کد خبر: ۹۲۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۷

پوليتيکو: اسرائيل بزرگ‌ترين بازنده توافق هسته‌اي ايران

  در حالي که آخرين ضرب الاجل مذاکرات هسته اي با ايران اواخر اين هفته به پايان خواهد رسيد، به نظر مي رسد بزرگترين بازنده در صورت کسب توافق، رژيم صهيونيستي خواهد بود.

به گزارش پوليتيکو، توافقنامه‌اي که ايران و قدرت هاي جهاني به دنبال دستيابي به مفاد آن هستند، ظاهرا چيزي نيست که اسرائيل مي خواهد. اسرائيل بارها اعلام کرده است که توافق هسته اي ايران، موجب کاهش نگراني هاي عمده اين رژيم نخواهد شد.

بنيامين نتانياهو درخواست هاي خود مبني بر جلوگيري از غني سازي اورانيوم توسط ايران را افزايش داده است. مقام هاي اسرائيلي بر اين باورند که تيم مذاکره کننده آمريکا نسبت به منافع تل آويو بي تفاوت شده اند.

نتانياهو با پافشاري بر هدف غير واقعي خود در اتخاذ راهبرد مخالفت با توافق هسته اي با ايران به جاي تمرکز بر عناصر قابل دسترس در توافق، مثل بازرسي ها و محدوديت موشک هاي بالستيک، عملا به خود لطمه مي زند.

البته مذاکرات هسته اي تنها زمينه اي نيست که وي موضع سختگيرانه اي را در قبال ايران اتخاذ کرده و مخالفت خود را با دستيابي به اين توافق اعلام کرده است. اسرائيل بارها اعلام کرده است که ايران بزرگترين تهديد عليه موجوديت اين رژيم است و مساله مهم ديگر که تل آويو ممکن است با آن روبرو شود، انزواي سياسي است. در صورتي که اسرائيل در جلوگيري از دستيابي به توافق هسته اي ايران ناکام شود، با انزواي سياسي و ديپلماتيک روبرو خواهد شد.

البته اين رژيم خطر ناشي از انزواي ديپلماتيک را احساس کرده است و براي همين با شليک اسلحه به اين تهديد و خطر حمله کرده است ولي اکثرا به شيوه اي شليک کرده است که گلوله به پاي اين رژيم اصابت کرده است.

يکي از بزرگترين عوامل انزواي اسرائيل، اقدامات اين رژيم در نوار غزه است که طي دهه گذشته بارها عمليات نظامي با ابعاد وسيع را عليه نوار غزه انجام داده است.

*تسنيم