کد خبر: ۹۵۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۱

لاريجاني: وزارت کشور هر چه سريع‌تر اصلاحات تقسيمات کشوري را عملياتي کند

 رئيس مجلس در ديدار با مجمع نمايندگان استان گيلان با بيان اينکه وزارت کشور هر چه سريع‌تر اصلاحات تقسيمات کشوري را عملياتي کند، گفت: بايد تمهيداتي انديشيده شود تا ويلاسازي تنها در کوهپايه‌ها انجام گيرد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي عصر امروز با اعضاي مجمع نمايندگان استان گيلان ديدار کرد و در اين جلسه اظهار داشت: مسائل و مشکلات مختلف استان گيلان را مي‌توان پيگيري و حل نمود، در مورد مسئله پيش آمده براي باغداران چاي بايد مبلغ بدهي‌هاي گذشته دولت پيگيري شده و مانده بدهي پرداخت شود. در مورد برنج نيز به گونه‌اي بايد تعرفه واردات برنج تعيين شود که کشاورزان متضرر نشوند.وي افزود: در مورد سايت نفتي خزر ما معتقد هستيم که بايد اين پروژه هر چه سريعتر پيگيري شود البته در اين حوزه نفتي مشکل حفر چاه به دليل عمق زياد درياي خزر وجود دارد که مي‌توان با تأمين سرمايه‌گذاري آن را حل کرد. بهره‌برداري از سايت نفتي خزر مي‌تواند در اقتصاد استان‌هاي شمالي کشور و تأمين منافع ايران بسيار حائز اهميت باشد.رئيس مجلس در مورد زمينه بحران پساب و فاضلاب در استان‌هاي شمالي کشور به ويژه استان گيلان گفت: تا جايي که مي‌شود بايد از بخش خصوصي بهره گرفت البته بخش نيمه‌خصوصي توانايي‌هاي ويژه‌اي براي تأمين سرمايه تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب داراست. پيشنهاد مي‌شود که پروژه‌اي طراحي شود که با حضور سرمايه‌گذاران بخش نيمه‌خصوصي، وزارت نيرو متعهد شود که آب تصفيه شده را خريداري نموده و در اختيار بخش کشاورزي قرار گيرد.

وي تصريح کرد: در مورد آب‌هاي مرزي از وزارتخانه‌هاي ذيربط پيگيري‌هايي بايد صورت گيرد و در مورد پروژه‌هاي مختلف استاني هم بايد از بخش خصوصي و نيمه خصوصي بهره گرفت ما بايد تا جايي که مي‌توانيم از ظرفيت‌هاي موجود در استان گيلان بهره بگيريم.رئيس مجلس در مورد آلودگي رودخانه‌هاي استان گيلان و بحث تالاب انزلي گفت: از طريق وزارت کشور و سازمان حفاظت محيط زيست مسائل مرتبط را پيگيري خواهيم کرد.وي تأکيد کرد: در مسئله تقسيمات کشوري معتقديم که وزارت کشور بايد هر چه سريعتر اصلاحات لازم را عملياتي کنند.لاريجاني در رابطه با بحراني شدن وضعيت زمين‌هاي کشاورزي و تبديل آنها به ساختمان و ويلاسازي يادآور شد: بايد تمهيداتي انديشيده شود که ويلا سازي تنها در کوهپايه‌ها انجام گيرد. شوراهاي شهر و شهرداري‌ها نبايد اجازه داشته باشند که به آساني زمين‌هاي کشاورزي را تغيير کاربري دهند. قطع درختان موضوعي است که بايد در مورد آن به شدت سختگيري صورت گيرد. زمين‌هاي خوب کشاورزي شمال کشور به هيچ عنوان نبايد قرباني ويلا سازي شود.

وي تأکيد کرد: براي حل بسياري از مسائل معيشتي مردم استان‌هاي شمالي کشور بايد بيش از گذشته اقتصاد کشاورزي فعال شده و خانه‌سازي‌ها محدود شود. از مشکلاتي که غالب روستاهاي شمالي کشور با آن مواجه هستند رکود توليد و کمبود سرمايه است که بايد فعال شود در اين زمينه بايد اقداماتي صورت گيرد تا اولاً واحدهاي صنعتي فعال بمانند و در موارد ديگر فعاليت‌هاي جديد اقتصادي با توجه به اهميت محيط زيست استان گيلان شروع به فعاليت کنند.رئيس مجلس در مورد بي‌توجهي به بناهاي تاريخي استان گيلان متذکر شد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بايد بيش از گذشته به بناهاي تاريخي در شمال کشور با توجه به اهميت موضوع بيش از گذشته توجه نمايد و بودجه‌هاي لازم را جهت ترميم و نگهداري آنها اختصاص دهد.گفتني است که پيش از سخنان علي لاريجاني، تعدادي از اعضاي مجمع نمايندگان استان گيلان به بيان مشکلات و معضلات اين استان پرداختند.

*فارس