کد خبر: ۹۵۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۱

وزير بهداشت: باید مردم را تشویق به بچه دار شدن کرد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتقاد از روشنفکرانی که بین سال‌های 1370 تا 1392 به ترویج کاهش زاد و ولد پرداختند گفت: مشکل کشور مشکل جمعیت است که باید از مسیرهای صحیح اقناعی مردم را تشویق به بچه دار شدن کرد. 

به گزارش پایگاه خبری تیک،؛ دکتر سیدحسن هاشمی در همایش تقدیر از برترین های ترویج زایمان طبیعی در مرکز همایش های رازی با بیان اینکه ما هنوز مشکل مدیریتی داریم افزود: واقعیت این است که اگر هر کجا در کشور و در هر دستگاهی یک نفر کاردان و دلسوز داشته ایم هیچ مشکلی نداشته ایم. 

وی گفت: ما پول خرج می‌کنیم و امکانات هم می دهیم، اما چون این یک نفر نیست دچار مشکل هستیم و شما ماماها و پزشکان زنان و زایمان از آن جنس افرادی هستید که هم خدا و هم بندگان خدا به شما افتخار می‌کنند. 

هاشمی موضوع مادر،‌ کودک، خلقت و تولد ایرانیان جدید را موضوعی کاملا انسانی برشمرد و افزود: از نگاه روشنفکری نباید به بحث جمعیت نگریست اما اگر روشنفکر دانا باشد راه را گم نمی کند. 

وی مشکل کشور را مشکل جمعیت عنوان کرد و گفت: باید از مسیرهای صحیح اقناعی با مردم صحبت کرد تا با تکثیر نسل در اصل به اقتدار و توانمندی کشور کمک کنند. 

وزیر بهداشت افزود: در موضوع بچه دار شدن باید از شعار دادن و ملامت کردن خارج شد و در عین حال مجلس و دولت هم امکانات رفاهی لازم برای جامعه را فراهم کنند چرا که مردم با عقل خود به سمت بچه دار شدن می روند. 

دکتر هاشمی ایران را از نظر سزارین در منطقه اول دانست و گفت: از سالی که متخصصین زنان جدید عهده دار مسئولیت زایمان در کشور شدند و آقایان را از این رشته حذف کردند، آمار سزارین افزایش یافت. 
وی افزود: از سال 70 تا 92 شیوع سزارین از 37 درصد به 56 درصد و در بعضی مراکز خصوصی این آمار به 90 درصد هم رسیده است. 
هاشمی با بیان اینکه این دولت ترویج زایمان طبیعی را در بسته درمان گنجاند گفت: تا الان 470 هزار زایمان طبیعی با مشوق رایگان بودن برای مردم انجام شده است و از طرفی هم با افزایش تعرفه ها مشوقی برای پزشکان در نظر گرفته ایم. 

وی افزود: تاکنون شاهد کاهش هفت درصدی سزارین در مراکز دولتی بوده ایم که اگر کاهش شیوع را هم در نظر بگیریم می توان گفت حدود 10 درصد که البته باز هم باید بیشتر کاهش یابد. 

هاشمی نقش بیمه ها را در رفتارسازی برای ارائه خدمت زایمان طبیعی بسیار موثر دانست و گفت: البته معاونان درمان بیمارستان ها توجه داشته باشند که در ارائه آمار زایمان طبیعی، زایمان اول را بیشتر تاکید کنند و اگر زایمان اول طبیعی بوده خیلی بر طبیعی بودن زایمان های بعدی اصرار نکنیم. 

وی افزود: کسانی که معتقدند همان روش اشتباه سزارین باید ادامه یابد دروغی را ترویج می کنند مبنی بر اینکه با روش زایمان طبیعی مرگ و میر مادر و نوزاد بیشتر شده است که باید جلوی این دروغ گرفته شود. 

هاشمی از بازسازی 366 بلوک زایمانی در کشور خبر داد و گفت: تحویل مکمل های غذایی به مادر نیز با قوت ادامه می یابد تا در آینده شاهد کودکان و نوجوانان سالمی در جامعه باشیم. 

وزیر بهداشت همچنین در خصوص ثبت تولد و مرگ و میر مادر و نوزاد افزود: مردم در این زمینه خیلی حساس هستند و نباید یک مورد هم اشتباه شود و خیلی خوب است که اطلاع رسانی دقیق و به موقع هم صورت گیرد تا از شایعه بیجا جلوگیری شود. 

هاشمی ادامه داد: هر مرگ و میر مادر و کودک در عین حال که به جاهای دیگر گزارش می شود به دفتر من هم گزارش می شود بنابراین باید در ثبت آن ها بسیار دقت به خرج داد. 

وی گفت: از طرفی حذف بعضی اشکالاتی هم که ممکن است منجر به ناتوانی مادر یا کودک یا خدای نکرده مرگ آن ها شود جزو مهمترین وظایف ماماها و پزشکان زنان و زایمان است.
منبع:خبرگزاری صدا وسیما