کد خبر: ۹۵۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۶

ساز پیانیست آلمانی در تهران کوک می‌شود

 مورتس ارنست گفت: آرزوی دیرینم بوده است که بتوانم روزی در ایران کنسرت داشته باشم، زیرا شنیده بودم ایران پتانسیل زیادی دارد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، این پیانیست آلمانی‌ در سخنانی اظهار کرد: همیشه از استادان برجسته دنیا‌ شنیده بودم که درباره پتانسیل موسیقی در ایران صحبت می‌کنند. تلاش‌های زیادی کردم تا بتوانم ارتباطی پیدا کنم و به ایران سفر کنم که توسط یک پروفسورایتالیایی توانستم با نوید گوهری ارتباط برقرار کنم.

او درباره قطعاتی که قرار است در ایران اجرا کند‌، گفت: این کنسرت دارای ترکیب خاصی است و در دو بخش روی صحنه خواهد رفت. سعی می‌کنیم ترکیب درستی از موسیقی معاصر و نویی که در ایران و آلمان وجود دارد، به مخاطب ارائه دهیم و بتوانیم از طریق یک برنامه ارکسترال تعاملی میان دو کشور ایجاد کنیم.

این پیانیست درباره رپرتوآر کنسرت توضیح داد: قطعه اول از یک موزیسین هندی - آلمانی است که SANDEEP BHAGWATI نام دارد. او در هند متولد شده و مقیم برلین است. او به نوعی از فرهنگ ‌آسیای شرقی الهام گرفته و کارهایی که ارائه می‌کند یادمانی برای جان کیج محسوب می‌شود.

وی افزود: شنیدن این قطعه مقدمه‌ای است برای شنیدن دو قطعه از هنرمندان ایرانی، یعنی هوشیار خیام و پیمان یزدانیان که در نوع خود بسیار خاص و مورد توجه هستند.

او ادامه داد: در این کنسرت، از یکی از مطرح‌ترین موزیسین‌های معاصر آلمان قطعه اجرا می‌کنیم که بسیار تحت تأثیر بتهوون است و با روش‌های خاصی آموزه‌هایش را در موسیقی معاصر پیاده می‌کند. اجرای قطعه‌ای از ویکتور اولمان هم جزو برنامه است که او هم تحت تأثیر سونات‌های بتهوون است و تکنیک‌های خاصی در نوازندگی دارد.

این هنرمند آلمانی اضافه کرد: بخش دوم این کنسرت به اجرای قطعه‌ای از بتهوون اختصاص دارد که به‌صورت ارکسترال اجرا می‌شود. به هر حال همه نوازندگان سازهای جهانی به‌گونه‌ای تحت تأثیر بتهوون هستند. در واقع، قطعات این نوازنده دارای مقوله مشترکی است که همه نوازندگان از آن‌ها بهره‌مند هستند.

به گزارش ایسنا‌، در نشستی که پنجم مردادماه در تالار وحدت برگزار شد، رهبر ارکستر نیلپر که قرار است مورتس ارنست را در این کنسرت با همراهی ارکسترش همراهی کند‌، در سخنانی اظهار کرد: ارکستر نیلپر یک ارکستر خصوصی است و پیش از این هم اجراهایی داشته است. در واقع ما 10 سال است که در زمینه موسیقی کلاسیک ومعاصر فعالیت می‌کنیم.

نوید گوهری همچنین اظهار کرد: بهمن‌ماه سال گذشته توانستیم اولین ارتباط‌ها را با ارنست برقرار کنیم و از طریق دوست مشترکی که در ایتالیا داشتیم، به یکدیگر معرفی شدیم. بنابراین برای برگزاری یک کنسرت با یکدیگر وارد تعامل شدیم.

او توضیح داد: یازدهم مردادماه تالار وحدت میزبان ارکستر نیلپر و مورتس ارنست است‌ که این اجرا در دو بخش روی صحنه خواهد رفت. بخش اول توسط ارنست به‌صورت رسیتال پیانو اجرا و قطعاتی از آهنگسازان معاصر برای پیانو را شامل می‌شود. به‌دلیل تعاملی که با این هنرمند داشتیم، قرار شد قطعاتی از دو آهنگساز ایرانی را نیز در رپرتوآر بگنجانیم و از آثار آهنگسازان معاصر غربی هم بهره بردیم. ارنست هم علاقه زیادی برای اجرای قطعات معاصر دارد.

این هنرمند در بخش پایانی سخنانش گفت: در بخش دوم کنسرت، یک قطعه استاندارد از یک آهنگساز آلمانی، یعنی بتهوون اجرا می‌شود. کنسرتوی پیانوی شماره 3 نام این قطعه است.

*ایسنا‌