کد خبر: ۹۵۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۲۸

جزئیات برخورد نامتعارف با پزشک بیمارستان ممسنی

 
 رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ماجرای برخورد نامتعارف با یکی از پزشکان در بیمارستان نورآباد ممسنی فارس ناشی از شتابزدگی و برداشت نادرست بازجویان و افراد مراجعه کننده به این بیمارستان بود.

محمد هادی ایمانیه رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت و گو با ایرنا افزود: در این حادثه قبول داریم که قاضی و بازپرس از سر دلسوزی و انجام وظیفه و برای بازپرسی از یک متهم مجروح وارد بیمارستان شدند اما با توجه به این که جراح بیمارستان نیز در حال انجام وظیفه خود بود، باید ملاحظات کار در این شرایط در نظر گرفته می شد.

بنا به گفته شاهدان عینی، یکی از پزشکان بیمارستان نورآباد ممسنی روز چهارم مرداد در این مرکز درمانی به وضعیت فردی که در یک نزاع خانوادگی بر اثر اصابت ضربات چاقو مجروح شده بود، رسیدگی می کرد که در همین حال فردی با عنوان بازپرس برای پیگیری این موضوع به بیمارستان مراجعه کرد و با پزشک جراح و معالج مجروح به مشاجره لفظی پرداخت و این امر موجب بازداشت پزشک معالج شد.

امروز (دوشنبه) جمعی از کارکنان بیمارستان ولی عصر(عج) ممسنی به آنچه اعتراض به بازداشت پزشک یاد شده نامیدند، برای ساعاتی دست از کار کشیدند. شورای تامین شهرستان ممسنی نیز در این زمینه تشکیل جلسه داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بخش زیادی از این رویداد حاصل شتابزدگی و تصمیم گیری عجولانه است، بیمارستانها و مراکز درمانی همواره در معرض مراجعه بیماران مختلف قرار دارند و عموما فضایی آمیخته با مسایل و چالش هایی است که باید در برخوردهای اولیه این موارد را در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: پزشکان و کادر بیمارستانی با تحمل چالش ها، می کوشند بهترین خدمات را ارائه دهند از این رو هر کسی که به بیمارستان مراجعه کند ولو اینکه برای انجام وظیفه قانونی خود مراجعه کرده باشد باید این شرایط را در نظر بگیرد.

ایمانیه ادامه داد: جراح بیمارستان نورآباد وظیفه خود می دانست که در کمترین زمان ممکن کار بالینی لازم را برای مجروح انجام دهد اما این موارد متاسفانه در بازجویی ها لحاظ نشده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: انتظار داشتیم مسئولان قضایی شهرستان ممسنی در این واقعه با در نظر گرفتن شرایط بیمار و پزشک جراح به بازجویی خود ادامه می دادند و با هماهنگی بیشتری با رئیس بیمارستان یا رئیس شبکه بهداشتی درمانی این شهرستان، وارد بیمارستان می شدند اما این عدم هماهنگی ها و شتابزدگی ها در نهایت منجر به بروز رخدادهای ناخوشایند شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: این طبیعی است که پزشک جراح یا کادر درمانی در نگاه اول بازپرس یا ضابط قضایی را نشناسد و مانع از ورود او به بیمارستان یا کار وی شود اما اگر هماهنگی لازم با مسئولان بیمارستان انجام شده بود شاهد این رخدادها نبودیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: جراح بیمارستان نورآباد در شرایطی به پرسش های بازپرس پاسخ می داد که در حال درمان مجروح بود و طبیعی است که در این شرایط نمی توان هر درخواستی را اجابت کرد و جراح باید با سرعت عمل در خدمت بیمار و مجروح باشد.

وی افزود: صدور حکم جلب پزشک جراح و اقدامات قضایی که در این زمینه صورت گرفت نیز متاسفانه ناشی از شتابزدگی بوده است و این روند می توانست با هماهنگی، به نحو بهتری انجام می شد.

ایمانیه ادامه داد: حتی اگر نیاز به حضور پزشک، جراح یا هر مسئول بیمارستانی در حضور مرجع قضایی هم باشد می توان از طریق فراخوان در موعدی بهتر این کار صورت پذیرد؛ بیشتر گله ما از شتابزدگی در این موضوع است که باعث نگرانی کادر درمانی بیمارستان نورآباد شده است.

وی گفت: بعد از وقوع این رویداد، رئیس کل دادگستری فارس شخصا دستور پیگیری داد و نسبت به آزادی پزشک جراح اقدام شد؛ از دستگاه قضایی که حافظ حرمت و صداقت اقشار خدوم در جامعه هست نیز انتظاری جز این نیست.

وی گفت: با پیگیری قضایی، افراد خاطی در این جریان شناسایی و مجازات می شوند و ما اجازه نمی دهیم حرمت پزشک در هیچ شرایطی مخدوش شود.

نورآباد مرکز شهرستان ممسنی و این شهرستان در فاصله 158 کیلومتری غرب شیراز واقع شده است.

بازداشت جراح به اتهام توهین به مامور دولت
در همین رابطه سلامت نیوز نیز نوشت: دکتر فروغ رزمجویی جراح بیمارستان ولی عصر (عج) ممسنی در استان فارس به اتهام توهین به مامور دولت در اورژانس بیمارستان دستگیر و با دستبند به بازداشتگاه منتقل شد.

به گزارش سلامت نیوز مقارن ساعت 4 عصر دیروز یکشنبه، بیماری به علت ضربه چاقو به قفسه سینه اش به بیمارستان ممسنی منتقل می شود با خانم دکتر رزمجویی جراح بیمارستان تماس گرفته می شود و وی بلافاصله بر بالین بیمار حاضر و اقدامات درمانی لازم را انجام می دهد و پس از آن در ایستگاه پرستاری مشغول نوشتن پرونده بیمار بوده که بازپرس پرونده وارد اورژانس می شود و اظهار می دارد بیمار بدحال است و جراح باید بالای سر بیمار باشد.

دکتر رزمجویی به وی اطمینان می دهد که اقدامات لازم برای این بیمار انجام شده است . وقتی توضیحات دکتر رزمجویی وی را قانع نمی کند و این پزشک از بازپرس می خواهد در امور درمان بیمار دخالت نکند.

عدم اجرای دستور بازپرس توسط جراح باعث می شود وی فرمان بازداشت دکتر رزمجویی را صادر و تنها جراح این شهرستان در مقابل دیدگان بیماران و پرسنل بیمارستان با دستبند به بازداشتگاه منتقل شود.

توضیحات رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره حادثه بیمارستان ممسنی فارس
به گفته منابع بیمارستانی وی تا 12 شب در بازداشت بوده و پس از آن به شرط مراجعه در روز بعد آزاد می شود.این اتفاق باعث واکنش بسیاری از پرسنل سلامت استان فارس در فضای مجازی گردیده است.

لازم به ذکر است که عده ای از پزشکان امروز در اعتراض به این بازداشت گرد هم آمدند و بدینوسیله اعتراض خود را ابراز داشتند.

خانم جراح با وساطت آزاد شد
معاون اجتماعی و سخنگوی نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه هیچ سرباز یا ماموری از ناجا در ماجرای ممسنی درگیر نبوده است، از وساطت فرمانده استان فارس برای آزادی خانم جراح خبر داد و شرایط فعلی در بیمارستان ممسنی را عادی توصیف کرد.

 به گزارش تسنیم سردار سعید منتظرالمهدی معاون اجتماعی و سخنگوی نیروی انتظامی، با اشاره به ماجرای رخ داده در یکی از مراکز درمانی شهرستان ممسنی اظهار داشت:‌ در این حادثه ناگوار هیچ سرباز یا ماموری از نیروی انتظامی دخالت نداشته است.

سخنگوی نیروی انتظامی افزود: همچنین در ساعات اولیه پس از این اتفاق، خانم جراح با وساطت فرمانده انتظامی استان فارس، آزاد می‌شود.

وی با بیان اینکه آزادی این پزشک بر اساس دستور دادستانی انجام شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط در بیمارستان مذکور عادی است و به فعالیت معمول خود ادامه می‌دهد.