کد خبر: ۹۵۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۰۳

موگريني: توافق ايران و ۱+۵ به امنيت خاورميانه و اروپا کمک خواهد کرد

  مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با بيان اينکه توافق هسته‌اي ميان ايران و غرب يک توافق عدم اشاعه هسته‌اي است تاکيد کرد که اين توافق به امنيت منطقه و اروپا کمک خواهد کرد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در همايش سفراي ايتاليا توافق هسته‌اي را عاملي مهم در افزايش امنيت کشورهاي حاضر در منطقه خاورميانه و اروپا خواند.

وي که فردا با وزير خارجه کشورمان محمد جواد ظريف در تهران ديدار خواهد داشت در ادامه افزود: قبل از هر چيزي، اين يک توافق عدم اشاعه هسته اي است. بنابراين مي تواند فصل جديدي از روابط بين الملل و منطقه اي را باز کند. يعني لازم است در روابط خود با ايران سرمايه گذاري کنيم ، به شيوه اي که ايران فردا، ايراني قادر به سرمايه گذاري در آينده خود و آينده نسل هاي جوان خود باشد.

پيش از اين مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا تاکيد کرده بود که عدم دستيابي به توافق هسته‌اي نتايج امنيتي فاجعه آميزي براي منطقه در پي خواهد داشت. وي در خصوص پيامدهاي منطقه‌اي توافق هسته‌اي با ايران مدعي شد: توافق هسته‌اي پيش از هرچيز به منع گسترش تسليحات هسته‌اي مربوط مي‌شود.

اين مقام اروپايي اعلام کرده بود: تمايل دارم بار ديگر به جهان عرب گوشزد کنم اين توافق به تأمين امنيت منطقه و در نتيجه تأمين امنيت اروپا کمک مي‌کند، زيرا اگر ايران توانايي دستيابي به سلاح هسته‌اي را داشته باشد به‌عنوان خطري براي همسايگان خود، اروپا و جهان محسوب مي‌شود. از اين رو اين توافق امنيت بيشتري را به ارمغان مي‌آورد.

*تسنيم