کد خبر: ۹۵۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۴

18 روستای مرزی خرمشهر خالی از سکنه

 خین، فیلیه، نزله، شبیشه، مچری، شاهخوره بزرگ، شاخوره کوچک، سعیدان، نهریوسف، خمیسه، یوگه بالا، یوگه پایین، مومنین، ولی‌عصر، تومار، طواله یک، طواله دو و حد؛ 18 روستایی هستند که در مسیر شلمچه و در نقطه صفر مرزی ایران و عراق در خرمشهر قرار دارند.

به گزارش کیهان، جمعیت این روستاها از 20 تا120 خانوار متفاوت بوده است و مساحت این اراضی که از پررونق‌ترین اراضی کشاورزی و نخلستان‌های خرمشهر بود دو هزار و 300 هکتار است، اما با وقوع جنگ تحمیلی هشت ساله این روستاها با خاک یکسان شده‌اند.

این روستاها کاملا متروکه هستند و تردد در این 18 روستا به دلیل عدم پاکسازی از مهمات باقی مانده از جنگ تا پارسال ممنوع بود.

فرماندار خرمشهر با تاکید بر حل مشکل چندین ساله 18 روستای خالی از سکنه می‌افزاید: برابر دستور استاندار و پیگیری‌های فرمانداری از بهمن 93 حریم امنیتی در این منطقه اصلاح و مشکل ورود ساکنان این روستاها به منطقه صفر مرزی حل شده است.

ولی‌الله حیاتی با تاکید بر اینکه اکنون هیچ مشکلی برای کشاورزی در این روستاها وجود ندارد، می‌گوید: لایروبی بخشی از انهار سنتی این روستاها توسط قرارگاه خاتم انجام شده و آب در آنها جاری است بنابراین مردم می‌توانند به زمین‌هایشان بازگردند و آنهایی که از انهار سنتی استفاده می‌کردند به کشاورزی بپردازند.

وی با بیان اینکه کانال‌های آب نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار می‌کند: دو هزار هکتار از اراضی این روستاها زیرپوشش طرح احیای 550 هزار هکتاری رهبری قرار گرفته و عملیات کانال‌کشی آن در حال انجام است.

به گفته وی بعضی از اهالی اکنون بازگشته‌اند و زمین‌ها را تقسیم‌بندی کرده و کشت نخل را نیز شروع کرده‌اند.

حیاتی همچنین درباره پاکسازی اراضی از مین می‌گوید: وزارت دفاع اعلام کرده که کار مین‌روبی این روستاها انجام شده که البته در حد معمول و سطحی است اما برای مین‌روبی عمقی تا 10 متر نیاز به قراردادهای جدید و تخصصی وجود دارد.

وی تاکید می‌کند: هم‌اکنون همه چیز تسهیل شده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
امام‌جمعه خرمشهر نیز یکی از خواسته‌های مردم این شهر را رفع ممنوعیت تردد به 18 روستای متروکه مرزی و مین‌روبی این روستاها عنوان کرد و از وزیر کشور درخواست کرد که به این مسئله رسیدگی کند.

حجت‌الاسلام سیدنبی موسوی می‌گوید: علی‌رغم رفع ممنوعیت تردد به این 18 روستا در دژهای اروندرود و در مقابل خط مرزی هنوز این ممنوعیت باقی است و امیدواریم در صورت بازگشت ساکنان و آباد شدن روستاها ممنوعیت‌ها تا جای ممکن برداشته شود.

وی احیاء 18 روستا و جزیره مینو را خواستار شد و تصریح کرد: در دوران بازسازی در این روستاها کاری نشده است.

حجت‌الاسلام موسوی شرط اول احیای این روستاها را مین‌زدایی از منطقه عنوان کرد و گفت: تنها در این صورت است که می‌توان بستر حضور کشاورزان و اهالی روستاها را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه با کمک اهالی محل، انهار سنتی مدفون شده شناسایی می‌شود، اضافه کرد: از شش ماه پیش جهاد نصر و قرارگاه کربلا برای لایروبی انهار سنتی اقدام کرده‌اند و قرار است از کارون و کانال ژیان آبرسانی به اراضی انجام شود.

امام‌جمعه خرمشهر با اعلام نارضایتی از کند بودن روند احیای اراضی تاکید کرد، با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی که به احیای کشاورزی و نخیلات اشاره دارد، اگر مسئولان همانند استان‌های یزد و اصفهان به طور جدی ورود کنند نه تنها در این روستاها بلکه در تمام خرمشهر می‌توان نخلستان‌ها را احیا کرد.

به گفته وی در صورت اعطای تسهیلات به اهالی، می‌توان به عنوان الگو تعدادی از نخلستان‌ها را آباد و مردم را تشویق به بازگشت کرد.

حجت‌الاسلام موسوی اضافه کرد: اگر دو هزار هکتاری که سهم این روستاها از طرح 550 هزار هکتاری رهبری است اجرا شود مشکل نخیلات و کشاورزی حل می‌شود و با رونق کشاورزی، قطعا مردم در این اراضی دوباره ساکن می‌شوند.

وی با تاکید بر توجه به اشتغالزایی در شهرستان اظهار کرد: درصد بالایی از جوانان خرمشهر اکنون بیکار هستند که با احیای کشاورزی می‌توان آنها را جذب کار کرد و علاوه بر این بازگشت ساکنان می‌تواند امنیت مرزها را تضمین کند.

امام جمعه خرمشهر اضافه کرد: این روستاها ورودی کشور از خاک عراق هستند و به نوعی پیشانی این منطقه محسوب می‌شوند که با تغییر چهره آنها که اکنون بیابانی خشک است، می‌توان این ورودی را سامان بخشید.

سیدمحسنی از اهالی یکی از 18 روستای مذکور نیز به ایرنا می‌گوید: هم‌اکنون مین‌ها در این شهر به خوبی پاکسازی نشده‌اند و من حاضر نیستم خانواده‌ام را به خطر اندازم و به روستا برگردم زیرا با حفاری در عمق یک متر ممکن است به مین‌های بازمانده از جنگ برخورد کنیم.