کد خبر: ۹۲۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۵۲۴

رازهاي زندگي خصوصي سعيد معروف

  شخصيت خاصي دارد و در همان نگاه اول مي‌شود حدس زد با بقيه متفاوت است. زياد اهل جار و جنجال نيست اما اگر پايش بيفتد شهر را به هم مي‌ريزد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)،  ميرسعيد معروف دوستان زيادي ندارد اما ما موفق شديم با يکي از دوستان نزديکش صحبت کنيم و او از زندگي‌اش به ما نکته‌هايي گفت که تا به حال کسي از آنها چيزي نمي‌دانست؛ پس اگر دوست داريد آقاي خاص ورزش ايران را بشناسيد با ما همراه باشيد

عاشق بارسلونا و پلي‌استيشن است

بيشتر فوتبال خارجي تماشا مي‌کند و از طرفداران پروپاقرص تيم فوتبال بارسلوناست. چون به بازي‌هاي رايانه‌اي هم علاقه دارد، بخشي از اوقات فراغتش را هم با بازي با کنسول‌هاي مختلف مي‌گذراند. معمولا فوتبال بازي مي‌کند و با بارسلونا حريفان را درهم مي‌کوبد! البته اهل کتاب هم هست و بخش زيادي از اوقات فراغتش را هم به کتاب خواندن اختصاص مي‌دهد.


پدرش دوست داشت دکتراي فيزيک هسته‌اي بگيرد

سعيد به دليل شرايطي که دارد براي ناهار و شام بيشتر سراغ رستوران مي‌رود. البته خودش عاشق قورمه سبزي و ‌آش رشته‌اي است که مادرش درست مي‌کند. دايي‌هاي سعيد کمک ويژه‌اي به واليباليست شدن او کرده اند. درواقع دايي کوچکش که بازيکن فولاد اروميه بود، باعث شد تا او بتواند در واليبال بهتر پيشرفت کند. معروف در کل به دايي‌هاي خود ارادت ويژه‌اي دارد. خودش مي‌گويد، مادرش خيلي درباره واليبال و نحوه بازي‌اش با او بحث نمي‌کند اما اگر سرويس خراب کند، مادر او را سرزنش خواهد کرد. اما سعيد با شنيدن صداي مادر پاي تلفن حسابي شارژ مي‌شود. اگرچه پدرش دوست داشته که پسر دکتراي فيزيک هسته‌اي بگيرد، اما از اينکه سعيد اکنون بهترين بازيکنان دنيا شده، خيلي خوشحال است.

سفر فيليپين را هرگز فراموش نمي‌کند

بدترين خاطرات ورزشي سعيد معروف مصدوميت شديد از ناحيه مچ پا در بازي‌هاي جوانان جهان و ۲۴ ساعت تب ۴۰ درجه در مسابقات جام باشگاه‌هاي آسيا با تيم پيکان است. الگوي خاصي در ورزش ندارد ولي همواره علي دايي را به عنوان يک ورزشکار تحسين مي‌کند. در بين سفر‌هايي که به کشور‌هاي خارجي داشته است، سفر به فيليپين را
هيچ گاه فراموش نمي‌کند! چرا که در آن سفر يک بيماري و حتي قايق‌سواري را نيز تجربه کرده است. او تلاش مي‌کند وارد هر کاري که مي‌شود بهترين باشد.

آرزويش رفتن به خانه خداست

اوقات فراغت کمي دارد اما اگر وقت کند به استخر مي‌رود و شنا مي‌کند. خيلي اهل سينما رفتن نيست ولي برنامه‌هاي تلويزيوني و به‌طور ويژه برنامه‌هاي ورزشي را نگاه مي‌کند. يکي از آرزوهايش زيارت خانه خدا است. دوپينگ سعيد معروف در ورزش توکل به خداوند است؛ البته به بيان خودش تلاش مي‌کند همواره قبل از مسابقه، اگر شده حتي چند ثانيه با مادرش صحبت کند تا انرژي بگيرد. به گفته خودش صداي مادرش به او آرامش و انرژي مي‌دهد. يک خواهر مهربان و يک خواهر‌زاده کوچک هم دارد. خانواده‌دوست است و تلاش مي‌کند بيشتر وقتش را با خانواده بگذراند. او اخلاق خيلي خاصي دارد. فوق‌العاده مغرور اما در مجموع با معرفت است. به موسيقي خيلي علاقه دارد و اگر بتواند مي‌خواهد يک ساز ايراني ياد بگيرد. فوتبال ايراني را زياد نگاه نمي‌کند اما فوتبال اروپايي‌ها را از دست نمي‌دهد و معتقد است تماشا کردن فوتبال جذاب‌تر از بقيه رشته‌هاي ورزشي است!

به مارک ساعتش خيلي اهميت مي‌دهد

غذاي بيرون از خانه زياد مي‌خورد. مشتري ثابت رستوران نزديک خانه‌شان است. از تجملات بيزار است اما به ساعتش بسيار زياد اهميت مي‌دهد و همواره مي‌گويد مرد‌ها بايد ساعت مچي شيک دستشان کنند. کفش‌هاي سعيد معروف حتما بايد اوريجينال باشند. در مجموع مي‌توان گفت سعيد معروف آدم مارک‌بازي است! دست فرمونش چندان خوب نيست! چند سال پيش يک تصادف بد داشت که صدايش زياد در نيامد و کسي از آن مطلع نشد.

افتخارات ملي سعيد معروف

- مدال طلاي قهرماني واليبال آسيا ۲۰۱۳

- مدال نقره قهرماني واليبال آسيا ۲۰۰۹

- مدال نقره بازي‌هاي آسيايي ۲۰۱۰

- مدال طلاي جام کنفدراسيون واليبال آسيا ۲۰۱۰

- مدال طلاي جام کنفدراسيون واليبال آسيا ۲۰۰۸

- مدال نقره مسابقات قهرماني جوانان آسيا ۲۰۰۳

- مدال برنز قهرماني جوانان جهان ۲۰۰۳

افتخارات باشگاهي

- قهرماني باشگاه‌هاي آسيا ۲۰۱۴ با متين

- قهرماني باشگاه‌هاي آسيا ۲۰۰۸

- قهرماني ليگ برتر واليبال ايران ۱۳۹۲ با متين

- قهرماني ليگ برتر واليبال ايران ۱۳۹۰ با کاله

- قهرماني ليگ برتر واليبال ايران ۱۳۸۳ با صنام

- قهرماني ليگ اروپا و نايب قهرماني ليگ روسيه همراه با زنيت کازان روسيه


افتخارات فردي

- باارزش‌ترين بازيکن قهرماني واليبال آسيا ۲۰۱۳

- بهترين پاسور قهرماني واليبال آسيا ۲۰۱۳

- حضور در ليگ جهاني واليبال ۲۰۱۳

- بهترين پاسور مسابقات انتخابي المپيک ۲۰۱۲

- بهترين پاسور مسابقات واليبال کاپ آسيا ۲۰۱۰

- محبوب‌ترين بازيکن قهرماني واليبال آسيا ۲۰۰۹

- بهترين پاسور مسابقات انتخابي المپيک

با سعيد معروف از کوچه‌هاي محله عطايي اروميه تا قله هاي شهرت

رقص با تور واليبال

اگر دنياي واليبال تا ديروز به آلن فابياني فرانسوي و رائول ديه‌گوي کوبايي مي‌نازيد، حالا در کنار رزنده برزيلي و بالاتر از او، اين سعيد معروف است که با پنجه‌هاي هنرمند خود خالق بهترين صحنه‌ها در ليگ جهاني مي‌شود و سربزنگاه کارهايي مي‌کند که عقل هيچ‌کس به آن قد نمي‌دهد! خوش‌رقصي سعيد معروف روي تور جهاني دل همه را برد تا جايي‌که بلافاصله حرکت کاپيتان ارزشمند تيم ملي واليبال کشورمان در ست سوم بازي اول مقابل روسيه، با کسب 94 درصد آرا به‌عنوان بهترين صحنه هفته ليگ جهاني شناخته شد.

معروف در تيم پرستاره ايران سوپر استار است

پاسور 29 ساله تيم ملي کشورمان اين روزها در اوج پختگي قرار دارد و در تيم پرستاره ايران ستاره‌ترين است. سعيد معروف، اين روز‌ها به چهره اول ورزشي ايران تبديل شده است؛ بازيکني که در مقطعي کوتاه و همزمان با موفقيت‌هاي پياپي تيم ملي واليبال ايران در ليگ جهاني، جام جهاني و بازي‌هاي آسيايي و. . . به محبوبيتي شگفت‌انگيز دست پيدا کرد. پنجه‌طلاي واليبال ايران و جهان در نظرسنجي معتبر سايت «والي وود» که در شبکه اجتماعي فيس‌بوک انجام شد، در رقابتي نزديک و مهيج با ۴ تن از بهترين واليباليست‌هاي جهان موفق به کسب عنوان محبوب‌ترين و بهترين بازيکن از ديد کاربران اين سايت از سرتاسر جهان شد. او درباره اينکه چگونه به واليبال روي آورده، مي‌گويد: «من از بچگي ورزش مي‌کردم. شهرمان هم در واليبال پيشرفت زيادي دارد. از طرفي هم دايي‌هايم جهانگير، نوبخت، خوشبخت و وحيد سيدعباسي همه واليباليست‌هاي خوبي بوده و هستند. حالا هم که مربي‌اند.»

وقتي معروف بسکتباليست و هندباليست بود

سعيد معروف در رشته‌هاي زيادي سرک کشيده و در برخي از آنها مقام هم آورده است. نفر سوم دوي صحرانوردي آذربايجان، قهرماني بسکتبال و سومي در هندبال مدارس حاصل فعاليت وي در ساير رشته‌هاست. در اروميه مردم عاشق واليبال هستند و باشگاه‌هاي بسياري در زمينه واليبال فعاليت مي‌کنند.

مادر، حامي ورزش و پدر حامي تحصيل

کاپيتان درباره حمايت پدر و مادر از خود مي‌گويد: «مادرم هميشه حامي من بوده و اجازه مي‌داد همانطور که دلم مي‌خواهد تصميم بگيرم، اما پدرم خيلي دلش مي‌خواست من درس بخوانم. مخالف ورزش بود اما خب من از آنجا که بچه حرف گوش‌کني نيستم، واليباليست شدم. من ديپلم رياضي بودم و هميشه جزو شاگرد اول‌هاي مدرسه. پدرم دوست داشت من دکتراي رشته فيزيک هسته‌اي بگيرم، اما نشد. از مدرسه نمي‌زدم اما وقتي پيش‌دانشگاهي بودم واليبال را جدي‌تر پيگيري ‌مي‌کردم، به همين خاطر معمولا کلاس‌ها را تعطيل کرده و مي‌رفتم تمرين. همين مساله باعث شد درسم افت کند. اما بي‌خيال آن نشدم و در دانشگاه رشته تربيت‌بدني خواندم.»

به اجبار در پست پاسور ايستاد

سعيد معروف در سال ۱۳۸۰ وارد تيم ملي نوجوانان و سال ۱۳۸۴ هم رسما عضو تيم ملي بزرگسالان شد. پس از دعوت نشدن عليرضا نادي توسط خوليو ولاسکو، سعيد معروف کاپيتان تيم ملي واليبال ايران شد.

معروف درباره اينکه چرا پست پاسوري را براي خود انتخاب کرده است، مي‌گويد: «اوايل که واليبال بازي مي‌کردم، قدم کوتاه بود. به اجبار در پست پاسور مي‌ايستادم تا اينکه کم‌کم پاسور شدم. البته واليبال و پاسور بودن جزئي از خانواده ماست و نمي‌دانم چه صيغه‌اي است که همه اين راه را رفته‌ايم.»

پاسور، ريسک‌پذيرتر از بقيه

ما همه مي‌دانيم که پاسوري، کاري سخت است؛ چراکه مغز تيم به حساب مي‌آيد. آرزوي هر مهاجمي در واليبال اين است که يک توپ شسته و رفته تحويل بگيرد و امتياز تحويل دهد. چنين چيزي را سعيد معروف مي‌تواند براي مهاجمان مهيا کند؛ يک پاس بي‌نقص که چند ثانيه بعد تبديل به يک امتياز باارزش مي‌شود. سعيد درباره پستش مي‌گويد: «پاسور قدرت ريسک بالاتري نسبت به بقيه بازيکنان در واليبال دارد و به‌اصطلاح ريسک‌پذيرتر از ديگر بازيکنان است. در واليبال در همه پست‌ها بايد با هوش بالا کار کرد، ولي پاسور مقوله جدايي است.»

گاييچ، پايه‌گذار موفقيت‌هاي واليبال

نگاه‌ها به واليبال ايران در اولين دوره جام ملت‌هاي آسيا که با گاييچ حضور داشتيم عوض شد، بااينکه تيم ايران پنجم شد اما همان جا مربيان کره و چين اعلام کردند ايران زنگ خطر را براي شرق آسيا به صدا در آورده است که اين قضيه در فيليپين به اثبات رسيد.

سعيد معروف درباره حضور گاييچ مي‌گويد: «فکر مي‌کنم او پايه‌گذار موفقيت‌هاي ما بود. همه ما به نوعي مديون او هستيم. البته مرحوم حسين معدني راه گاييچ را نزديک‌تر کرد. او در شروع کار گفته بود چهار سال ديگر ايران جزء تيم‌هاي برتر آسيا مي شود اما معدني چهار سال را به دو سال رساند. تيم ما سه بار با کره جنوبي بازي کرد و برد و دو بار آن، معدني سرمربي تيم بود.»

ولاسکو باعث و باني تغيير ذهنيت بازيکنان

ايران توانست با حسين معدني به نايب قهرماني آسيا برسد و پس از آن هم با ولاسکو درخشش تيم در سطح جهان آغاز شد. خيلي‌ها موفقيت‌هاي واليبال را مديون ولاسکو مي‌دانند. معروف درباره خوليو ولاسکو مي‌گويد: «نقش ولاسکو خيلي زياد بود آن هم به‌خاطر اينکه تجربه حضور در ليگ جهاني را داشت و برنامه‌ريزي‌هايي که براي تيم کرد بسيار خوب بود. سواي همه اينها ولاسکو باعث و باني اصلي تغيير ذهنيت بازيکنان بود. او اختيار تام داشت و با تمام انرژي براي ايران کار کرد. کار کردن در روزهاي اول با ولاسکو سخت بود اما خيلي زود او به شناخت لازم از همه ما رسيد و از لحاظ روانشناسي بسيار خوب روي ايران کار کرد. »

ارتباط خوب کواچ باعث بالارفتن انگيزه بازيکنان شد

پس از رفتن ولاسکو باز هم موفقيت‌هاي ايران ادامه داشت و با آمدن کواچ حتي شرايط تيم بهتر هم شد. معروف در اين باره مي‌گويد: «کواچ ارتباط خوبي با بازيکنان- از نظر رواني و کاري- برقرار کرد و اين ارتباط باعث بالا رفتن انگيزه ملي‌پوشان شد.

از طرفي بازيکنان انگيزه زيادي داشتند تا ثابت کنند موفقيت‌هاي تيم ملي فقط محصول عملکرد ولاسکو نبوده و آنها هم زحمت کشيده‌اند. اينکه ما وابسته به يک نفر باشيم اصلا صورت خوشي ندارد و خوب نيست. شکي نيست که ولاسکو زحمات زيادي در زمان حضورش براي واليبال ايران کشيد ولي اگر با رفتن او به مشکل بر مي‌خورديم قطعا يک جاي کارمان اشکال داشت. خوشبختانه بازيکنان ما آنقدر حرفه‌اي شده‌اند که در اتحاد تيمي مي‌توانند خود را با دانش مربي هماهنگ کنند. »

بهجام‌هاي انفرادي فکر نمي‌کند

او درباره انتخابش به‌عنوان باارزش‌ترين بازيکن مي‌گويد: «خوشبختانه حسني که تيم ما دارد اين است که کسي به کاپ فکر نمي‌کند و کار گروهي براي ما اهميت دارد. به همين دليل کسي به فکر اين کاپ يا آن کاپ نيست. چون هرقدر به آن فکر کني اثر منفي بيشتري مي‌گذارد، در تيمي که نتيجه مي‌گيرد قطعا همه تلاش کرده‌اند. اين دوره من کاپ گرفتم، دوره قبل شخص ديگري بود و در آينده هم کاپ به فرد ديگري خواهد رسيد.»

پاسوري يک چيز ذاتي است

معروف درباره انتخابش به‌عنوان بهترين پاسور آسيا و ايران مي‌گويد: «در ورزش‌هاي گروهي، روي افتخار شخصي نمي‌توان مانور داد اما چون اين عنوان در آسيا حدود 15 سال دست کره، ژاپن و چين بود؛ اهميت داشت. من خيلي خوشحالم که اين اتفاق افتاد و بهترين پاسور آسيا و جهان از تيم ايران انتخاب شد. همه چيز نتيجه تمرين و پشتکار است ولي پاسوري يک چيز ذاتي است. اگر استعداد نداشته باشي، هرقدر کار کني و تمرين داشته باشي، جواب نمي‌دهد. يک چيزهايي هم با تجربه و کار کردن به دست مي‌آيد تا پاسور خوبي بشوي. بايد اشاره کنم که پاسور، قدرت ريسک بالاتري نسبت به بقيه بازيکنان در واليبال دارد.»

پيشنهاد يک ميليون يورويي

اواخر سال ۲۰۱۴ ميلادي بود که پيشنهاد خوب زنيت به سعيد معروف رسيد. سعيد در باشگاه شهرداري اروميه بازي مي‌کرد و براي گرفتن رضايتنامه با مسوولان تيم مذاکراتي انجام داد و درنهايت توانست به پيشنهاد يک ميليون يورويي زنيت کازان پاسخ مثبت دهد. قرارداد معروف با اعلام مسوولان باشگاه زنيت کازان در روز 28 دسامبر ۲۰۱۴ نهايي شد و او به صورت رسمي به تيم واليبال زنيت کازان روسيه پيوست.

تصميمي ‌گرفتيم که دوسر برد باشد

او درباره اين تصميمش مي‌گويد: «اين تصميم براي هيچکس ساده نبود. ما بايد تصميمي مي‌گرفتيم که دوسر برد باشد و کسي متضرر نشود. امسال سالي بود که باشگاه شهرداري براي جشن قهرماني آماده مي‌شد ولي شهردار درنهايت بسيار کمک کرد. نتيجه اين شد که تيم بدون من هم به فينال رسيد. باشگاه شهرداري و مردم اروميه با درک شرايطم، کمک کردند تا به واليبال حرفه‌اي خود توسعه دهم و من جبران خواهم کرد.»

ريش جادويي

شکل و شمايل سعيد معروف باعث شد تا در روسيه طرفداران زنيت براي او لقبي مهيا کنند. هواداران به خاطر شباهت او به «ودايم خاموتسکيخ» پاسور و کاپيتان پيشين تيم ملي روسيه، سعيد را «ريش جادويي» ناميده‌اند. معروف بلافاصله پس از حضور در تيم زنيت کازان و بازي براي اين تيم، محبوبيت ويژه‌اي نزد هواداران پيدا کرد. کل شهر او را مي‌شناسند و براي ستاره واليبال ايران احترام ويژه‌اي قائل هستند.

پايان خوش در روسيه

او که سال قبل در پايان نيم فصل اول ليگ برتر با قرارداد وسوسه‌انگيز يک ميليون يورويي ساز رفتن کوک کرد، بالاخره بعداز کش و قوس‌هاي زياد رفت؛ رفت تا در ليگ قهرمانان اروپا و روسيه به جاي پاسور فرانسوي براي زنيتي‌ها بازي کند. هرچند روس‌ها با کاپيتان تيم ملي واليبال ايران براي دوفصل قرارداد بستند اما بعداز قهرماني در ليگ اروپا، وقتي براي فصل 2015 -2016 با بازيکنان‌شان قرارداد مي‌بستند اسمي از سعيد معروف در ليست نبود.

خيلي‌ها همان موقع دليل بيرون ماندن معروف از ليست را به استفاده آنها از دو خارجي در ليگ روسيه ربط دادند و البته الکنو، سرمربي زنيت کازان، هم مت اندرسون آمريکايي را به معروف ترجيح داد. البته بعضي‌ها فرضيه باندبازي بازيکنان تيم روسي عليه معروف را مطرح کردند؛ آن هم به بهانه سرعت زياد پاس‌هايش؛ درحالي‌که با يک حساب سرانگشتي اين ادعا خيلي منطقي به نظر نمي‌رسد چراکه از بازيکنان حرفه‌اي بعيد است قدرت انعطاف‌پذيري نداشته باشند، آن هم در تيم حرفه‌اي زنيت کازان.

شايد هم آلکنو ترجيح داده بازيکناني داشته باشد که تاکتيک‌ها را ماشيني اجرا کنند، طبق تاکتيک تعريف شده؛ درحالي‌که سبک بازي انتحاري سعيد معروف کمي با سيستم روس‌ها متفاوت است. با اين شرايط سعيد معروف که مي‌خواست دنياي حرفه‌اي‌ها را تجربه کند، خيلي زود برگشت. او البته دو قهرماني را با زنيت کازان تجربه کرد؛ قهرماني ليگ قهرمانان اروپا و قهرماني ليگ روسيه. همين مساله باعث شد تا با گذاشتن عکسي که جام قهرماني زنيت کازان را به دست دارد در اينستاگرامش بنويسد: «پايان خوش در روسيه با قهرماني».

*برترین ها