کد خبر: ۹۵۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۵۶

کلیسای سنت استپانوس»، تلفیقی از معماری اورارتو‌، اشکانی و رومی

کلیسای سن استپانوس، یا کلیسای استفانوس مقدس، دومین کلیسای مهم ارامنه ایران است که از نظر اهمیت بعد از قره‌کلیسا قرار می‌گیرد. ‌

به گزارش «پایگاه خبری تیک» کلیسای سنت استپانوس در26  کیلومتری غرب جلفای ارس در محلی به نام قریه قزل وانگ (صومعه قرمز) در نردیکترین روستای دره شام واقع شده است، سابقا راه کوهستانی مالرو داشت و از سال 1350 راه ماشین و هموار آن ساخته شده و چون در دامنه رشته کوههای ماقارات قرار گرفته به آن عبارت ماقارات سنت استپانوس نیز اطلاق می شود.

این کلیسا در کناره رودخانه ارس و در دامنه بلندیهایی به نام ماغارد بنا شده است که بهمین دلیل در منابع کتبی ارمنی به نام " دیر ماغارد" نیز ذکر شده است.

بنا بر این گزارش، استپانوس قدیس یکی از اولین افرادی بود که به دین مسیح گرویده و به دست حواریون آن حضرت غسل تعمید یافت. او سپس در شهر اورشلیم به شهادت رسید. به روایتی در این دیر از وی یادگاری به جای مانده است.

نام این کلیسا بر‌گرفته از استپانوس مقدس است؛ این شخص یکی از اولین مومنانی بوده که به خاطر ایمان راسخ خود به شهادت رسیده است. استپانوس در میان مسیحیان سمبل ایمان راسخ بوده و به او لقب ناخوتکا داده اند. استیفان یا استپاتوس اولین کسی بوده که به واسطه تعصب و خشم یهودیان سنگسار شده و به شهادت رسید، این حادثه در26  دسامبر سال37 میلادی در اورشلیم اتفاق افتاد و از آن تاریخ به بعد مسیحیان جهان همه ساله در روز مزبور مراسمی به نام وی بر پا می کنند.

درباره تاریخ بنای کلیسا، اظهارات گوناگونی ابراز شده‌ است. عده‌ای آن را از بناهای اوائل مسیحیت، می‌دانند برخی چون تاورنیه بنای آن را به دوره صفویه نسبت می‌دهند. در حالی که شیوه معماری بنا، مصالح ساختمانی و تزئینات مفصل و زیبای آن مؤید این مطلب است که کلیسا همانند و هم زمان با کلیساهائی چون طاطائوس در بین قرن چهارم تا ششم هجری (دهم تا دوازدهم میلادی) ساخته شده‌ است و سبک معماری آن تلفیقی از شیوه‌های مختلف معماری اورارتو، اشکانی و رومی است که بعد از به وجود آمدن بناهای شگرف سنتاچمیادیزین، طاطائوس و آختامار و سنت استپانوس به شیوه معماری ارمنی شهرت یافت.
منبع:تابناک با تو