کد خبر: ۹۵۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۵۷

گزارش لس آنجلس تایمز درباره مک دونالد و ایران

پایگاه خبری تیک- روزنامه لس آنجلس تایمز نوشت از نظر برخی از شهروندان ایرانی، مهمترین سوالی که در ارتباط با توافق نامه هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی مطرح می شود ارتباطی به موضوع غنی سازی اورانیوم یا چشم انداز بهبود شرایط اقتصادی این کشور ندارد. بلکه آنها می خواهند بدانند آیا مک دونالد به ایران باز می گردد یا خیر؟. 
  
روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی به قلم پل ریشتر و رامین مستقیم با عنوان «توافق هسته ای ایران سوالات وسوسه انگیزی را مطرح می کند که آیا مک دونالد به ایران باز می گردد؟»، نوشت: از روز 14 ماه ژوئیه که ایران و قدرت های جهانی اعلام کردند به توافق هسته ای دست یافته اند، سوال بازگشت مک دونالد به ایران -در پی برداشته شدن تحریم های بین المللی اعمال شده علیه ایران- هر روزه در رسانه های اجتماعی مطرح می شود. 
  
بسیاری از جوانان ایرانی در ارتباط با چشم انداز احتمال بازگشت مک دونالد به ایران هیجان زده هستند. اما دیگر شهروندان این کشور در این باره ناامید هستند که نماد برجسته فرهنگ آمریکایی به این زودی ها به ایران بازگردد. برخی نیز می گویند هرگز چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. 
  
یک خانم جوان با نام مستعار متاف19 از شهر اهواز در جنوب ایران در توئیتر نوشت: «خداحافظ فلافل-سلام مک دونالد!» 
 
در اقدامی که نشانه جدی بودن این موضوع است یکی از روحانیون برجسته محافظه کار در خطبه های نماز جمعه تهران ایده بازگشت مک دونالد را به ایران محکوم کرد. نماز جمعه محل انتشار افکار و دیدگاه های نخبگان مذهبی در ایران محسوب می شود. 
 
رضا تقوی یکی از روحانیون برجسته در ایران اعلام کرد: «برخی از مردم آروزی بازگشت مک دونالد را به ایران دارند.» 
 
او همچنین گفت «نمی توانیم این موضوع را به باد انتقاد بگیریم.» این گونه بحث ها منعکس کننده شدت نگرانی محافظه کارانی است که از جمهوری اسلامی محافظت می کنند. آنها درباره تهاجم فرهنگی احتمالی از سوی آمریکا ابراز نگرانی می کنند. 
 
این موضوع همچنین نشان دهنده سیاست سخت گیرانه مرتبط با همه ابعاد توافق نامه هسته ای در ایران است، توافقی که بسیاری از احزاب تندرو با آن مخالفت کرده اند. 
  
تقوی این موضوع را به عنوان بخشی از بحث ها در این باره مطرح کرد که چرا محافظه کاران باید همچنان به انتقاد از دولت حسن روحانی -که درباره توافق نامه هسته ای با غرب وارد گفتگو شد- ادامه دهند. 
 
با آن که دولت ایران از توافق با آمریکا حمایت کرده است اما تقوی اعلام کرد: «آمریکا همواره دشمن ماست.» 
 
این روزنامه نوشت مشرق نیوز سایت اینترنتی که منعکس کننده دیدگاه های تندروهاست- اخیرا مقاله ای منتشر و در آن با اشاره به تظاهراتی که علیه مک دونالد انجام شد، غذاهای مک دونالد را تهدیدی برای سلامت عمومی توصیف کرد. 
 
این پایگاه همچنین شرکت های کوکا و پپسی، جین و سیگارهای مارلبرو را محکوم کرد. این پایگاه همچنین آن دسته از شهروندان ایرانی را که اقدام به خرید کالاهای با برند آمریکایی می کنند و سپس در تظاهرات علیه آمریکا شرکت می کنند و شعار «مرگ بر آمریکا سر می دهند»، به دورویی متهم کرد. 
  
بازگشت مک دونالد به ایران به موضوعی چند وجهی در ایران تبدیل شده است. 
  
این در حالی است که مقامات این شرکت، که قبل از انقلاب اسلامی سال 1979 در ایران شعبه داشت، می گویند هیچ گونه برنامه ای برای بازگشت به ایران ندارند. 
 
اما این شرکت با قراردادن درخواستی در پایگاه اینترنتی خود درباره واگذاری حق امتیاز، سبب بروز گمانه زنی هایی درباره احتمال بازگشت به ایران شد. 
  
دو دهه پیش، به نظر می رسید مک دونالد قصد بازگشت به ایران را دارد. اما مقامات و روزنامه های محافظه کار ایران شروع به مخالفت با این ایده کردند و یک گروه تندرو اقدام به حمله به مکان احداث این رستوران قبل از افتتاح آن کرد. 
 
اما ایرانی ها به جای مک دونالد از واژه های دیگری همانند مش دونالد استفاده کردند و افراد محلی می گویند این دو با یکدیگر تفاوت دارند. 
  
چشم انداز افتتاح یک رستوران فست فود آمریکایی در ایران سبب هیجان زده شدن برخی از شهروندان ایرانی شده است. یک جوان ایرانی در توئیتر با قرار دادن عکسی از گروهی از مردان جوان هیجان زده که جشن و پایکوبی برگزار کرده بودند، واکنش ها در این باره را منعکس کرد.
منبع:واحد مرکزی خبر