کد خبر: ۹۵۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۴

اعلام آمار تعداد گردشگران خارجی ایران

پایگاه خبری تیک-معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سال گذشته 5 میلیون گردشگر خارجی داشتیم که اغلب آنان گردشگران مذهبی و از کشور عراق به ایران آمده بودند.

مرتضی رحمانی موحد در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: از ابتدای امسال تمرکز ستاد هماهنگی و اجرای سفر در کشور بر روی استفاده از استعدادهای گردشگری داخلی و نیز تقویت ظرفیت ها برای جذب گردشگر خارجی بوده است.

وی با اشاره به اینکه حدود 50 درصد از گردشگران خارجی زیارتی هستند گفت: بیشتر مقاصد گردشگری مذهبی داخلی و خارجی شهرهای مشهد، قم و شیراز است و ‌دسته دوم گردشگران فرهنگی-تاریخی هستند که از کشورهایی نظیر اروپا و آسیای غربی به ایران سفر کردند ضمن اینکه گروهی از گردشگران خارجی، گردشگر سلامت هستند و برای امور پزشکی به ایران می آیند.

رحمانی موحد با اشاره به اینکه طرح تابستانه سفرها از اوایل خرداد به استان ها ابلاغ شد افزود: در این طرح بحث های مربوط به اطلاع رسانی، نظارت، رسیدگی به شکایات و مدیریت تردد سفر در نظر گرفته شده است.

معاون گردشگری ادامه داد: خوشبختانه دستگاه های فعال، نظارت را به سمت ارائه خدمات مطلوب گردشگری پیش می برند و در ستاد مرکزی خدمات سفر 18 سازمان، وزارتخانه و ارگان از جمله بخش های امدادی، حمل و نقل، مدیریت شهری و اسکان مسافران فعالند و سعی ما هم افزایی بین بخشی برای رضایتمندی بیشتر مسافران بوده است.

رحمانی موحد در ادامه گفت: آمار تعطیلات عید فطر علیرغم شرایط جوی به وجود آمده نشان می دهد روند سفرها از یک آرامش نسبی در مقایسه با سال های قبل برخوردار است و مسافران هموطن ما نیز به این نکته اذعان دارندکه سفرشان را می توانند مدیریت کنند و طول زمان رفت و آمد های سفرها را از سه چهار روز به حدود یک هفته افزایش دادند که خطرهای احتمالی جاده ای را نیز کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه تبلیغ، بازاریابی و ارائه خدمات گردشگری در بسته هایی برای سفرهای هدفمند قابل تعریف است افزود: علاوه بر سفرهای داخلی، در اولویت اول برای افزایش گردشگران خارجی16 کشور که اغلب کشورهای همسایه هستند در بسته هدف توسعه گردشگری تعریف شده است.

رحمانی موحد با تشکر از رسانه ملی و رادیو گفت: صدا و سیما در زمان اوج سفرهای داخلی همکاری های لازم جهت اطلاع رسانی ترافیکی و آب و هوا و نیز ارائه اطلاعیه های مربوط به مسافران و گردشگری را انجام می دهد که آمادگی مسافران را نیز بالا می‌برد.

وی استان های زیارتی بویژه خراسان رضوی و شهرهای محدوده دریای خزر و همچنین استان های شمال شرقی، استان های مرکزی، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد را دارای بیشترین مسافر در طول تابستان دانست.

معاون گردشگری در پایان گفت: سامانه 09629 آماده ارائه اطلاعات گردشگری و رسیدگی به شکایات گردشگران است.