کد خبر: ۹۵۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۷۶۹

روسیا الیوم: عربستان رویارویی با ایران را تشدید می کند / ریاض می گوید آماده اقدامی نظامی علیه تهران است!

بندر بن سلطان روباه سعودی در پیام خود درباره ارزیابی راهبردی آمریکا و گزارش های اطلاعاتی واشنگتن ابراز تردید کرد.

شبکه روسیا الیوم گزارش داد: عربستان سعودی رویارویی با ایران و متحدانش در منطقه را تشدید می کند و می گوید برای اقدام نظامی علیه تهران آمادگی دارد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، کسانی که به عربستان سعودی سفر می کنند به این برداشت می رسند که ریاض پس از امضای توافقنامه هسته ای این تصمیم را اتخاذ کرده است که رویارویی با ایران و متحدانش را در همه جبهه های نبرد بین دو طرف تشدید کند. نشانه های حاکی از آن است که تصمیم عربستان برای تشدید رویارویی با ایران و متحدانش بر اوضاع لبنان، مصر، یمن، عراق و سوریه تاثیر گذاشته است. منابع مطلع در سوریه از آماده شدن برای نبرد جدید در درعا و القنیطره خبر دادند. به ویژه که وزیر امور خارجه انگلیس از فایده نداشتن سرنگونی نظام بشار اسد و لزوم حفظ زیرساخت های اساسی حاکمیت سوریه سخن گفت.

بندر بن سلطان روباه سعودی در پیام خود درباره ارزیابی راهبردی آمریکا و گزارش های اطلاعاتی واشنگتن ابراز تردید کرد. بن سلطان نصیحت هنری کیسینجر روباه بزرگ آمریکایی را یادآور شد که دوستان واشنگتن باید بیش از دشمنان آن از این کشور بترسند. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا می گوید کاخ سفید اشتون کارتر وزیر دفاع خود را به منطقه اعزام کرد تا بر تقویت تضمین های امنیتی به متحدان به ویژه عربستان سعودی و اسرائیل تاکید کند. بندر بن سلطان به آمادگی ریاض و دیگر قدرت های منطقه ای برای اقدام نظامی علیه ایران اشاره کرد.

«بندر بن سلطان در مصاحبه با روزنامه انگلیسی تایمز به طور ضمنی از آمادگی عربستان برای اقدام نظامی علیه ایران در صورت لزوم سخن گفت. این سخنان بن سلطان با واکنش های گسترده ای از طرف آمریکا روبرو شد. جان کری از اختلاف نظر با بن سلطان سخن گفت. یکی از مشاوران بلندپایه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هم گفت بندر بن سلطان متعلق به زمان و جهان دیگری است. از نظر سران سعودی ، نگرانی ریاض از تاثیر توافقنامه هسته ای بر منافع راهبردی این کشور جدی است.

هانی زاده روزنامه نگار در تهران گفت: نگرانی فزاینده عربستان هیچ توجیهی ندارد و سعودی ها امروز به نمایندگی از اسرائیل سخن می گویند. عربستان اختلافات اعتقادی با ایران دارد. مشکل عربستان آن است که می خواهد نقش مهمی فراتر از حجم سیاسی و واقعی خود ایفا کند. ریاض فقط نقش تامین مالی گروه های تروریستی را برعهده دارد که آمریکا از آنها برای اهداف خود استفاده می کند. نقش عربستان پایان یافته و طلاق بین دولت اوباما و سعودیها جاری شده است.

عربستان به همین علت به دنبال ائتلاف جدید در منطقه برای رویارویی با ایران است. عربستان به علت نقش مخرب خود در سوریه، لبنان، یمن و عراق با انگیزه های طایفه ای، منزوی شده است. هدف وهابیت بی ثبات کردن اوضاع در منطقه و ایجاد شکاف در جهان اسلام است. روابط ریاض و تل آویو بسیار نزدیک است و دو طرف درباره مسایل منطقه با یکدیگر هماهنگی می کنند. روسیه ثابت کرده است متحدانش را در شرایط دشوار هم تنها نمی گذارد. غربیها به این نتیجه رسیدند که موضع مسکو در برابر سوریه درست بوده است. بندر بن سلطان با گزارش های جعلی خود درباره سوریه دولت اوباما را فریب داد.»