کد خبر: ۹۵۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۱

راي اليوم: سومين آتش بس سعودي در يمن فروپاشيد

  روزنامه راي اليوم امروز دوشنبه در گزارشي نوشت: سومين آتش بس دولت سعودي در يمن قبل از اعلام آن فروپاشيد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، روزنامه راي اليوم در گزارش تحليلي خود با اشاره به اينکه "جنگ در يمن طولاني خواهد شد، برخي پيشنهادها را براي توقف آن پيش از آنکه فرصت از دست برود، ارايه کرد".

در اين گزارش آمده است: تجربه تمام جنگ هاي گذشته در جهان عرب اعم از داخلي يا غير داخلي مسائلي اساسي را به ما آموخته است. اين تجربه به ما آموخته است که اين جنگ ها طول مي کشد و تنها در دو صورت پايان مي پذيرد يعني يا با پيروزي يک طرف بر طرف ديگر يا فرسوده شدن کامل دوطرف و آمادگي براي قبول سازش.

همه اين شاخص ها در جنگ کنوني يمن وجود ندارد. اين جنگ چهار ماه پيش با عمليات هوايي "طوفان قاطعيت" ارتش سعودي آغاز شد و همچنان ادامه دارد. افق يکسره شدن امور به نفع اين يا آن طرف همچنان مسدود يا دور از دسترس است. بحث فرسوده شدن که باعث شود طرف‌هاي درگير بر سر ميز گفت‌وگوها نشسته و به حرف ميانجيگران گوش دهند، نيز همچنان دور از تصور است.

اين مقدمه را به مناسب آن بيان کرديم که عربستان سعودي آتش بس پنج روزه اي را براي رساندن کمک‌هاي انساني به بيش از 25 ميليون شهروند يمني اعلام کرد. شهرونداني که از فقر و گرسنگي به علت محاصره هوايي و دريايي و زميني ارتش سعودي عليه کشورشان رنج مي برند.

آتش بس يکجانبه تحميل شد. يعني ائتلاف عربي تحت سرکردگي عربستان آن را اعمال کرد و طبيعي است که بگوييم اين آتش بس براي طرف مقابل الزام آور نباشد زيرا به طور معمول بايد با آن درباره اعمال آتش بس رايزني و توافق صورت گيرد.

اين سومين آتش بسي است که نقض مي شود و فکر نمي کنيم که چهارمين يا پنجمين يا حتي دهمين آتش بس نيز محترم شمرده شود؛ مگر اينکه در نتيجه توافق دوطرف بعد از مذاکره مستقيم يا از طريق ميانجيگري باشد.

آمارهاي سازمان ملل متحد حاکي است که جنگ تاکنون باعث کشته شدن 3700 نفر شده است که اکثرا غيرنظامي هستند. به طور قطع، در سايه نبود راه حل سياسي و ادامه لجاجت در اردوگاه طرف هاي درگير اين آمار چند برابر خواهد شد.

عربستان سعودي که ائتلاف عربي را سرکردگي مي کند، تا اين لحظه مي تواند جنگ را متوقف يا تشديد کند. لازم است که عربستان در سياست خود در ناديده گرفتن طرف مقابل بازنگري کند و مذاکراتي واقعي را با حوثي‌ها آغاز کند زيرا در غير اين صورت، يکي از بارزترين زيان ديدگان از ادامه اين جنگ خواهد بود؛ اگر نگوييم بارزترين آنها.

*تسنيم