کد خبر: ۹۵۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۶

جان کری: تحریم ها نتوانست برنامه هسته ای ایران را متوقف کند/ توافق رد شود ما تنها می مانیم و مجبور به رویارویی نظامی خواهیم بود

وزیر خارجه آمریکا گفت: واقعیت این است که تحریم ها نتوانست برنامه هسته ای ایران را متوقف کند. 
 
به گزارش پایگاه خبری تیک، ، جان کری در جلسه استماع کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا افزود: رسانه های آمریکایی اطلاعات اشتباه درباره توافق هسته ای با ایران منتشر می کنند. 
 
وزیر امور خارجه امریکا گفت: توافق هسته ای با ایران منافع بیشتری از تحریم برای ما دارد. 
 
وی گفت: از روزی که آن گفتگوها شروع شد، ما کاملا روشن اعلام کردیم که هیچ چیزی کمتر از توافقی خوب را نمی پذیریم، توافقی که همه مسیرهای ایران را به سمت ماده هسته ای برای سلاح اتمی ببندد و نگرانیهای جامعه بین المللی را درباره برنامه هسته ای ایران برطرف کند. 
 
جان کری افزود: پس از هجده ماه مذاکرات فشرده، واقعیات و اطلاعات کاملا روشن است: طرحی که هفته گذشته در وین اعلام شد توافقی خوب است که ما دنبال آن بودیم. 
 
وی گفت: بر اساس مفاد این قرارداد، ایران باید از نود و هشت درصد از ذخیره اورانیوم غنی شده خود ، دو سوم از سانتریفوژهای نصب شده خود و هسته فعلی راکتور آب سنگین خود خلاص شود. 
 
وزیر امور خارجه امریکا گفت: ایران دست کم برای پانزده سال آینده اجازه تولید یا به دست آوردن هم اورانیوم غنی شده با غلظت بالا و هم پولوتونیوم تسلیحاتی نخواهد داشت. 
 
جان کری درباره رد توافقنامه هسته ای ایران گفت: با این کار به ایران چراغ سبز نشان می دهیم که با سرعت تمام (ساخت) راکتور آب سنگین خود را ادامه دهد، و سانتریفوژهای بیشتر و کارآمدتری نصب کند و همه این کارها را بدون بازرسی ها و شفاف سازی بی سابقه که ما با این قرارداد فراهم کرده ایم، انجام دهد. 
 
وی گفت: حتی اگر ما از توافقنامه کنار بکشیم، شرکای ما کنار نخواهند کشید و در عوض آنها از رژیم تحریم های شدید چند جانبه ای که کمک کردند برقرار کنیم،‌ کنار خواهند کشید. 
 
جان گری گفت: ما تنها خواهیم ماند تا این مسیر را خودمان به تنهایی ادامه دهیم و هر  محدودیت اقتصادی و فشار ناشی از تحریمها که باقی می ماند مطمئنا تهران را مجبور نخواهد کرد مذاکره کند یا امتیازات بیشتری بدهد. 
 
وی گفت: آنها در عوض برنامه خود را ادامه خواهند داد و احتمالا (ما را) به رویارویی نظامی مجبور خواهند کرد و ما به این ترتیب بهترین فرصت را که برای حل این مشکل از طرق صلح آمیز داشته ایم، از دست خواهیم داد. 
 
جان کری گفت: اشتباه نکنید، ما هرگز ایران مجهز به سلاح اتمی را نخواهیم پذیرفت. اما واقعیت این است که ایران تجربه ای گسترده در زمینه فناوری چرخه سوخت هسته ای دارد و ما نمی توانیم با بمباران دانش، ایران را از بین ببریم. وزیر امور خارجه امریکا گفت: همچنین ما نمی توانیم با وضع تحریم این دانش را از بین ببریم، به خاطر داشته باشید که تحریمها رشد مداوم برنامه هسته ای ای ایران را متوقف نکرد تا جایی که ایران آنقدر اورانیوم غنی شده با غنای پایین ذخیره کرده بود که اگر بیشتر از آن غنی سازی می شد، می توانست برای تولید حدود ده بمب اتمی کافی باشد.
منبع:خبرگزاری صدا وسیما