کد خبر: ۹۴۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۶۰

۵ عادت صرفه جويانه افراد ثروتمند جهان

 واژه صرفه جويي با ثروتمند بودن منافاتي ندارد. اغلب افراد ثروتمند در جهان، به کمک سياست هاي صرفه جويانه خود در طول زندگي، توانسته اند به اين ثروت دست پيدا کنند. آنها ولخرجي نمي کنند بلکه پول خود را هدفمند و براي چيزهاي ضروري خرج مي کنند. در ادامه قصد داريم شما را با پنج عادت صرفه جويانه و شايد تعجب آور اين افراد آشنا کنيم.

شايد امروزه ديدگاه ماترياليستي جايگاهي در بين افکار عمومي نداشته باشد اما بسياري از افراد، به ثروت اندوزي و استفاده از لوکس ترين امکانات علاقه فراواني دارند. به ياد داشته باشيد داشتن پول زياد به معناي رفع تمام مشکلات نيست اما در شرايط تقريباً يکسان، در حالي که تنها اختلاف پول باشد، تقريباً همه افراد داشتن پول زياد به همراه مشکلات را انتخاب مي کنند.

شکي وجود ندارد که داشتن پول زياد به شما آزادي عمل بيشتري در انجام بسياري از کارها مي دهد. اگر شما پولدار باشيد، مي توانيد هر روز در رستوران هاي مجلل غذا ميل کنيد، بهترين نوشيدني ها را بنوشيد و همواره بهترين وسايل و امکانات موجود را خريداري کنيد.

اما شايد برايتان عجيب باشد که بدانيد بسياري از افراد ثروتمند جهان، همواره از داشتن اين نوع زندگي اسراف گرايانه دوري مي کنند. آنها سعي مي کنند از ثروتشان براي رسيدن به تمايلات قلبي خود استفاده کرده و هموراه يک زندگي منطقي و حتي پايين تر از ثروت واقعي خود داشته باشند. اما دليل اين کار چيست؟

هر يک از اين افراد انگيزه هاي شخصي براي اين کار دارند اما بطور کلي، اين براي آنها به يک عادت تبديل شده است که همواره صرفه جويي کرده، با دقت پس انداز کنند و پايين تر از سطح مالي شان به نظر برسند. آنها حتي پس از ثروتمند شدن نيز دست از عادت صرفه‌جويي خود نمي کشند. چه شما بخواهيد که به ثروت هنگفتي برسيد، چه بخواهيد در حد توانايي تان پول داشته باشيد، بهتر است اين پنج عادت افراد ثروتمند جهان را همواره سرلوحه زندگي خود قرار دهيد.

۱- خريد يک خانه متوسط
هزينه اي که صرف اجاره يا خريد مسکن در ايالات متحده مي شود يکي از بالاترين بودجه هايي است که يک خانواده بايد درآمدش را به آن اختصاص دهد. فرقي نمي کند اجاره نشين باشيد و يا قسط وام مسکن را پرداخت مي کنيد، در هر صورت بخش قابل توجهي از درآمد ماهيانه شما صرف محل زندگي تان مي شود.
از آنجايي که خريد يک خانه نيازمند سرمايه گذاري بالاست، بسياري از افراد نوپا يک خانه عالي را انتخاب مي کنند که البته استراتژي خوبي است اما جنبه منفي قضيه اين است که خريد يا اجاره خانه هاي بزرگ و مجللي که فراتر از نياز واقعي شماست، حرکت شما را براي آينده، متوقف و يا حتي با پسرفت مواجه مي کند زيرا بخش زيادي از درآمد شما صرف هزينه مسکن خواهد شد.
براي مثال وارن بافت مدير عامل شرکت برکشاير هاتاوي و ميلياردر معروف آمريکايي در حال حاضر در همان خانه اي که در سال ۱۹۵۸ به قيمت ۳۱۵۰۰ دلار خريد بود زندگي مي کند. وي با وجود داشتن ثروت ميلياردي، هرگز تمايلي به زندگي در خانه هاي بزرگ و مجلل نداشته است.

۲- همواره به اندازه نيازتان پول نقد حمل کنيد
اگر شما ثروت ميلياردي هم داشتيد، نهايت گشت و گذار شما در فروشگاه هاي مواد غذايي، شامل پر کردن سبدهاي خريد از مواد غذايي خوشمزه خواهد بود. اما توماس پيکن رئيس هيئت مديره شرکت نفتي بريتيش پتروليوم(BP)، به هنگام خريد از فروشگاها، همواره ليستي دقيق از مواد غذايي مورد نيازش را به همراه دارد و به همان ميزان نيز با خود پول نقد مي آورد. او همواره براي خريدهايش ليست دارد و طبق برنامه خريد مي کند.
يکي ديگر از عادت هاي اين تاجر آمريکايي اين است که به خودش اجازه خريد هاي برنامه‌ريزي نشده را نمي‌دهد. اگر پول کافي براي خريد وسيله اي هرچند جالب و شگفت انگيز نداشته باشد، امکان ندارد آن را بخرد. شما هم مي توانيد اين عادت را در زندگي شخصي خود داشته باشيد. همواره براي خريد هر وسيله مورد نياز خود، بودجه بندي داشته و پول نقد اضافي با خود حمل نکنيد.

۳- به دنبال تخفيف ها باشيد
حتي افراد ثروتمند هم بهاي چيزي را بطور کامل پرداخت نمي کنند و حتي بدتر از آن حاضر نيستند پول اضافي بابت خريد چيزي بدهند. بلکه آنها تلاش مي کنند تخفيف بگيرند يا از کوپن هاي تخفيف استفاده کنند. آنها هموراه به دنبال اين هستند که از پول خود بهترين استفاده را بکنند. اين افراد حتي اگر درآمد بالايي داشته باشند، همواره تلاش مي کنند حتي ۱ دلار از پول هايشان را بي هدف خرج نکنند. براي مثال خواننده ها و هنرپيشه هاي مشهوري مانند هيلاري سوانک، ليدي گاگا، کريستين بل و کري آندروود هم که درآمد بسيار بالايي دارند نيز از بن هاي تخفيف بسياري استفاده مي کنند.

۴- نخست براي خودتان خرج کنيد.
افراد ثروتمند قبل از اينکه پول خود را صرف خريد اجناس يا کسب تجربيات کنند، اول براي خودشان خرج مي کنند. آنها هموراه خود را در الويت قرار مي دهند و در سرمايه گذاري هاي خود مخصوصاً در حوزه مالي، الويت بندي دارند. آنها هيچگاه براي خريد چيزهاي غيرضروري پول نمي دهند مگر اينکه به اهداف مالي شان رسيده باشند.
همواره پول و سرمايه خود را صرف خريد سهام شرکت هاي پرسود کرده و يا اوراق بهادار بانک ها يا شرکت هاي حاضر در بازار بورس را بخريد. درواقع شما با اين کار براي آينده خود سرمايه گذاري کرده ايد و در دراز مدت شاهد بازگشت چند برابري سرمايه خود خواهيد بود. اين‌کار به شما اين امکان را مي‌دهد تا بتوانيد به ‌جاي ۱۰۰ دلار حاضر، در ۱۰ سال آينده ۱۰۰۰ دلار خرج کنيد.

۵- استفاده درست از آنچه داريد
به جاي اينکه لباس هاي جديد و مد روز بخريد، تلاش کنيد تا از همان لباس هاي قبلي تان استفاده بهينه داشته باشيد. از خريد لباس خوب و شيک پوشي دريغ نکنيد اما از پر کردن کمد خود از لباس هايي که شايد هر دو ماه يکبار آنها را بپوشيد، بپرهيزيد. بسياري از مديران ثروتمند جهان نيز فقط چند دست لباس مي خرند. مارک زاکربرگ مدير عامل ميلياردر فيسبوک معمولاً با همان تي شرت خاکستري رنگش هر روز به دفتر محل کار خود مي رود. پس شما هم مانند اين افراد از استفاده لباس‌ ها و لوازم قديمي خود تا وقتي که مفيد اند، ترسي نداشته باشيد.
ثروتمند شدن هيچ راز و رمز يا ميانبري ندارد مگر اينکه در يک خانواده ثروتمند به دنيا آمده يا در يک بخت آزمايي برنده شويد. بسياري از افراد ميليونر يا ميلياردر به کمک يک برنامه ريزي دقيق، صرفه جويي و تلاش خوشان توانسته اند به اينجا برسند و حتي بعد از ثروتمند شدن نيز عادت هاي خود را ترک نخواهند کرد. همواره سعي کنيد اين پنچ عادت صرفه جويي را در زندگي خود داشته باشيد تا در آينده شاهد رشد و پيشرفت هاي مالي خود باشيد.