کد خبر: ۹۵۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۳۹
نیویورک تایمز:

مجلس ایران دست رد به سینه ظریف نخواهد زد؛ توافق وین تصویب خواهد شد

پارلمان ایران، کمتر از هشتاد روز دیگر درباره توافق هسته ای که هفته گذشته با قدرت های جهانی به دست آمد، رأی گیری خواهد کرد. نمایندگان مجلس این کشور روز سه شنبه گذشته تصمیم گرفتند کمیسیون ویژه ای را برای بررسی توافق هسته ای ایجاد کنند.
نیویورک تایمز نوشت: پارلمان ایران، کمتر از هشتاد روز دیگر درباره توافق هسته ای که هفته گذشته با قدرت های جهانی به دست آمد، رأی گیری خواهد کرد. نمایندگان مجلس این کشور روز سه شنبه گذشته تصمیم گرفتند کمیسیون ویژه ای را برای بررسی توافق هسته ای ایجاد کنند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، نمایندگان مجلس ایران تصمیم گرفته اند قضاوت درباره این توافق را به زمانی واگذار کنند که کنگره آمریکا رأی خود را درباره آن اعلام کرده باشد تا به گفته تحلیلگران، بتواند اعتبار خود را در مقابل نهاد همسان خود در آمریکا یعنی کنگره این کشور، در صورت مخالفت با توافق، حفظ کنند.

به تعویق انداختن رأی گیری درباره توافق هسته ای در عین حال ترفندی است که باعث می شود در صورت رأی مخالف کنگره آمریکا با این توافق، دولت این کشور مسئول بی اعتبار شدن آن معرفی شود. توافق هسته ای بین ایران و شش قدرت جهانی یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین روز 14 ژوئیه پس از گفتگوهای طاقت فرسا، به دست آمد.

توافق هسته ای باعث می شود تا تحریم های برقرار شده از سوی سازمان ملل متحد، آمریکا و اتحادیه اروپا در ازای تضمین های قابل راستی آزمایی، مبنی بر صلح آمیز باقی ماندن برنامه هسته ای ایران، لغو شوند.

ایران که تا کنون بارها تصریح کرده است قصد دستیابی به جنگ افزار هسته ای را ندارد، بر اساس توافق هسته ای موافقت کرده است سوخت هسته ای خود را محدود و برای مهار برنامه هسته ای خود از جمله تن دردادن به بازرسی گسترده تر توسط بازرسان بین المللی، گام های دیگری نیز بردارد، اما بخش اعظم زیرساخت مربوط به فعالیت های هسته ای خود را حفظ خواهد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه به اتفاق آراء قطعنامه ای را تصویب کرد که زمینه را برای لغو تحریم های برقرار شده علیه ایران هموار می کند. کنگره آمریکا که به شدت به ایران مظنون است شصت روز فرصت دارد تا توافق هسته ای را بررسی و نظر خود را درباره آن اعلام کند. دست کم، نود روز طول خواهد کشید تا قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به طور رسمی به اجرا درآید.

قانون اساسی ایران به مجلس این کشور این حق را می دهد که این توافق را لغو کند. البته بعید به نظر می رسد که چینن شود، چون مقامات ایران می خواهند، این توافق با موفقیت همراه شود.

روز دوشنبه، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مجلس از توافق هسته ای دفاع کردند و جلسه دیروز تا حدودی نشان داد که مجلس چه واکنشی در قبال توافق نشان خواهد داد.

صالحی که خود مدتی وزیر امور خارجه ایران بود، در سخنان خود در مجلس اعتراف کرد که بلند پروازی های هسته ای ایران برای اقتصاد کشور که بر اثر تحریم ها در تنگنا قرار گرفته، هزینه فراوانی داشته است.

وی در سخنان خود خطاب به نمایندگان مجلس گفت ما تصمیم های فراوانی برای پیشبرد منافع ملی اتخاذ کرده ایم و تأکید کرد سود و زیان مد نظر ما نبوده است.

تحلیلگران خارجی بر این باورند که چنین تاکیدی نشان می دهد که مذاکره کنندگان تلاش می کنند تا این توافق را نوعی تصمیم علاقه اقتصادی و نه مصالحه، توصیف کنند.

کلیف کاپچان، کارشناس مسایل ایران در "گروه اوراسیا" می گوید نکته تعجب بر انگیز این بود که صالحی در سخنان خود با گفتن این که برنامه هسته ای خزانه ایران را خالی کرده است، از گفتمان رسمی در این زمینه پا را فراتر گذاشت. وی گفت صالحی فردی محافظه کار است و سخنانش نشان می دهد که دولت ایران می خواهد توافق را موجه جلوه دهد.

صالحی گفت حتی اگر ایران بخواهد سانتریفیوژهای بیشتری تولید کند، آن ها از نوع قدیمی که کارایی چندان بالایی ندارند، خواهند بود.

صالحی در ضمن تلاش کرد تا دیدگاه مثبتی از بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک برای پیشگیری از تولید پلاتونیوم با عیار لازم برای ساخت جنگ افزار هسته ای، ارایه دهد. موافقت با تغییر طراحی این رآکتور و فروش باقیمانده آب سنگین آن از جمله امتیازهای مهمی است که ایران در گفتگوهای هسته ای، داده است. وی گفت ایران تنها کشور در حال توسعه نیست که آب سنگین می فروشد و تأکید کرد از لحاظ مالی به نفع ایران است که فروش آب سنگین را به دیگران واگذار کند.

ظریف دیپلمات دانش آموخته در آمریکا که به چهره سرشناس ایران در گفتگوهای هسته ای تبدیل شد در سخنان خود در پارلمان گفت اصلی ترین امتیازی که ایران در گفتگوهای هسته ای به دست آورده است استقلال در زمینه انرژی هسته ای، از جمله غنی سازی اورانیوم است.

وی گفت مدت 12 سال قدرت های بزرگ تلاش کردند ایران را از داشتن برنامه هسته ای محروم کنند، اما امروزه ناگزیر هستند تا چرخش هزارن سانتریفیوژ را افزون بر فعالیت تحقیق و توسعه تحمل کنند. وی افزود، این امتیازها قدرت ما را نشان می دهد.