کد خبر: ۹۳۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۹

«رستاخيز » و راه حلي که وجود دارد


شايد نخستين پرسش در باره فيلم"رستاخيز" اين باشد که سازنده آن کيست و چه سابقه اي در فيلم سازي دارد. پاسخ به اين پرسش بخشي از معادله را حل مي کند. احمدرضا درويش از نسل دوم سينماگران بعد از انقلاب به شمار مي آيد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، وي در گروه فيلمسازاني قرار دارد که به مضامين جنگ و حاشيه جنگ پرداخته اند. او به خاطر برخي از آثارش در جشنواره هاي فجر درخشيده است.صحنه هاي آغازين فيلم «سرزمين خورشيد» شايد بهترين صحنه هاي جنگي سينماي ايران باشد.درويش در آثار خود بدون قهرمان سازي واکنش هاي غيرواقعي شخصيت هاي آثار خود را معرفي مي کند و به همين دليل فيلمهاي او همچون «کيميا»، «سرزمين خورشيد» و «متولد ماه مهر» همچنان در يادها باقي مانده اند.او پيش از اين "دوئل" را ساخت با موضوع دفاع مقدس و نگاهي به خرمشهر.

البته مهمترين عاملي که منجر به برانگيخته شدن حساسيت ها از سوي بخشي از منتقدان فيلم، مستندسازان و دست اندرکاران سينما به آن شد، هزينه هنگفت توليد اين فيلم بود که از آن به عنوان پرخرج ترين محصول سينماي ايران ياد مي کردند که البته درويش کارگردان فيلم مخالف اين نظريه بود و اعتقاد داشت که دوئل پرخرج ترين فيلمي است که با سرمايه خصوصي ساخته شده است و نه پرخرج ترين فيلم تاريخ سينماي ايران.او اين بار فيلم پرهزينه ديگري ساخته است با موضوع ديني و عاشورايي.

روايت سينمايي احمدرضا درويش براي ساخت فيلم «روز رستاخيز» داستاني متفاوت از واقعه کربلا با محوريت" بکير" فرزند حر بن يزيد رياحي است که به قيام حضرت سيد الشهدا(ع)، خلافت يزيد، نحوه به حکومت رسيدن عبيد ا... بن زياد در کوفه و داستانک هايي با محوريت تاريخي آن دوران مي پردازد.

کارگردان فيلم رستاخيز معتقد است: بيش از 11 سال توليد اين اثر فاخر زمان برده است و چون موضوع فيلم در مورد امام حسين (ع) و قيام عاشورا است سعي کرده ايم از بهترين امکانات، تجهيزات و بازيگران جهان اسلام و ... استفاده شود. در اين فيلم علاوه بر بازيگران ايراني، هنرپيشه هايي از کشورهاي سوريه، کويت، عراق و انگلستان نيز ايفاگر نقش هاي مختلف در فيلم «روز رستاخيز» هستند.

در ميان انبوه فيلم هاي ساخته شده در اين سال ها به طور مشخص چهار فيلم «رستاخيز» به کارگرداني احمدرضا درويش، «سفير» ساخته فريبرز صالح، «روز واقعه» به کارگرداني شهرام اسدي و «عصر روز دهم» ساخته مجتبي راعي به صورت جدي موضوع عاشورا را مورد توجه قرار داده اند.

از ميان اين فيلم ها نيز «رستاخيز»، «سفير» و «روز واقعه» مشخصا به واقعه عاشورا پرداخته اند و «عصر روز دهم» هم تنها فيلم ايراني است که در لوکيشن کربلاتوليد شده و ويژگي آن وجود تصاويري از مراسم عزاداري تاسوعا و عاشوراي حسيني در عراق و کربلاست و اين يعني اينکه دست ما در سينما از پرداختن به موضوع عاشورا خالي است.

و حالا پيش از اکران "رستاخيز" بحث هاي زيادي بر سر آن در گرفته است.در حالي که درويش قبلا از رضايت گرفتن از علما و مراجع خبر داده بود ولي اين روزها حساسيت هايي از طرف متدينين در باره نشان دادن چهره حضرت عباس (ع) و تعدادي از بني هاشم(ع) مطرح شده است تا جايي که دفتر يکي ازمراجع معظم تقليد تماشاي اين فيلم را براي مقلدين ايشان جايز ندانسته است.

اما در اين ميان دوست و هم نسل درويش يعني ابراهيم حاتمي کيا با عنايت به اين حساسيت هاي ديني و سابقه درويش گفت: «ورود به اين حوزه ريسک هاي خودش را دارد و فيلم رستاخيز در تک تک پلان هايش قصد قربت داشته است. بايد يکديگر را تحمل کنيم و شرايط را به گونه اي ايجاد کنيم که اجازه دهيم ديگران بيايند و در اين عرصه برايمان فيلم بسازند. اوابراز اميدواري کرد که فيلم رستاخيز با تغييراتي که آقاي درويش در آن ايجاد مي کند بتواند اکران بگيرد چرا که اين پرواز نيازمند فرود است و بايد به بهترين وجه بنشيند و در اين خصوص نبايد شاهد سقوط باشيم. من مطمئنم که برادرم احمدرضا درويش با احترام به نظر علما و انجام اصلاحاتي رستاخيز را روانه اکران خواهد کرد و همه بايد به او کمک کنيم و گرنه ديگران درباره ما شيعيان فيلم مي سازند.»

به نظر مي رسد دنبال کردن اين خط که حاتمي کيا نشان داده است ، مي تواند به گونه اي باشد که هم حساسيت هاي موجود را برطرف کند و هم مردم را از تماشاي يک فيلم عاشورايي و پرهزينه محروم نکند.

*خراسان