامه ای ممکن نیست در این صورت وزیر امور خارجه ی آمریکا هر تصمیمی که باید بگیرد می گیرد و ما طبق آن تصمیم عمل می کنیم . هنوز صحبت کردن در این باره زود است.

خبرنگار گفت: آیا شما موضوعات را حل کرده اید؟
جان کربی گفت: بدون آنکه وارد جزئیات در اتاق مذاکره شوم باید بگویم که پیشرفت بدست آمده است اما هنوز کار برای انجام دادن باقی مانده است، هنوز اختلافاتی برای حل کردن وجود دارد.
خبرنگار گفت: مثل مکعب روبیک است یعنی هیچ چیز مورد توافق قرار نمی گیرد مگر اینکه همه چیز مورد توافق قرار گیرد!

جان کربی در پاسخ گفت: درحالیکه پیشرفت در مورد برخی چیزها بدست آمده است اما اختلافاتی درباره ی برخی چیزهای دیگر وجود دارد. تا زمانی که روی همه چیز توافق بدست نیاید، واقعا هیچ چیزی مورد توافق قرار نخواهد گرفت. پیشرفت هایی بدست آمده است اما معنی اش این نیست که همه ی کارها مثل یک بسته در داخل یک چمدان قرار دارد و تمام شده است! باید بگویم تا زمانی که توافقنامه ی نهایی نباشد هیچ توافقی در کار نخواهد بود.

جان کربی در ادامه گفت: شما از عبارت ضرب الاجل خودخواسته استفاده می کنید اما توصیف من این است که ما تلاش های خود خواسته ای می کنیم تا همچنان مذاکره کنندگان در اتاق باشند و کارشان را انجام دهند. این یک ضرب الاجل نیست که تا آن تاریخ توافق باید بدست آید بلکه ما در حال تمدید کردن پارامترهای برنامه اقدام مشترک و تخفیف موقت تحریم های ایران برای چند روز دیگر هستیم تا همه بتوانند به کارشان ادامه دهند ، تا گفتگوها همچنان بر مبنای یک بنیان معتبر باشد. من نمی دانم که در دهم ژوئیه چه خواهد شد؟ من همچنین نمی دانم که فردا چه خواهد شد؟ ما روز به روز پیش می رویم.

خبرنگار پرسید آیا احتمال دارد که به هفته ی آینده هم کشیده شود؟

جان کربی در پاسخ گفت: من نمی خواهم گمانه زنی کنم. حدس و گمانه زنی در این باره نامناسب و به دور ازعقل خواهد بود.

خبرنگاری پرسید: شما چند هفته ی گذشته از همین تریبون گفته بودید ضرب الاجل ها ، کارکرد اجباری خوبی دارند. بدون کارکرد اجباری ،آیا ایرانی ها و آمریکایی ها می توانند برای مدت نامحدود کار کنند تا اینکه یک طرف به آن چیزی که می خواهد دست یابد؟شما در چه مقطع زمانی خواهید گفتید که در این دور چنین اتفاقی نخواهد افتاد؟

جان کربی گفت: من پاسخ به این پرسش را نمی دانم. من علاقه ی شما برای مشخص کردن یک تاریخ خاص را درک می کنم اما نمی توانم از همین الان نتیجه را پیش بینی کنم. همه ما روی سی ام ژوئن تمرکز داریم و این درست است چون سی ام ژوئن نشان دهنده ی پایان این دور از گفتگوها است اما همچنان در همان دور قرار داریم و بازی همان بازی است. کار زیادی صورت گرفته است که همه به این کار اعتقاد دارند و به آن پایبند هستند. اینکه همه آنجا هستند حس خوبی می دهد، پیشرفت در حال بدست آمدن است و می خواهیم به این پیشرفت ادامه دهیم. هرکسی که بخواهد دقیقا پیش بینی کند که پایان کار چه زمانی خواهد بود و راه حل چه خواهد بود، اقدام به دور از عقلانیت انجام داده است.

خبرنگار پرسید:آیا وزیر امور خارجه ی آمریکا با رئیس جمهور این کشور تماس تلفنی داشته است؟
جان کربی گفت: من هیچ خبری از تماس تلفنی جان کری با رئیس جمهور ندارم اما وزیر امور خارجه ی آمریکا در تماس با تیم امنیت ملی آمریکا است.

جان کربی گفت: رئیس جمهور آمریکا و جان کری به صراحت گفته اند که ما یا به توافق خوب دست خواهیم یافت که در برابر موشکافی ها دوام داشته باشد و یا اینکه به توافق دست نخواهیم یافت. ما پیش بینی می کنیم که اگر بتوانیم به توافق دست یابیم این توافق دربرابر موشکافی کنگره دوام خواهد آورد و فرقی هم نمی کند که بررسی کنگره چه مدت طول بکشد! ذهنیت ما درباره ی مسئله همین است. همانطور که چند هفته پیش گفتم ، تمرکز همه ی ما تلاش برای انجام دادن این کار تا پایان ژوئن است و آنها به همین علت در آنجا هستند و به کار ادامه می دهند. فقط کنگره نیست که از جنبه بررسی اهمیت دارد این توافق همچنین باید در برابر موشکافی همپیمانان و شرکای ما در سراسر دنیا دوام بیاورد. تمرکز ما روی کیفیت توافقنامه است و ضرورتا تمرکز روی مدت زمانی نیست که کنگره یا هر کس دیگر بخواهد توافقنامه را مورد بررسی دقیق قرار دهد.