کد خبر: ۹۵۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۹

حمایت دیپلمات های سابق آمریکا از توافق هسته ای

گروهی از دیپلمات های سابق آمریکا روز دوشنبه با ارسال نامه ای به کنگره از اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا خواستند موافقتنامه هسته ای به دست آمده با ایران را رد نکنند. 

به گزارش پایگاه خبری تیکب ه نقل از پایگاه اینترنتی پولیتیکو ، در این نامه که معاونان سابق وزیر امور خارجه و سفیران سابق آمریکا در اسرائیل آن را امضا کرده اند آمده است به عقیده آنها این موافقتنامه هیچ راه مشروعی را برای ساخت سلاح هسته ای طی 10 تا 15 سال آینده برای ایران باقی نمی گذارد. 

پنج سفیر سابق آمریکا در اسرائیل یعنی جیمز کانینگهام James Cunningham ، ویلیام هاروپ William Harrop ، ادوارد واکر Edward S. Walker ، توماس پیکرینگ Thomas Pickering و دانیل کورتزر Daniel Kurtzer به همراه نیکلاس برنز معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی و فرانک ویزنر Frank G. Wisner معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا در امور امنیت بین الملل این نامه را امضا کرده اند. 

در این نامه آمده است : جان بینر رئیس مجلس نمایندگان و نانسی پلوسی رهبر اقلیت در مجلس نمایندگان ، ما به عنوان سفیران سابق آمریکا در اسرائیل و معاونان سابق وزیر امور خارجه آمریکا در طول دوره کاری خود برای تقویت و تعمیق اتحاد بین آمریکا و اسرائیل تلاش کرده ایم.

 دستورات و توصیه های محکم ما در هر دولتی که خدمت کرده ایم بازتاب منافع ملی و ارزش های ملی آمریکا است و تلاش شده است امنیت اسرائیل تامین شود. تعهد دائمی ما به این سیاست آمریکا باعث شده است تا نامه ای را در حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک بنویسیم که پنج کشوره عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ( گروه پنج به اضافه یک ) به آن دست یافته اند. 

ما معتقدیم این موافقتنامه محدودیت ها و اقداماتی نظارتی را به اجرا خواهد گذاشت که دست‌کم برای مدت 15 سال تضمین خواهد کرد ایران هیچ راه مشروعی برای ساخت سلاح هسته ای نخواهد داشت. این موافقتنامه خطر یک ایران مجهز به سلاح هسته ای را که تهدیدی برای امنیت منطقه و اسرائیل خواهد بود از بین می برد. 

ما می دانیم که برنامه جامع اقدام مشترک همه اهدافی را که به دنبال آن بوده ایم محقق نخواهد کرد اما اهداف کلیدی را در زمینه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای محقق خواهد کرد. هیچ موافقتنامه ای نمی تواند کامل و بدون ریسک باشد اما ما معتقدیم بدون این موافقتنامه آمریکا و اسرائیل با ریسک بیشتری روبرو خواهند بود. 

ما هیچ عیب و نقص فاجعه بار در این موافقتنامه نمی بینیم که بخواهیم از کنگره درخواست کنیم با آن مخالفت کند. مخالفت با این موافقتنامه پیامدهای وخیمی به دنبال خواهد داشت : آمریکا به عنوان مسئول برهم خوردن موافقتنامه معرفی خواهد شد ، دیگر نمی توان گروه پنج به اضافه یک را برای اعمال دوباره تحریم های بین المللی علیه ایران متحد کرد و احتمال اینکه ایران با کاهش شدید بازرسی ها یا بدون بازرسی ها تصمیم به ساخت سلاح هسته ای بگیرد زیاد خواهد بود. مخالفت با این موافقتنامه ممکن است آمریکا را مجبور به استفاده از گزینه نظامی کند بدون اینکه جامعه بین المللی و متحدان واشنگتن از چنین اقدامی حمایت کنند.

 با توجه به اینکه نمی توان به طور کامل اطمینان داشت ایران به این موافقتنامه کاملا پاینبد باشد ، باید مراقب بود و به نظارت دقیق بر اقدامات ایران ادامه داد. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و جان کری وزیر امور خارجه این کشور این مسئله را روشن کرده اند که آمریکا و دیگران اقدام لازم را برای اطمینان از پایبندی ایران به تعهدات خود در چارچوب این موافقتنامه انجام خواهند داد.
منبع:خبرگزاری صدا وسیما