کد خبر: ۹۵۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۹

احیای هورالعظیم در آینده‌ای نزدیک

فرماندار دشت آزادگان با اشاره به احیای مجدد هورالعظیم جهت تأمین اشتغال این شهرستان، گفت: در حال حاضر کارهای اساسی برای احیای هورالعظیم در حال انجام است تا بتوانیم مجددا از این ظرفیت خدادادی بهره مند شویم و معیشت مردم را تأمین کنیم. 
 
به گزارش پایگاه خبری تیک،جاسم مجیدی‌پور در نشست خبری که امروز ششم مرداد در این شهرستان برگزار شد، تصریح کرد: وجود پدیده ریزگردها نه تنها یک معضل استانی بلکه ملی و بین‌المللی است که دامن بیشتر مناطق ملی و بین المللی را گرفته است و خشک شدن هورالعظیم در بروز این معضل بی تأثیر نبوده است. با تلاش‌هایی که اکنون توسط مسئولان در حال انجام است، در آینده ای نزدیک احیای تالاب هورالعظیم را شاهد خواهیم بود. 
 
وی افزود: دشت آزادگان بیش از 120 هزار نفر جمعیت دارد که سوسنگرد، کوت، ابوحمیظه و بستان شهرهای آن هستند. عمده فعالیت مردم این منطقه به لحاظ شرایط جغرافیایی، کشاورزی است و علاوه بر این، وجود تالاب هورالعظیم در این منطقه تا سالهای گذشته و قبل از خشک شدن، معیشت تعداد زیادی از مردم را تأمین می‌کرد. 
 
مجیدی‌پور با بیان اینکه فعالیت‌های نفتی در این شهرستان رونق گرفته است، خاطرنشان کرد: فعالیت صنعت نفت و فعالسازی میادین نفتی در تأمین اشتغال منطقه تأثیری مثبت داشته است و اکنون با توجه به ظرفیت‌های جدید، آینده خوبی را برای توسعه نفت در این شهرستان می‌بینیم. 
 
فرماندار دشت آزادگان بیان کرد: با توجه به اینکه چذابه به عنوان منطقه آزاد در نظر گرفته شده و هم محل داد و ستد با کشور عراق است، این بازارچه مرزی به عنوان اهرم اقتصادی منطقه به شمار می‌رود و توانسته بخشی از اشتغال مردم دشت آزادگان را تأمین کند. 
 
مجیدی پور گفت: یکی از دغدغه‌های استاندار به ویژه در مناطق مرزی، ساماندهی و احداث بازارچه‌های مرزی است و با توجه به این تأکیدات، توسعه بازارچه مرزی چذابه جهت توسعه صادرات و اشتغال در اولویت کار ما قرار گرفته است. علاوه بر بهره برداری های اقتصادی، این پایانه به عنوان مرزی فعال معرفی شده است و سال گذشته حدود 500 هزار نفر از طریق این پایانه در ماه محرم به عتبات عالیات سفر کردند. با توجه به پذیرا بودن زوار حسینی امسال نیز آمادگی لازم برای تردد یک میلیون زایر از این مرز وجود دارد. 
 
وی خاطرنشان کرد: استاندار، دشت آزادگان را به عنوان منطقه سفید برای فعالیت اقتصادی اعلام کرده و وجود بازارچه و فعال سازی بیشتر آن در جهت توسعه اشتغال و رفع بیکاری را مهم برشمرده است. 
 
فرماندار دشت آزادگان با تأکید بر اهمیت بازارچه چذابه و لزوم بهره برداری بیشتر از آن بیان کرد: در حال حاضر متأسفانه از این بازارچه فقط کشور عراق سود می برد زیرا ما همه مصالح ساختمانی و خیلی از محصولات دیگر را به این کشور صادر می‌کنیم در حالی که می‌توانیم بهره برداری بیشتری از این بازارچه داشته باشیم. 
 
مجیدی پور از برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های کشاورزی در مرز چذابه خبر داد و گفت: این بازارچه به منظور ارائه محصولات تولیدی استان و دستیابی به بازارهای جدید برگزار می‌شود. 
 
وی بیان کرد: امسال برای تأمین آب کشاورزی با مشکلات زیادی مواجه شدیم به طوری که به دلیل محدودیت کشت بسیاری از کشاورزان ما نتوانستند تمام اراضی خود را کشت کنند و از این وضعیت ناراضی‌اند. 
 
فرماندار دشت آزادگان عنوان کرد: حدود 50 هزار هکتار از اراضی شهرستان تحت پوشش طرح توسعه 550 هزار هکتاری قرار گرفته و کار آن اکنون به مراحل پایانی خود رسیده ولی مراحل جزئی آن هنوز تکمیل نشده است.
منبع:ایسنا