کد خبر: ۹۵۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۱۵

اسرائیل: به انتقاد از توافق ایران ادامه می دهیم؛ کاخ سفید نمی تواند مانع مخالفت های ما شود

جان کری روز جمعه هشدار داد که اگر کنگره مانع اجرای توافق شود، جامعه بین المللی اسرائیل را مقصر خواهد شناخت و در نتیجه اسرائیل بیش از پیش دچار انزوا خواهد شد.
روزنامه نیویورک تایمز نوشت: یک مقام اسرائیلی در پاسخ به سخنان اخیر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا درمورد توافق هسته ای ایران گفت اسرائیل همچنان به انتقاد از این توافق ادامه می دهد و نمی توان با اعمال فشار به مخالفت های آن پایان داد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، جان کری روز جمعه هشدار داد که اگر کنگره مانع اجرای توافق شود، جامعه بین المللی اسرائیل را مقصر خواهد شناخت و در نتیجه اسرائیل بیش از پیش دچار انزوا خواهد شد.

مقامات اسرائیلی این اظهارات کری را که در شورای روابط خارجی در نیویورک بیان شد، تلاشی آشکار به منظور پایان دادن به انتقادهای آنان ارزیابی کردند.

یک مقام اسرائیلی به روزنامه نیویورک تایمز گفت: ما تهدیدهایی را که در روزهای اخیر برضد اسرائیل مطرح شده است، رد می کنیم.

کری معتقد است اسرائیل با مخالفت با توافق هسته ای ایران خود را منزوی تر می کند و درنتیجه ایران قادر خواهد بود بار دیگر برنامه هسته ای خود را به پیش ببرد.

جان کری همچنین در سخنان روز جمعه خود تاکید کرد توافق هسته ای که برنامه هسته ای ایران را برای بیش از ده سال محدود می کند، کاملا مطابق با منافع اسرائیل است.

به گفته جان کری این توافق نه تنها امنیت اسرائیل بلکه امنیت منطقه را تامین می کند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را یک دوست می پندارد اما بدیهی است که اختلاف های چشمگیر بین دولت اوباما و کابینه نتانیاهو از زمانی که وزارت امور خارجه آمریکا در 19 ژوئیه متن توافق هسته ای ایران را برای بازنگری 60 روزه در اختیار کنگره قرار داد، افزایش یافته است.

انتقادهای بی وقفه اسرائیل از آنچه کاخ سفید مهم ترین دستاورد سیاست خارجی اوباما توصیف می کند، مقامات آمریکایی را سرخورده کرده است.

مقامات اسرائیلی همواره نگران بوده اند که دولت اوباما تمایلی به مقابله با ایران ندارد و درمورد اعمال قدرت در منطقه خاور میانه [غرب آسیا] مردد است.

رابرت ام دانین، عضو ارشد شورای روابط خارجی و مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا چنین کینه و بی اعتمادی بین دولت اوباما و کابینه نتانیاهو را آنهم پس از سال ها تبادل نظر قابل توجه توصیف کرد و گفت از آن مهمتر این که اختلاف نظرهای آنان بر سر ایران به طور علنی مطرح می شوند.

وی تاکید کرد ناتوانی در دست یافتن به درک مشترک کاملا به ضرر منافع آمریکا و اسرائیل است.
سخنان مقام اسرائیلی چند روز پس از آن بیان شد که اشتون بی کارتر، وزیر دفاع آمریکا به سرزمین های اشغالی سفر کرد تا به مقامات اسرائیلی اطمینان بخشد که آمریکا همچنان به مقابله با آنچه نفوذ ایران در منطقه خوانده می شود، ادامه خواهد داد.

روز جمعه جان کری اعلام کرد که در ماه اوت در قطر با مقامات عرب دیدار خواهد کرد تا درمورد راه های مقابله با فعالیت های غیر قابل قبول ایران گفتگو کنند.