کد خبر: ۹۳۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۶۰۳

پس از توافق هسته‌اي خودرو بخريم يا نخريم؟

  در حالي بازار خودرو انتظار سرنوشت قيمت‌ها را پس از نتايج مذاکرات ايران با گروه 1+5 مي کشد که گزينه احتمالي افزايش قيمت از سوي شوراي رقابت خط خورد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)،در حالي به تازگي رئيس شوراي رقابت با موج افزايش قيمت خودرو پس از مذاکرات مخالفت کرده که مردم، بازيگر اصلي بازار از توقع کاهش قيمت‌ها صرف نظر نکرده‌اند. معاملات بازار خودرو اين روزها در هاله‌اي از ابهام است. اينکه در مقطع فعلي خودرو بخريم يا نخريم بيشتر از گذشته تامل‌برانگيز است زيرا نزديک شدن به نتيجه مذاکرات براي توافق هسته‌اي حجم بسياري از تقاضاها را در بازارهاي داخلي محبوس کرده است.

اما انجماد بازار خودرو مساله‌ تازه‌اي نيست و به اعتقاد بسياري از فعالان اين عرصه جنس معاملات از يکي دو سال گذشته به حالت رکود درآمده به طوري که هم‌اکنون با فرارسيدن فصل تابستان و مسافرت‌ها در تعطيلات نيز باز هم يخ بازار آب نشده است.

اين در حالي است که از آغاز سال 1394 فعالان بازار خودرو در انتظار رونق تابستاني هستند. اگرچه از زمان تفاهم اوليه براي توافق هسته‌اي انتظارات مردم مبني بر کاهش قيمت خودرو در بازار بوده؛ کاهشي که از منظر خودروسازان يک رفتار احساسي و بدون منطق است. زيرا حبس تقاضا و دست نگه ‌داشتن مردم براي خريد خودرو در بازارهاي داخلي به دليل اينکه پس از توافق هسته‌اي ارزاني خودرو رقم زده مي‌شود، تنها سبب رکود بازار شده است.

اما به نظر مي‌رسد در کنار اختلاف‌نظرهاي ادامه‌دار شوراي رقابت و خودروسازان تحريک بازار خودرو با افزايش سقف تسهيلات وام خودرو هم کارساز واقع نشده است. در روزهايي که بازار خودرو در انتظار رونق تابستاني است آن‌طور که از شواهد و قرائن برمي‌آيد، ارائه وام 15 ميليون‌توماني هم نتوانست براي رکودي که در بازار حکمفرما شده چاره‌ساز باشد. در حالي که احتمال رونق بازار خودرو با چنين پيش‌شرطي از نگاه برخي فعالان بازار مبني بر اين بود که حتي اگر اين وام‌ها هم به متقاضيان تعلق گيرد، پرداخت اقساط آن خارج از قدرت خريد قشر کم‌درآمد جامعه است.

از منظري ديگر بارها کارشناسان نسبت به توقع کاهش قيمت‌ها در بازار خودرو هشدار داده‌اند اما همچنان بسياري از مردم براي خريد خودرو دست نگه داشته‌اند. اين موضوع باعث شده باعث شده پيش‌بيني‌ها براي بازار خودرو پس از توافق هسته‌اي کمي سخت‌تر شود زيرا اينکه بازار به لحاظ توليد و قيمت چه رفتاري دارد هنوز مشخص نيست. تنها چيزي که حتمي به نظر مي‌رسد عدم کاهش قيمت‌ها در بازار داخلي است زيرا توافق هسته‌اي تنها باعث ارتقاي کيفيت توليدات خودروسازان مي‌شود و نبايد به کاهش قيمت‌ها اميدوار بود.

خودروسازان کشور در مقطع فعلي توقع افزايش قيمت محصولات‌شان را در بازار دارند و شوراي رقابت هر بار مانع رشد قيمت‌ها مي‌شود. نوسانات قيمتي خودرو طي دو سال گذشته باعث رکود معاملات بازار شده و از اين رو هر مشتري که قدرت خريد بالاتري داشته بيشتر از بقيه پا به اين بازار گذاشته است. مشتريان خودروهاي وارداتي نيز مي‌توانند مصداق بارز اين امر باشند.

در شرايط حاضر که خودروهاي لوکس وارداتي هم از بازار داخلي ايران سهم دارند، هر اتفاقي در بازار خودرو فرمول معاملات را مي‌تواند تحت تاثير قرار دهد. اما در نهايت دستاورد توافق هسته‌اي تقويت همکاري‌هايي است که خودروسازان داخلي با خودروسازان بزرگ خارجي در پيش دارند و اگر مشکلي در تحويل قطعات مورد نياز صنعت خودرو نسبت به سال‌هاي تحريم وجود نداشته باشد مي‌توان ارتقاي کيفيت محصولات خودروسازان داخلي را قطعي دانست. اما اين مساله به معناي کاهش قيمت‌ها در بازار داخلي نيست.

حال با اين توصيفات اگر باز به حال و هواي اين روزهاي بازار خودرو برگرديم، متوجه مي‌شويم که اين نقش بازيگران اصلي بازار خودرو خواهد بود که سرنوشت آن را رقم مي‌زند. با اين حال از يک‌سو نمايشگاه‌داران همچنان منتظر نتايج مذاکرات ايران با گروه 1+5 هستند تا شايد با توافق طرفين بازار داخلي خودرو رونق بگيرد، از سوي ديگر معلوم نيست شوراي رقابت به کاهش يا افرايش قيمت خودروسازان چه رايي دهد. حال و هواي اين روزهاي بازار خودرو آنچنان به وضعيت نهايي توافق هسته‌اي گره خورده که اکثر فعالان بازار حاضر شدند خودروهاي خود را کمتر از قيمت کارخانه به خريداران عرضه کنند اما آنطور که از شواهد پيداست آنها هم نيز مشتري ندارند.
اقتصاد نيوز