کد خبر: ۹۵۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۵

توریسم سلامت ، گامی ارزشمند در جشنواره کیش

احداث هتل کلینیک ها و شهرک های درمانی به عنوان زیر ساخت مورد نیاز جاذبه های گردشگری سلامت به شمار می آید ، اما آنچه بیشتر حائز اهمیت است شناخت درست و مستند از نیازهای مردمی است که بعنوان توریست درمانی به جزیره کیش سفر می کنند .

مهرداد تاوتلی کارشناس ارشد گردشگری و هتلداری در یادداشتی نوشت :

امروزه این تفکر که در یک زمان بتوان هم سیاحت و هم درمان کرد جایگاه ویژه ای نزد مردم پیدا کرده است . و تقریبا اکثر قریب به اتفاق بیماران ترجیح می دهند که به جای پرداخت هزینه های سنگین درمان ؛ در کشورهای غربی ، بخش کوچکی از آن را در یک کشور ارزان تر صرف کرده و هم در همان زمان بتوانند از امکانات طبیعی و گردشگری آن منطقه بهره مند شوند . با توجه به اینکه امروزه گردشگری درمانی فعالیتی روبه رشد در بخش گردشگری محسوب می شود و با توجه به وجود زیر ساختهای مناسب برای ایجاد توریسم درمانی و اعلام سازمان های مسئول در خصوص فراهم شدن مقدمات ساخت نخستین هتل کلینیک و شهرک سلامت با هدف توجه گردشگری راهی نو ، اقدامی ارزشمند در جذب توریست درمانی فراهم شده است .

بدیهی است احداث هتل کلینیک ها و شهرک های درمانی به عنوان زیر ساخت مورد نیاز جاذبه های گردشگری سلامت به شمار می آید ، اما آنچه بیشتر حائز اهمیت است شناخت درست و مستند از نیازهای مردمی است که بعنوان توریست درمانی به این منطقه ( جزیره کیش ) مسافرت می کنند . جزیره کیش با دارا بودن پتانسیل های لازم در خصوص جذب گردشگر به ویژه در جذب گردشگر درمانی راهی نو را در پیش گرفته است . آب و هوای سالم ، آرامش محیط ، امنیت بالا ، آفتاب ، دریا و اقامتی در کنار خانواده و مهمتر از همه اعتماد به پزشک ایرانی توانسته است این جزیره را به محیطی کاملا مناسب برای جذب توریسم درمانی تبدیل نماید .

براساس تعریف سازمان جهانی جهانگردی یکی از اهدافی که می تواند انگیزه برای گردشگر ایجاد نماید که به مسافرت برود به منظور سلامتی است . گردشگری سلامت ، نوعی از گردشگری است که به منظور حفظ ، بهبود و حصول مجدد سلامتی جسمی و ذهنی می باشد . در این بین آوازه و مهارت جراحان ایرانی در اقصی نقاط جهان و بویژه در کشورهای عربی باعث شده است که نیاز بیماران ساکن در این کشورها به جراحی توسط پزشکان ایرانی بسیار زیاد باشد .براساس آمارهای جهانی از بیماران بین المللی میتوان بازار عرب را پر جاذبه ترین دانست . جمعیت 245 میلیون نفری 17 کشور عرب و فقدان خدمات تخصصی کافی موجب شده سالانه هزاران بیمار عرب راهی کشورهای دیگر شوند . کشور ایران با وجود موانع و ضعف های از جمله حضور رقبا در منطقه ، با داشتن پزشکان متخصص و متبحر ، هزینه های پایین درمان ، برخورداری از منابع طبیعی و اقلیم مناسب در جزیره کیش که در خلیج فارس نیز واقع شده است با توجه به همجواری دارای مزیت رقابتی است و بر جاذب بودن پدیده گردشگری سلامت در جزیره کیش مهر تایید می زند . برای جذب هر چه بیشتر افراد ، وجود بیمارستانی مجهز همراه با محیطی آرام و با امکانات تفریحی و توریستی ضروری و لازم و ملزوم همدیگر هستند و با توجه به پتانسیل های جزیره کیش و ایجاد امکانات پزشکی مناسب در این خصوص می تواند موید این حقیقت باشد که جزیره کیش در تحقق استقبال از گردشگری سلامت آمادگی لازم را داراست و در جشنواره تابستانی کیش یکی دیگر از شاخص های اصلی جذب گردشگر محسوب می شود و می تواند گامی موثر در این رابطه بردارد .