کد خبر: ۹۵۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۴

نماينده کنگره: لغو توافقنامه کار دشواري است

 یکی از نمایندگان کنگره که در حمایت از رژیم صهیونیستی شهرت دارد ، در مصاحبه با واشنگتن پست تاکید کرد که توقف توافقنامه در کنگره دشوار است.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، روزنامه واشنگتن پست در پایگاه اینترنتی خود نوشت: اگر بخواهیم جواب این سوال را بدانیم که آیا توافقنامه هسته ای در کنگره متوقف خواهد شد یا نه ، باید به سراغ الیوت انجل نماینده نیویورک در کنگره برویم. او به عنوان یکی از طرفداران سرسخت اسرائیل و از صاحب نظران حوزه سیاست خارجی از معدود نمایندگان دموکرات است که حامیان و مخالفان توافق سخت تلاش می کنند او را به جبهه خود وارد کنند.

انجل در مصاحبه با خبرنگار واشنگتن پست گفت که کنگره به سختی می تواند مانع توافق شود البته او می گوید این کار غیرممکن نیست.

انجل گفت که نگرانی های جدی درباره توافقنامه دارد اما در ضمن به توجیهات دولت نیز توجه خاص دارد.

انجل در پاسخ به این سوال که آیا مخالفان قادر خواهند بود دو سوم آراء را کسب کنند ، گفت: فکر می کنم این کار خیلی دشوار است. دموکرات ها تلاش خواهند کرد حق وتوی رئیس جمهور را حفظ کنند.اگر همه جمهوریخواهان رای منفی بدهند ، باز هم به چهل و دو یا چهل و سه رای دموکرات ها نیاز خواهد بود.فکر می کنم غلبه کردن بر حق وتوی رئیس جمهور دشوار است البته غیرممکن نیست.

انجل گفت که نگرانی هایی درباره توافق دارد اما هنوز تصمیم نگرفته است.« مهمترین مسئله که من را نگران می کند این است که این توافقنامه واقعاً مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای نمی شود و فقط آن را پانزده سال به تاخیر می اندازد.ایران به عنوان یک کشور دارای قدرت آستانه هسته ای به رسمیت شناخته می شود.»

انجل افزود: یکی از مسائلی که موجب می شود من کمی درنگ کنم این است که با سبک شدن تحریم ها ،‌ایران در پول نقد غرق می شود.از این رو آنها قادر خواهند بود به کمک های خود به گروههای تروریستی در خاورمیانه بیفزایند.»

اما جالب این است که انجل از یکی از استدلالهای کلیدی دولت اوباما در دفاع از توافقنامه حمایت کرد و آن این که بدون توافق، ایران ممکن است زودتر به بمب دست یابد.

وی گفت:« من کاری را که انجام شده است، بی ارزش نمی کنم. رئیس جمهور واقعاً فکر می کند که باید این راه را طی می کرد و برای این هم توجیه دارد پس ما باید آن را بشنویم و بررسی کنیم.»

واشنگتن پست نوشت: چنین موضع گیری از سوی انجل حائز اهمیت است چرا که او از حامیان سرسخت اسرائیل به شمار می آید: او امضاء کننده لایحه ای است که تحریم های ایران را تا حد زیادی گسترش داد. او همچنین از نویسندگان نامه اخیر اعضای کنگره به اوباما بود که درباره روند مذاکره با ایران ابراز نگرانی کرده بودند.

انجل درباره اظهارات اخیر مایک هاکابی نیز گفت:« هاکابی حامی سرسخت اسرائیل است و من از حمایت او استقبال می کنم.اما انتخاب واژه ها هوشمندانه نبود.ما نباید هولوکاست را با هر چیزی مقایسه کنیم.»

منبع: صدا و سیما