کد خبر: ۹۵۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۹۷

سریال هایی که بیشترین جوک ها برایشان ساخته شد

پایگاه خبری تیک-درست است که سریال ها از سه دهه قبل تا الان در هر دوره یکی از مهمترین منابع تولید جوک بوده اند، اما خیلی از این جوک ها در همان دوره ادبیات شفاهی باقی مانده اند؛ یعنی الان خیلی سخت یادمان می آید چه بوده اند و در چه شرایطی ساخته شده اند. از یک جایی به بعد، یعنی در همین چندسال اخیر، جوک های این چنینی هم یک جورهایی شناسنامه پیدا کرده اند یا به عبارتی در تاریخ ثبت شده اند؛ مثلا اگر همین الان کلید واژه های دودکش و جوک را کنار هم سرچ کنید، قطعا به چند جوک درست و حسابی می رسید یا از کنار هم گذاشتن جوک و در حاشیه، جوک و مادرانه یا... به نتایج جالبی می رسید.

•    ستایش

پخش آن چه مدت ادامه داشت؟

فصل اول ستایش یک سال به طور هفتگی ادامه داشت و فصل دوم هفت ماه روی آنتن بود.

بازار جوک سازی کی داغ شد؟

با اینکه «ستایش 1» یک سال روی آنتن بود، اما عمده شوخی ها و بازتاب آن در شبکه های اجتماعی، از زمان «ستایش 2» شروع شد. البته باید این را هم بگوییم که زمان «ستایش 1» هم چنین شوخی هایی با حشمت فردوس و خود ستایش وجود داشت، اما در فصل دوم به دلیل گسترش شبکه های اجتماعی بیشتر به چشم آمد.



با چه چیزی شوخی شد؟

خبر ساخته شدن فصل دوم این سریال، خودش به تنهایی بحث جالبی در شبکه های اجتماع به راه انداخت. گریم نرگس محمدی برای تبدیل شدن به زنی 20 سال بزرگتر از فصل اول، از نکات قابل توجهی بود که شوخی با این سریال را باب کرد. استفاده از مهدی سلوکی، بازیگر نقش برادر ستایش در فصل اول برای نقش بزرگی های پسرش در فصل دوم و گره گشایی های اشتباهی که در سریال وجود داشت، همگی باعث شد میزان این شوخی ها بیشتر شود.

چه جوک هایی ساخته شد؟

-    من به این حرف که می گه بچه حلال زاده به داییش می ره اعتقاد نداشتم تا اینکه سریال ستایش شروع شد... این دیگه نرفته... اینو copy.paste کردن!!

-    وسایل لازم برای 30 سال پدر شدن: یک عدد عینک گرد معمولی و دیگر هیچ... باور نداری از ستایش بپرس...

-    اسمت چیه؟ ستایش! ستایش 1 یا ستایش 2؟ اینم حال و روز این روزهای من موقع معرفی خودم!!!

-    سریال ستایش 2 شروع شده. چهار قسمت رفته دو نفر مردن تاحالا... با توجه به سری قبلی، فکر کنم تا قسمت آخر همه بمیرن.

•    مادرانه

پخش آن چه مدت ادامه داشت؟

مادرانه، سریال رمضانی شبکه یک در سال 92 بود و یک ماه تمام هرشب روی آنتن می رفت. البته این را هم اضافه کنیم که سریال های رمضانی اصولا بیشتر دیده می شوند و واکنش ها به آنها بیشتر است.

بازار جوک سازی کی داغ شد؟

از نیمه دوم سریال که کم کم بحث ماجرای عاشقانه میان اردلان و مردم به میان آمد و نقش آقامحمدجواد، برادر زن قبلی اردلان در سریال پررنگ تر شد، شروع کردند به جوک ساختن.



با چه چیزی شوخی شد؟

اوایل فقط با تکیه کلام ها و جملات عاشقانه اردلان شوخی می شد، اما از یک جایی به بعد مردم بعد از دیدن هر قسمت نسبت به اتفاق های آن قسمت واکنش نشان می دادند و جوک می ساختند؛ جوک هایی که آن قدرها هم خنده دار نبودند.

چه جوک هایی ساخته شد؟

-    آقای بابای شما هم مثل منه آیا؟؟؟ از وقتی که مادرانه رو می ده، هرچی که می گه آخرش می گه: «بگو خب» من دیگه نمی دونم چی بگم.

-    یکی هم نیست بهمون بگه: «تو دلم ولوله است واسه خواستنت» اصلا این چه وضعشه!

-    آقا این صبحونه ای که امروز گل بانو برای اردلان آورد، برای حداقل یک هفته من و خانواده کافیه تازه بدون آب پرتقالش.

-    نقشی که کوله پشتی رها تو مادرانه داشته، خود رها نداشته.

•    دودکش

پخش آن چه مدت ادامه داشت؟

این سریال هم همزمان با مادرانه در رمضان 92 روی آنتن رفت و یک ماه هرشب پخش می شد.

بازار جوک سازی کی داغ شد؟

از اواسط پخش سریال و جاافتادن شخصیت ها بین مردم.



با چه چیزی شوخی شد؟

دودکش از آن دسته سریال هایی بود که بیشتر به واسطه تکیه کلام های کاراکترهایش به خصوص فیروز وارد بازار جوک سازی شد. درواقع بیشتر از اینکه جوک خاصی برای سریال ساخته شود، تکیه کلام ها بودند که کم کم پایشان به مسائل مختلف اجتماعی باز شد.

چه جوک هایی ساخته شد؟

-    به ضرس قاطع می تونم بگم که دماگو هستم تا همی از تو امپاس زندگی بیاییم بیرون. مغلطه ام نمی کنم. شما هم دیگه انقورت(!) نیا.

-    اگر کسی برات قمپوز درکرد براش لوغوز(!) بخون تا تو آمپاس نری و برات انقورت نیاد.

-    به نظرم چند وقت دیگه این دودکش ادامه پیدا کنه کلا باید یا دوبلشو ببینیم یا زیرنویس فارسی. انقدر لغات سخت و نامفهوم به کار بردن، من می رم فیلمو دانلود می کنم بعد به صورت صحنه آهسته می بینم یه دیکشنری هم بغل دستمه ترجمه می کنم...

•    درحاشیه

پخش آن چه مدت ادامه داشت؟

درحاشیه به طور کلی 35 قسمت روی آنتن بود، اما از آنجا که بخش مهمی از آن در تعطیلات نوروز پخش شد، مخاطبان گسترده تری توانستند آن را تماشا کنند.

بازار جوک سازی کی داغ شد؟

از همان قسمت سوم و چهارم که پای زهتاب به سریال باز شد، بازار جوک سازی هم بدجوری داغ شد.



با چه چیزی شوخی شد؟

حساسیت پزشکان در مقابل این سریال و تکیه کلام های زهتاب مهم ترین خوراک برای جوک های آن زمان بودند.

چه جوک هایی ساخته شد؟

-    مدیری هم دیگه شورشو درآورده این قدر به پزشک ها توهین کرده... الکی مثلا ما دکتریم.

-    یه نیمه گمشده هم نداریم که به همه بگیم: اون واس ماس، یعنی کلا ماس ماس.

-    یارو ساعت شش صبح زنگ آیفون خونمون رو زده. با هزار تا بدبختی بلند شدم می گم: بله؟ می گه: این مازراتی سفیده که جلو پارکینگ پارک کرده مال شماس؟ می گم: نه... برگشته می گه: دلت بسوزه واس ماس کلش ماس ماس!!

•    مورد ویژه: جواد خیابانی

«ساعت 1 بامداد امروزه، نه، امروز نیس. دیگه رفتیم تو فردا پس الان فرداست، دیگه نمی تونیم بگیم امروز، الان 1 بامداده فرداس...»

خب جواد خیابانی کاراکتر خاصی نیست و توسط هیچ فیلمنامه نویسی هم خلق نشده. خودش به تنهایی اما توانسته به اندازه تک تک کاراکترهای اثرگذار، در شبکه های اجتماعی خبرساز شود و سروصدا راه بیندازد. جملات کلیدی او زمان گزارش فوتبال آن قدر مورد استقبال واقع شد که حتی مدتی صفحه ای هم به اسم «جملات قصار جواد خیابانی» راه اندازی شد. البته غیر از آن بازار جوک ساختن از روی جملات بدیهی او هم داغ است.



-    و بله پدرش مرده. قطعا مرده. قبلا زنده بوده، ولی الان نیست پس می شه گفت مرده و بله مرده و باید تسلیت عرض کرد. تسلیت عرض می کنم امیدوارم پدرت همیشه زنده باشه. نه نه پدرت مرده، بله مرده پس روحش شاد.

-    تنها موردی که خیابانی سوتی نداد در سریال پایتخت 3، قسمت رونمایی از پیراهن تیم ملی بود!

•    کاراکترها و جوک

آقوی همساده

یک جورهایی سردمدار بحث های انتقادی، طعنه زدن به مشکلات و سختی ها و... است. معمولا سروکله اش وقتی پیدا می شود که خرابی، بی سروسامانی، ورشکستگی یا موقعیت هایی از این قبیل وجود داشته باشد.

-    موقعی که سقوط هواپیما یا افتادن اتوبوس در دره اتفاق افتاده بود. عکس هایی از آقوی همساده در هواپیما یا اتوبوس به همراه جملات جالبی منتشر می شد: «مسافران! من چون تو ای اتوبوسو هستم خیالتون راحت باشه... ما به مقصد نخواهیم رسید.»



-    زمان آزادشدن بنزین نقل قولی از آقوی همساده و آقای مجری منتشر شد: «مجری آقای همساده شنیدین بنزین آزاد شده؟ همساده: بله آقو... ما هر بار که به خودمون می گیم دیگه امکان نداره بدتر از این بشه، مسوولان محترم سوپرایزمون می کنن.»

-    وقتی بحث انصراف از یارانه مطرح شد باز هم سروکله آقوی همساده در شبکه های اجتماعی پیدا شد: «آقو ما رفتیم از یارانه انصراف بدیم، یه نگاه سفیه اندر عاقلی به ما انداختن گفتن آقو! شما حتما وضعت خیلی خوبه که می خوای انصراف بدی؟ گفتم آقو ما یه آدم معمولی جامعه هستیم. قبول نکردن مارو به جرم مفسد اقتصادی اخلاق در امنیت پولی گرفتن. الانم در بازداشت به سر می بریم... داغونم ها آقو له له هستم...»

-    حتی موقع انتخابات هم عکس های جالبی از کاندیداتوری آقوی همساده منتشر شده بود: «آقو حالا من می گم شما می خون ما سه، چهار تا از ای خاطراتمونو تعریف بکنیم. نهایتا شما تصمیم بگیرین درباره اینکه ما کاندیدا بشیم یا نه!» یا «آقو به طور کل این سوالا غلط بود. ما تصمیم گرفتیم در این مناظره شرکت نکنیم...»

بابا پنجعلی

درست است که بابا پنجعلی اصولا دیالوگ های زیادی ندارد. اما همان جملات نغز و کوتاهش در شرایط مختلف کاربرد فراوانی دارد. زمانی که مسوولی حرفی غیراصولی می سزند، وعده و وعید عجیبی می دهد یا وقتی بحث های سیاسی یا اظهارنظرهای سردمداران سایر کشورها مطابق میل نیست، سروکله بابا پنجعلی با همان چند دیالوگ کلیدی اش پیدا می شود.

- وقتی رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران برای دستیابی به بمب اتم تلاش می کند و باید به ایران حمله کرد، عکسی از باباپنجعلی به همراه گویندگان این اظهارنظر منتشر شد که باباپنجعلی در آن می گفت: «الکی می گه!» یا «بخوابونم تو دهنش؟!»



-  موقعی که ضرغامی گفته بود صداوسیما 95 درصد مخاطب دارد، تصویری از او به همراه باباپنجعلی منتشر شد که زیر نوشته شده بود: «الکی می گه!»

- زمان ثبت نام کاندیداها برای ریاست جمهوری: تصوری هم از باباپنجعلی منتشر شد که می گفت: «نقیییی... منم میام ثبت نام کنم... منم میام»

فامیل دور

جملات ادیبانه فامیل دور مثل جملات طلایی که به نقل از «کوروش کبیر» و «ارسطو» و... در شبکه های مجازی منتشر می شود، میان مردم جایگاه ویژه ای دارد. سرعت تولید این جملات به حدی رسیده که هربار بعد از پخش هر قسمت کلاه قرمزی، یک جمله یا دیالوگ طلایی از این کاراکتر در شبکه های اجتماعی منتشر می شود. خیلی ها هم این جملات را با فونت های مختلف در قاب هایی شکیل دسته بندی می کنند که ماندگار شود.



-    بیشترین شکست هایی که تو زندگیم خوردم به خاطر دروغ هایی بود که باید می گفتم، اما نگفتم.

-    بعضی ها این قدر قشنگ دروغ می گن که آدم حیفش میاد باور نکنه.

-    وقتی خیلی پولدار نباشی، خوبیش اینه که کسی به خاطر پول طرف نمیاد. بدیش اینکه که کلا کسی طرفت نمیاد.

باباشاه

ماجرای باباشاه یک مقدار با بقیه فرق داشت. آن زمان هنوز بحث نوشتن متن کنار عکس ها شاید به این شکل مد نشده بود، ولی تا دلتان بخواهد عکس های کله باباشاه را روی تن این و آن می انداختند و موقعیت های کمیک عجیب و غریب ایجاد می کردند.


-    سر باباشاه روی تن اصغر فرهادی موقعی که داشت اسکار را می گرفت.

-    عکس باباشاه با علی پروین 

-    تصویر باباشاه به جای مونالیزا بدون لبخند ژکوند

-    عادل فردوسی پور و احسان علیخانی با کله باباشاه

-    جنگ ستارگان با حضور باباشاه

-    باباشاه در رینگ بوکس یا جای جکی جان در فیلم های رزمی و...

منبع: مجله همشهری جوان