کد خبر: ۹۵۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۸۲۲

BBC: این روزها همه راه ها به تهران ختم می شود

، ایران اکنون فرصتی روشن برای آغاز فصلی نو در روابط با غرب دارد. این جملات صحبت های وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود که در نخستین سفر رسمی خود به تهران رفت. با وجود این خوش بینی اما همچنان منتقدان زیادی برای توافقنامه بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران وجود دارد.

خبرنگار بی بی سی در گزارشی از سفر فدریکا موگرینی به تهران ، ضمن اشاره به سفر هیئت های مختلف اروپایی به تهران گفت: ظاهرا همه راهها به تهران ختم می شود.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، ایران اکنون فرصتی روشن برای آغاز فصلی نو در روابط با غرب دارد. این جملات صحبت های وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود که در نخستین سفر رسمی خود به تهران رفت. با وجود این خوش بینی اما همچنان منتقدان زیادی برای توافقنامه بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران وجود دارد.

لیس دوست خبرنگار ارشد بین المللی بی بی سی در گزارشی از تهران ، سفر فدریکا موگرینی به ایران را پوشش داد.

در آغاز گزارش لیس دوست از تهران، فدریکا موگرینی نشان داده شد که از فضای نسبتا تاریک سالن فرودگاه درحال ورود به فضای باز و روشن محوطه فرودگاه بود تا سوار خودرو شود. در این
لحظه لیس دوست گفت: دیپلمات ارشد اروپایی پا به فضای روشن آفتاب تابان

پا گذاشت درحالیکه لباس های روشنی هم پوشیده بود!

خبرنگار بی بی سی سپس از فدریکا موگرینی که می خواست سوار خودرو شود پرسید:
آیا خشنودید که اینجا هستید؟

موگرینی هم پاسخ داد: بله خوشحالم که اینجا هستم.

موگرینی گفت که از بودن دراینجا خشنود است اما می داند که راه سختی در پیش است.

در ادامه کاروان خودروی حامل موگرینی در خیابان منتهی به میدان آزادی نشان داده شد. در این
لیس دوست گفت:موگرینی که ساعت های طولانی را در پایتخت های اروپایی با ظریف سپری کرده بود تا به توافق دست یابند به شهر وی (تهران)آمد تا درباره اجرای این توافقنامه اطمینان حاصل کند.

سپس بخش هایی از صحبت های موگرینی در خصوص تاکید وی بر اجرای توافقنامه پخش شد.
در ادامه لیس دوست نشان داده شد که از ظریف پرسیده بود: آقای ظریف! وقتی که مسئله به اجرای توافقنامه مربوط می شود ، شما چه حد نگران هستید که آیا ایران می تواند تعهدات خود را حفظ کند. همانطور که می دانید برخی مقامات ارشد گفته اند که از برخی از خطوط قرمز ایران در این توافقنامه عبور شده است.

وزیر امور خارجه هم در پاسخ به این پرسش گفته بود:ایران وقتی وعده ای می دهد به وعده خود پایبند است. تا زمانی که این توافق از همه رویه های قانونی ما طی شود تردیدی ندارم که این توافقنامه عملی خواهد شد.

خبرنگار بی بی سی افزود:خانم موگرینی می داند که هنوز انتقادات شدیدی در غرب و منطقه از جمله ایران وجود دارد ، وی می خواهد که در اینجا همه دیدگاهها را بشنود.

بی بی سی در ادامه این گزارش به انعکاس نظر مردم ایران به توافق پرداخت و اعلام کرد:
بیشتر ایرانی ها هم از توافقنامه حمایت می کنند ، آنها خواستار آن هستند که زندگی شان بهبود یابد ، جمعیت جوان ایران علاقه زیادی به انقلاب فناوری ها دارد. ایرانی ها علاقه زیادی به ایرانی بودن خود دارند.

وی افزود:ظاهرا همه راهها به تهران ختم می شود. هر هفته یک هئیت بلند پایه اروپایی عازم تهران می شود و همه مشتاق هستند که از همه فرصت ها استفاده کنند اما همه اینها به توافق بستگی دارد به همین علت حامیان توافق نهایت خود را می کنند تا این توافقنامه کارایی داشته باشد.