کد خبر: ۹۴۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۰

الميادين: عبوردادن توافقنامه هسته‌اي ايران از فيلتر کنگره دشوار نيست

  گزارشگر شبکه تلويزيوني الميادين، درباره روند تاييد توافقنامه هسته‌اي ايران در آمريکا گفت: امضاي توافقنامه هسته‌اي ايران در آمريکا به مرحله دوم يعني کنگره رسيد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، شمارش معکوس براي نبرد داخلي در آمريکا بر سر اين توافقنامه آغاز شد. دودستگي شديد درباره لغو تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران در کنگره ادامه دارد. کنگره نبايد توافقنامه هسته‌اي را تصويب کند اما در مقابل مي‌تواند مانع از آن شود که باراک اوباما اين توافقنامه را اجرا کند. اکثريت جمهوريخواه در کنگره به کارشکني در اجراي اين توافقنامه متعهد شدند.

در ادامه اين گزارش آمده است: نمايندگان مخالف اوباما در هر دو مجلس نمايندگان و سنا اکثريت دارند، اما اين اکثريت به تنهايي براي متوقف کردن توافقنامه کافي نيست. باراک اوباما وعده داده است مخالفت کنگره با توافقنامه را وتو کند. جمهوري خواهان براي بي اثر کردن وتوي اوباما به آراي دو سوم آراي نمايندگان نياز دارند.

يعني پنجاه و چهار سناتور جمهوري خواه بايد بيش از سيزده سناتور دموکرات را در مجلس سنا راضي کنند تا عليه اوباما راي بدهند که اين اقدام کار ساده‌اي نيست. دموکرات‌ها حاضر نخواهند شد در آستانه آغاز ماراتون انتخابات رياست جمهور آمريکا عليه رئيس‌جمهور دموکرات راي بدهند. ماموريت اوباما در اين شرايط در مجلس نمايندگان آسانتر است. اوباما بايد از صد و هشتاد و هشت عضو دموکرات مجلس نمايندگان صد و چهل و پنج نماينده را به حمايت از خود راضي کند.

گزارشگر اين شبکه خاطر نشان کرد: نظرسنجي‌ها در آمريکا نشان مي‌دهد پنجاه و يک درصد از شهروندان اين کشور از روند ديپلماتيک در تعامل با ايران حمايت مي‌کنند که اين مسئله هم موضع اوباما را تقويت مي‌کند. اعلام حمايت صد ديپلمات سابق آمريکايي از رويکرد اوباما در برابر ايران هم، کار او در کنگره را بيش از پيش آسانتر مي‌کند و مي‌تواند نظر نمايندگان مردد را به طرف او جلب کند.
*باشگاه خبرنگاران