کد خبر: ۹۵۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۴

سفیر ایران: شرکت های فرانسوی باید بیشتر از بقیه تلاش کنند

سفیر ایران در فرانسه در مصاحبه با روزنامه ژورنال دو دیمانش چاپ پاریس با اشاره به سفر رسمی لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه به ایران و آغاز دوره ای جدید در روابط اقتصادی دو کشور گفت در دوره پیش رو، شرکت های فرانسوی با تاخیر و غیبتی که داشته اند، باید بیشتر از بقیه تلاش کنند.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری تیک، متن مصاحبه علی آهنی در خصوص سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران و موضوع نتایج توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 به شرح زیر است :

** لوران فابیوس که خواستار ' یک مهلت مناسب ' قبل از رفتن به تهران بود، نهایتا هفته آینده سفر خواهد کرد. شما چه تفسیری از این سفر دارید ؟

مهمترین نکته این است که ما به توافقی دست یافته ایم که فرانسه نیز در این توافق مشارکت داشته است. با این که ما مجبور شدیم موضع سخت فرانسه را مدیریت کنیم در نهایت توانستیم این مذاکرات را پیش ببریم.

سفر رسمی لوران فابیوس اجازه می دهد فصل جدیدی در روابط دو کشورمان باز شود. رابطه ای که، یادآوری می کنم خیلی قدیمی است بنابراین، این سفر به عنوان یک علامت مثبت تلقی می شود.

** آیا شما از این سختگیری های فرانسه دلسرد شده بودید؟

ج: نه. موضع فرانسه همواره این بوده است که ' ظرفیت هسته ای غیر نظامی ایران، آری، بمب اتمی : نه' و این همان موضع ما بوده است. ما هیچ وقت نخواسته ایم به بمب اتمی دسترسی داشته باشیم ولی همواره روی این موضوع اصرار داشته ایم که برنامه هسته ای غیر نظامی مان را برای بهره برداری از این فناوری پیش ببریم.

بنابراین خوشحالیم که این توافق می تواند ادامه برنامه هسته ای ما که برای همیشه غیر نظامی باقی خواهد ماند را تضمین کند و به طور موازی به برداشته شدن تحریم هایی منجر خواهد شد که به شکوفایی اقتصادی ایران می انجامد.

** شما چندین بار گفتید که فرانسه باید جبران کند. این به چه معنی است آیا می توان از جبران اخلاقی صحبت کرد؟

ج: شما به روابط ایران و فرانسه و همچنین روابط با دیگر کشورهای غربی نگاهی بیاندازید، از چندسال پیش این روابط تحت تاثیر پرونده هسته ای قرار گرفته است. این امر هر نوع همکاری را بلوکه کرد. برای مثال افکار عمومی ما از رفتار پژو سیتروئن شگفت زده شد. زیر فشار جنرال موتورز آمریکا این گروه به شکلی کاملا غیرمنتظره یک همکاری قدیمی بیست و پنج ساله را متوقف کرد. این رفتار، طرف های ایرانی را وادار می کند که قبل از امضای هرگونه قرار داد با شرکت های فرانسوی دوبار فکر کنند. آنها از خود خواهند پرسید آیا می توانند اعتماد کنند؟ به همین دلیل است که شرکت های فرانسوی باید بیشتر از بقیه تلاش کنند.

** بنابراین این موضع سخت وی رابطه فرانسه و ایران حداقل از بعد اقتصادی تاثیر دارد؟

ج: ما نمی خواهیم شرکت های فرانسوی را مجازات بیشتری بکنیم. موفقیت آنان به اقدامات آنها، پیشنهادات رقابتی و سرعت عمل شان بستگی دارد. اینها عواملی هستند که می توانند در جبران غیبت آنها موثر بوده و نقش مهمی در بازار ایفا کند. من می دانم که شرکت های فرانسوی که بسیار هم تاخیر دارند، خیلی مشتاق رفتن به سوی بازار ایران هستند. ولی یکبار دیگر، یاد آور می شوم که غیبت آنها برایشان گران تمام خواهد شد. لذا باید خیلی بیشتر از بقیه تلاش کنند تا این امر جبران شود.

** جایگاه فرانسه در بازار ایران چیست ؟

ج: فرانسه چندسال پیش سابقه چهار و نیم میلیارد یورو مبادله تجاری سالانه با ایران را داشته ولی طی دو سال گذشته این رقم در حدود 500 میلیون یورو ثابت مانده است. در حالی که آلمان و دیگر کشورهای اروپایی بسیار فعال تر و جلوتر هستند.

**آیا ایران آماده است به ائتلاف غرب علیه سازمان دولت اسلامی محلق شود؟

ج: موضع ما در برابر این گروه تروریستی روشن است . این گروه هیچ ربطی به اسلام ندارد. مبارزه ما با این گروه جدی است و ما موضع بسیار قاطعانه ای در قبال آنها داشته و نماد آن همکاری مستحکم با دولت های عراق و سوریه برای مقابله با داعش است. همواره ضرورتی ندارد که برای نشان دادن قاطعیت ، عضو یک ائتلاف بود بخصوص که برخی از اعضای این ائتلاف جدی نیستند؛ ولی ما می توانیم یک همکاری دوجانبه با همه کشورهایی که در این مبارزه جدی هستند و از جمله با فرانسه داشته باشیم.

** و با آمریکا ؟

ج : نه، به رغم وجود برخی منافع مشترک، بی اعتمادی بین دو کشور ما بسیار زیاد است.
منبع:ایرنا