کد خبر: ۹۲۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۲

از گمانه زني رسانه ها در مورد احتمال پايان مذاکرات تا اظهارات متفاوت اوباما و لاوروف

  شمارش معکوس براي ساعات پايان مذاکرات هسته اي در حالي آغاز شده است که برخي از وزراي خارجه کشورهاي 1+5 در سکوت وارد «کوبورگ» شدند تا گمانه زني رسانه ها در مورد احتمال پايان مذاکرات قوت بگيرد، با اين حال اوباما شب گذشته در جمع سناتور ها اعلام کرد شانس توافق هسته‌اي کمتر از ۵۰ درصد است اين اظهارات در حالي مطرح شد که لاوروف در سخناني متناقض از گفته هاي اوباما اظهارداشت: هيچ موضوع غير قابل حلي در برابر مذاکره‌کنندگان هسته‌اي ايران و 1+5 باقي نمانده است.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، راند پاياني مذاکرات هسته اي امروز با ديدار صالحي و مونيز وزير انرژي آمريکا آغاز شد، ديداري که صالحي از آن به عنوان روز پاياني موضوعات فني ياد کرد. همزمان با اين ديدار سيد عباس عراقچي و مجيد تخت روانچي معاونان ظريف و هلگا اشميت معاون موگريني هم که شب گذشته تا ساعت يک بامداد در حال رايزني بودند، امروز نيز از ساعت ٩ صبح جلسه خود را از سر گرفتند.

برخي از وزراي خارجه عضو 1+5 هم ساعاتي قبل بدون گفتگو با هيچ خبرنگاري وارد هتل کوبورگ شدند تا از ظهر امروز به وقت وين نشست هاي ديپلماتيک خود را از سر بگيرند.

با اين حال سرگي لاوروف وزير خارجه روسيه هم که در مسکو و براي حضور در اجلاس بريکس به سر مي برد در حاشيه اين اجلاس به خبرنگاران گفت: «توافق دائم راه را براي برداشتن تحريم‌هاي ايران باز مي‌کند.» لاوروف در خصوص روند مذاکرات گفت: «هيچ مشکل لاينحلي در مذاکرات باقي نمانده است. وي به اين نکته نيز اشاره کرده است که تماس بعدي وزراي خارجه (ايران و 1+5) ممکن است هر زماني برقرار شود و من آماده‌ام فوراً به آنها بپيوندم.

معاون وزير خارجه روسيه نيز در حاشيه مذاکرات هسته اي گفت که «اين مذاکرات هسته‌اي شبيه به کوه‌نورداني است که ۹۵ درصد مسير تکميل شده اما گام‌هايي باقي مانده است و مترهاي پاياني سختترين گام‌ها است».

ريابکوف افزود: افزود: «اين مذاکرات شبيه به تلاش کوه‌نوردان براي رسيدن به قله است.. ۹۵ درصد مسير و راه طي شده اما هنوز گامها و قدمهايي باقي مانده و اين مترهاي پاياني مشکل‌ترين و سخنترين قدمها هستند».

از سوي ديگر يک نشريه آمريکايي از قول برخي سناتورها گزارش داده رئيس‌جمهور آمريکا گفته شانس توافق هسته‌اي کمتر از ۵۰ درصد است، خبري که با واکنش سي ان ان روبه رو شد و اين خبرگزاري سخنان اوباما براي مصرف داخل آمريکا عنوان کرد.

رسانه هاي مختلف هم که چند روزي است مذاکرات هسته اي وين را به عنوان اصلي ترين برنامه خبري خود پوشش ميدهند در ادامه گمانه زني ها از احتمال پايان مذاکرات تا عصر امروز خبر دادند.

اسکاي نيوز، اسپوتنيک، الميادين، ايتارتاس و العالم رسانه هايي بودند که امروز را روز پاياني مذاکرات و رسيدن به توافق عنوان کردند و حتي خبرگزاري ايتارتاس اعلام کرد که متن توافق ميان ايران و گروه 1+5 در مرحله بالايي از آماده شذن قرار دارد. وتوافق تا 98 درصد آماده است.

با اين حال رسانه هايي چون واشنگتن تايمز، پولتيکو و هاآرتس هم از تمديد مذاکرات خبر دادند.