کد خبر: ۹۴۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۰۳
اسپوتنیک:

مورد عجیب بازگشت دردسرآمیز دلارهای بلوکه شده ایران!

آزاد شدن دارایی‌های مسدود شده ایران در بانک‌های غربی رشته مشکلاتی را برای تهران به دنبال دارد زیرا بازگرداندن آنها باید مطابق با قوانین کشورهایی که این دارایی‌ها را مسدود کردند، انجام شود.
اسپوتنیک در گزارشی نوشت: آزاد شدن دارایی‌های مسدود شده ایران در بانک‌های غربی رشته مشکلاتی را برای تهران به دنبال دارد زیرا بازگرداندن آنها باید مطابق با قوانین کشورهایی که این دارایی‌ها را مسدود کردند، انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، محمدعلی آهنگران مشاور وزیر نفت ایران پنجشنبه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد بازگرداندن دارایی‌های آزاد شده ایران در چارچوب لغو تحریم‌های بین المللی علیه تهران در پی انعقاد توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران دردسری واقعی برای اقتصاددان‌های این کشور است.

آهنگران گفت: «بر اساس معیارهای حقوق بین الملل، دارایی‌هایی که در یک کشور خارجی هستند، مطابق با قوانین آن کشور می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. به همین علت است که ما مجبوریم ریزه‌کاری‌های زیادی را که از اوضاع سیاسی و اقتصادی حال حاضر جهان ناشی می شود، مد نظر قرار دهیم».

به گفته وی، بخشی‌ از دارایی‌های مسدود شده ایران در غرب پیش از انقلاب اسلامی (1979) بلوکه شدند و اگر چه برخی از این دارایی‌ها بعدا آزاد شدند، بیشتر آنها به بهانه‌های مختلف مسدود ماندند. جنگ تحمیلی عراق علیه ایران (1980 تا 1988) یکی از انگیزه‌های اصلی مطرح شده از سوی غرب برای نگه‌داشتن این اموال بود».

این مسئول ایرانی خاطر نشان کرد: «در سال‌های 1990، آمریکا تحریم‌های یک جانبه‌ای را علیه ایران به اجرا گذاشت و رشته دارایی‌های دیگر متعلق به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی ایرانی را در کشورهای مختلف مسدود کرد. باید خاطر نشان کنم که بخش اعظم این دارایی‌ها برای همیشه مسدود شدند یعنی بدون حق آزاد شدن».

محمد علی آهنگران افزود: «به موازات آن، شورای امنیت سازمان ملل به نوبه خود تحریم‌هایی (علیه ایران) وضع کرد و در وهله اول بسیاری از دارایی‌های بانک مرکزی و وزارت نفت را که به صورت طلا و ارز خارجی در خارج وجود داشتند، ضبط کرد. امکان برداشت این دارایی‌ها طبق توافقی که اخیرا در باره برنامه هسته‌ای ایران حاصل شد، وجود دارد».

وی افزود: «در حال حاضر، تنها یک مشکل در این خصوص وجود دارد و آنهم یافتن راهی برای بازگرداندن 93 میلیارد و 200 میلیون دلار پول نقد به ایران است».

این مسئول ایرانی خاطر نشان کرد: «به این مبلغ باید 23 میلیارد دلار را که به حساب‌های بانک مرکزی ایران و شش میلیارد دلار را که به حساب‌های وزارت نفت واریز شده است، اضافه کرد. این پول‌ها که به تازگی آزاد شدند درآمدهای حاصل از فروش نفت در سال‌های اخیر هستند».
لغو تدریجی تحریم‌ها تا حد زیادی به پر شدن خزانه دولتی کشور کمک خواهد کرد.

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت ایران در کنفرانسی مطبوعاتی که از شبکه تلویزیونی عرب زبان العالم ایران پخش شد، اعلام کرد: «پس از امضای توافقنامه موقت در ژنو، تهران ظرف 22 ماه، نزدیک به 12 میلیارد دلار دریافت کرد و برخی از این دارایی‌ها به صورت طلا است».