کد خبر: ۹۲۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۶۸۰

چند عدد تخم مرغ در روز مي خوريد؟

 تخم‌مرغ يکي از مواد غذايي مغذي و بسيار مفيد است. هر تخم‌مرغ در حدود 70 کالري دارد و منبع سرشاري از پروتئين است. در واقع پروتئين‌هاي موجود در تخم‌مرغ با توجه به کيفيت بالايي که دارند، اسيدهاي آمينه مورد نياز بدن را تامين مي‌کنند.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، زرده تخم‌مرغ نيز علاوه بر کلسترول حاوي آنتي‌اکسيدان‌هايي است که از بيماري هايي مانند آب مرواريد، آسيب‌هاي شبکيه چشم و برخي سرطان ها پيشگيري مي‌کند. تخم مرغ همچنين منبع خوبي از ماده معدني سلنيوم است.

اين ماده معدني با خاصيت آنتي‌اکسيداني از نابودي سلول‌هاي بدن جلوگيري کرده و سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌کند. همچنين تخم‌مرغ حاوي ريبوفلاوين (ويتامين B2) و ويتامين D است.

آنچه از مدت ها پيش موجب نگراني درباره مصرف تخم مرغ بوده است، محتواي کلسترول بالا در زرده تخم مرغ است که يک عامل خطر در بيماري هاي قلبي عروقي محسوب مي شود.

مطالعات انجام شده در انگليس نشان مي‌دهد در ميان 115 هزار فرد بررسي شده به مدت 14 سال، خوردن روزانه يک عدد تخم مرغ با خطر ابتلا به بيماري‌هاي گرفتگي عروق کرونر و حملات قلبي ارتباطي ندارد.

از طرف ديگر به دليل احساس سيري که پس از مصرف تخم مرغ به وجود مي‌آيد به خوردن غذاي کمتر و لاغري نيز کمک مي‌کند. در مطالعه ديگري که در سال 2013 انجام شد، 30 شرکت‌کننده اعلام کردند که پس از خوردن تخم‌مرغ در وعده غذايي صبحانه احساس سيري کرده و ميلي به خوردن غذاي بيشتر نداشتند. اين افراد زماني که در صبحانه‌شان تخم مرغ مي‌خورند، نسبت به زمان‌هاي ديگر ناهار و حتي شام کمتري مصرف مي‌کردند.

در يک تحقيق ديگر که در سال 2011 منتشر شد، افراد مورد بررسي در وعده ناهار خود سيب‌زميني، ساندويچ مرغ و املت خوردند و نتايج نشان داد مصرف تخم‌مرغ رضايت بيشتري را در اين افراد به وجود مي‌آورد.

در واقع مصرف تخم مرغ بيشتر از وعده‌هاي حاوي کربوهيدرات مانند سيب‌زميني احساس سيري به وجود مي‌آورد و مصرف ميان وعده و به دنبال آن جذب کالري بيشتر را کاهش مي‌دهد. بنابراين با توجه به اينکه اضافه وزن با خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي همراه است، مصرف تخم‌مرغ به دليل ايجاد احساس سيري، گزينه مناسبي است.

با وجود اين تحقيقات بايد بدانيد که تخم‌مرغ منبع سرشاري از چربي‌هاي اشباع شده است که اين چربي‌ها سطح کلي کلسترول خون را افزايش داده و خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي را افزايش مي دهند.

بنابراين تعداد پيشنهادي متخصصان براي مصرف تخم‌مرغ روزي يک عدد است و در صورتي که فردي کلسترول بالا دارد و يا در معرض ديابت و بيماري‌هاي قلبي است بايد در مصرف زرده تخم‌مرغ و گوشت‌هاي با چربي‌هاي اشباع شده و کلسترول بالا احتياط بيشتري کند.