کد خبر: ۹۲۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۰۲

اوباما: احتمال توافق هسته اي کمتراز50 درصد است

سی ان ان اعلام کرد رئیس جمهور آمریکا معتقد است احتمال توافق هسته‌ای با ایران اکنون کمتر از پنجاه درصد است.

سی ان ان اعلام کرد رئیس جمهور آمریکا معتقد است احتمال توافق هسته‌ای با ایران اکنون کمتر از پنجاه درصد است.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک»، به نقل از پایگاه اینترنتی سی ان ان، یک سناتور دیپلمات که شامگاه سه شنبه پشت درهای بسته با رئیس جمهور آمریکا دیدار داشت، گفت اوباما معتقد است شانس دستیابی به توافق با ایران اکنون کمتر از «پنجاه- پنجاه» است. سناتور «دیک دِربین» Dick Durbin از ایالت ایلینوی، معاون رهبر دموکرات ها در سنا و از متحدان نزدیک باراک اوباما افزود: «اوباما گفت در طول مذاکرات، خوش بینی او مدام کم و زیاد شده است. رئیس جمهور افزود در این مرحله، شانس (دستیابی به توافق) کمتر از پنجاه- پنجاه است».

این اظهارات باعث شده است انتظارها در خصوص دستیابی به توافق برای مهار برنامه هسته‌ای ایران کاهش یابد؛ اظهارات اخیر در شرایطی مطرح می شود که مذاکرات بر سر توافق نهایی تاکنون از دو مهلت تعیین شده عبور کرده است و احتمالاً تا ضرب الاجل سوم در روز جمعه نیز به نتیجه نخواهد رسید.

یکی دیگر از قانونگذاران آگاه از روند مذاکرات به سی ان ان گفت خودداری ایرانی ها در لحظه آخر از همکاری در زمینه افشای ابعاد نظامی گذشته برنامه هسته ای و پافشاری آنها بر لغو محدودیت های موشکی، دولت آمریکا را غافلگیر کرده است.

همزمان با آخرین تلاش ها برای دستیابی به توافق تا روز جمعه، دوره توافق نهایی و تلاش ها برای منعکس کردن هر گونه توافقی در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به اختلافات جدی تبدیل شده است. ایران همچنین لغو تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل را خواستار شده است که قدرت های جهانی هم اکنون تمایلی به آن ندارند. ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز روز سه‌شنبه در کنگره آمریکا، مخالفت خود را با هر گونه کاهش تحریم ها در این زمینه، بالاخص به شکل قطعی، ابراز کرد. دمپسی در جمع قانونگذاران گفت:«تحت هیچ شرایطی نباید فشارها بر ایران را در خصوص توانمندی های موشک بالستیک و قاچاق اسلحه کاهش دهیم».

منابع نزدیک به مذاکرات می‌گویند خطوط قرمزی که آیت الله علی خامنه‌ای رهبر معظم ایران ماه گذشته تعیین کرد، گفتگوها را دشوار کرده است. مطالبات وی که ابتدا در سخنرانی مطرح و سپس در پایگاه اینترنتی توئیتر منتشر شد، شامل دوره کوتاه تر برای توافق و محدودیت های آن برای تحقیقات هسته‌‌ای ایران، لغو فوری تحریم ها به محض دستیابی به توافق و ممنوعیت بازرسی از مراکز نظامی ایران می شود. ظاهراً همه این مطالبات نیز با چارچوب هسته‌ای که ماه آوریل در لوزان سوئیس بر سر آن توافق شد، مغایرت دارد.

با وجود این، منابعی نیز از دستیابی به پیشرفت برای پاسخ دادن به سؤالات باقی مانده بر سر برنامه تسلیحاتی ایران خبر دادند و اعلام کردند اختلافات بر سر دیگر مسائل بحث انگیز مانند دامنه و سرعت کاهش تحریم ها و تعیین محدودیت برای تحقیقات و توسعه مجاز ایران در زمان اجرای توافق، کاهش یافته است.

یک مقام دولت اوباما گفت: «از سنگ اندازی در دقیقه آخر خبری نیست. اینها شگردهای کاملاً استاندارد ایرانی ها است که برای آنها آماده بودیم». با وجود این، این منابع پیش بینی نکردند آیا توافق تا روز جمعه حاصل خواهد شد و اعلام کردند اکثر مسائل، نیازمند تصمیم‌گیری در سطوح بالای سیاسی از سوی حاکمیت ایران است که ممکن است تمایل نداشته باشد این هفته تصمیم بگیرد.

یک مقام بلند پایه دولت آمریکا گفت: «اگر ایران تصمیم خود را بگیرد و بگوید بسیار خب به توافق رسیدیم، توافق امروز حاصل خواهد شد و در مدت چند روز نیز کار تنظیم متن توافق را تمام می‌کنیم. اما ممکن است ایرانی ها لازم داشته باشند نشان دهند که قصد دارند مدتی از گفتگوها کنار بکشند و بعداً دوباره بازگردند. همچنین ممکن است لازم شود آنها یک بار دیگر نزد رهبرشان بازگردند».

سناتور دربین گفت اظهارات اخیر اوباما پیش از دریافت اطلاعات تازه از سوی جان کری وزیر امور خارجه آمریکا مطرح شد که هم اکنون از جانب آمریکا، هدایت گفتگوهای هسته‌ای در وین را بر عهده دارد. دربین گفت: «گمان کنم این نشان می‌دهد گفتگوها به لحظات پایانی رسیده است. اوباما گفت حاضر نیست توافق ضعیف یا بد را بپذیرد و می‌داند اینجا چه مخاطره هایی وجود دارد».

دیپلمات دیگری نیز اشاره کرد: «ممکن است گفتگوها به حدی برسد که لازم باشد همه به کشورهایشان بروند و بعد از تجدید قوا و بررسی مسائل دوباره بازگردند تا گفتگوها را خاتمه دهند. اما هیچ کس در اینجا، خواستار تمدید بلند مدت گفتگوها نیست». یک دیپلمات غربی نیز گفت: «زمانی می‌رسد که پیشرفتی نخواهیم داشت و آنگاه زمان بازگشت به خانه خواهد بود».

با وجود این، منابع اعلام کردند هیچ کسی در گروه های مذاکرات شش قدرت جهانی، مشهور به پنج بعلاوه یک، نگران طولانی شدن مذاکرات نیست و مذاکره کنندگان تا جایی که گفتگوها سازنده باشد و اختلافات کاهش یابد، در محل باقی می‌مانند. محمد جواد ظریف نیز در مقاله روز چهارشنبه خود در فایننشال تایمز نوشت: «رسیدن به توافق نیازمند شجاعت برای توجه به اهداف عالی تر، شهامت کافی برای انعطاف، آمادگی برای ترک عادت های قدیمی و از همه مهم تر بصیرت برای توجه به آینده بهتر است».

یک مقام بلند پایه آمریکایی گفت: «بزرگترین نگرانی ما این است که ایرانی ها جدیت نداشته باشند. آنها گمان می‌کنند آنچه باید انجام دهند، برایشان ساده خواهد بود. در حالیکه آنچه در توافق خواسته شده، نیازمند زمان است و از نظر فنی برای آنها دشوار خواهد بود». یک مقام بلند پایه دولتی نیز شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران به این سؤال پاسخ داد که مذاکره کنندگان چگونه می‌دانند باید از مذاکرات کنار بکشند یا گفتگوها را ادامه دهند. وی گفت: «زمانی که لحظه‌اش فرا برسد، متوجه می شویم. آدم همواره در ورطه هایی قرار می گیرد که یا باید خود را عقب بکشد و یا اینکه داخل آن خواهد افتاد».