کد خبر: ۹۵۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۸۱۸

جایزه خوش‌اخلاقی ایران به ایتالیایی‌ها

 رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا به تشریح چشم‌انداز و ضرورت‌های روابط تجاری ایران و ایتالیا پرداخت و گفت: ایتالیا به دلیل بد اخلاقی نکردن در زمان تحریم‌ها، شانس بالایی برای حضور در بازار ایران دارد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، احمد پورفلاح درباره اهمیت توسعه روابط تجاری ایران و ایتالیا در آینده عنوان کرد: در میان کشور‌های‌ اروپایی ایتالیا تنها کشوری است که تراز تجاری ایران نسبت به آن مثبت است؛ به این معنی که ایتالیا بیشتر از آنکه به ایران جنس بفروشد از ایران جنس خریده است.

وی با بیان اینکه ایتالیا در زمان تحریم‌ها، بسیار ملایم با ایران برخورد کرده است، ادامه داد: رییس کنفدراسیون صنایع ایتالیا با صراحت و شجاعت اعلام کرد که ایتالیا آن‌قدر پول‌ ندارد که بتواند نفت را از کشور دیگری به غیر از ایران خریداری کند، چراکه برای این کار باید تجهیزات نفتی خود را بر اساس نفت کشور‌های دیگر مانند لیبی یا الجزایر تغییر دهد که هزینه زیادی خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه همواه روابط ایران و ایتالیا در عالی‌ترین سطح بوده است، عنوان کرد: ایتالیا به دلیل به دلیل بداخلاقی نکردن در سال‌های اخیر، در حال حاضر شانس بالایی برای حضور در بازار ایران دارد. به طور کلی ایتالیا برای روابط تجاری با ایران از مزیت‌هایی نسبت به کشور‌های دیگر برخوردار است.

پورفلاح افزود: ایتالیا در بخش صنایع کوچک عملکرد مطلوبی داشته است. بسیاری از زیر ساخت‌های صنایع ایران از جمله صنایع نساجی، لوازم خانگی، پروفیل‌ها و ... ایتالیایی هستند. در چند سال اخیر و به دلیل تحریم‌ها مجبور شدیم به سراغ کشور‌هایی برویم که تکنولوژی پایینی داشتند؛ اتفاقی که باعث صدمه خوردن صنایع‌مان شد.

این عضو پیشین هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران همچنین معتقد است که ایتالیا در زمینه صنایع کوچک تجربه زیادی دارد و ایران و ایتالیا می‌توانند در زمینه اشتغال تبادلات زیادی با یکدیگر داشته باشند.

پورفلاح به ظرفیت بالای ایران و ایتالیا برای روابط در حوزه گردشگری اشاره و تصریح کرد: ایتالیا در زمینه جذب توریست و زیرساخت‌ جاذبه‌های توریستی در رده‌های بالای دنیا قرار دارد. با توجه به ظرفیت بالای ایران برای جذب گردشگر، ایتالیا می‌تواند در آینده کمک زیادی در این زمینه به ایران داشته باشد.

آخرین آمارها از وضعیت مبادلات تجاری ایران و ایتالیا در سال 1393 نشانگر این است که میزان صادرات ایران به ایتالیا حدود 620 میلیون دلار است که این میزان صادرات طی سال های اخیر بیشترین صادرات ایران به یک کشور اروپایی بوده است.

همچنین آخرین رقم‌ها از وضعیت واردات از این کشور حاکی از آن است که ایران در سال گذشته یک میلیارد و 60 میلیون دلار از ایتالیا واردات داشته است.

*ایسنا