کد خبر: ۹۵۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۳۲
مهندس يكه زارع استراتژي ايران خودرو براي همكاري هاي بين المللي را تبيين كرد؛

قرارداد ايران خودرو و بنز امضا مي شود


مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو ضمن تبيين استراتژي ايران خودرو در دور جديدي از همكاري هاي بين المللي از امضاي قرار داد اين شركت با خودروساز آلماني بنز در آينده اي نزديك خبر داد.  

به گزارش ايكوپرس، مهندس هاشم يكه زارع اظهار كرد: دوراني كه ايران خودرو به خاطر مشكلات ناشي از تحريم، شرايط دشواري را مي پذيرفت، به سر رسيده و شركت هاي بزرگ جهاني از جمله خودروسازان بزرگ آلماني مشتاق همكاري با ما هستند.

شركاي قديمي و جاري

يكه زارع پژو، رنو و سوزوكي را شركاي جاري ايران خودرو ذكر كرد و از برنامه ايران خودرو براي انتخاب يك شريك اروپايي غير فرانسوي قوي خبر داد و يادآور شد: براي کشورهایی كه به حقوق مردم ايران احترام نمي گذارند، فرش قرمز پهن نمي كنيم.

وي حضور شركاي قوي اروپايي را خطري براي حضور چين در ايران دانست و گفت: قيمت خودروهاي چيني جذابيت دارد، اما از نظر كيفيت و مشخصات فني نمي توانند با خودروهاي اروپايي رقابت كنند، لذا با آمدن بزرگان جهان به ايران، جاي چيني ها تنگ مي شود.

وي «بنز» را شريك قديمي ايران خودرو دانست كه به خاطر تحريم قطع رابطه كرد اما تصميم جدي براي حضور مجدد در ايران دارد و گفت: به زودی دفتر شرکت بنز در تهران باز مي شود و يك قرارداد 10 ساله براي توليد كاميون، اتوبوس و ون با ساخت داخل مناسب با این شرکت خواهيم داشت.

يكه زارع همچنين از خريد 30 درصد سهام شركت ايدم و توليد موتورهاي روز جهاني در اين شركت توسط بنز خبر داد و افزود: براي عرضه و توليد سواري بنز نيز يك قرارداد پنج ساله به زودي امضا مي شود. همچنین این شرکت تمایل خود را برای خرید 50درصد سهام شرکت ستاره ایران اعلام کرده است.

مي توانيم شريكي مقتدر و متعهد انتخاب كنيم

مديرعامل گروه صنعتي ايران خود رو اظهار كرد: 22 درصد فروش جهاني پژو به بازار ايران تعلق داشته كه براي هر شركتي جذاب است. اما پژو بعد از تحريم ها بازار ايران را ترك و ما را با مشكلاتي مواجه كرد. در عين حال مجبور شد هشت هزار نفر از نيروي كار خود را نيز اخراج كند.

وي با اشاره به مذاكرات يك و نيم سال اخير ميان ايران خودرو و پژو، اظهار كرد: برنامه همكاري  آينده با پژو ترسيم و قرارداد مشخص شده كه بر اساس آن يك شركت مشترك در ايران تاسيس مي شود كه بايد 30 درصد توليدات آن در شبكه پژو صادر شود. اين شركت مركز تحقيقات مشترك نيز خواهد داشت. اما پژو نه تنها بايد براي رفتاری كه در گذشته با ما داشته پاسخ گو باشد، بلكه با توجه به شرايط جديد، مطمئن نباشد قراردادي كه تنظيم شده حتما امضا مي شود و شريك اصلي ما خواهد ماند. با رويدادهاي اخير شركت هاي زيادي خواهان همكاري با ما هستند و مي توانيم شريكي مقتدر و متعهد به قول و قرار انتخاب كنيم.

همكاري با فولكس واگن

مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو فولكس واگن را يك شركت بزرگ جهاني و بزرگ ترين توليد كننده خارجي در چين ذكر كرد و گفت: فولكس واگن مي تواند شريك خوبي براي ايران خودرو باشد.

يكه زارع بيشترين نياز بازار خودروي ايران را مربوط به خودروهاي بين 25 تا 35 ميليون تومان عنوان كرد كه موضوع مهمي در مذاكره با شركاي خارجي است و اظهار كرد: با توجه به كيفيت و آپشن هاي مختلف، اين خودروها 30 درصد از ساير محصولات داخلي گران تر خواهد بود.

مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو با اشاره به تغيير همكاري با رنو گفت: از سال گذشته همكاري ايران خودرو با رنو از قالب رنوپارس خارج شد و به صورت مستقيم با رنو در آمد.  اين همكاري براي خودروهاي كپچر، كليو 4 وKwid به نتيجه رسيده و محصول اخير سالانه 150 هزار دستگاه توليد خواهد شد. همچنین فيس ليفت تندر 90 نيز تا پايان سال عرضه خواهد شد. بايد از قالب هاي گذشته جدا شويم و محصولات جديد بدهيم. رنو در عين حال مي تواند يك تامين كننده خوب قطعات و مجموعه هاي موتوري باشد.

وي سهم محصولات چيني از سبد ايران خودرو را حداكثر پنج  درصد عنوان كرد و گفت: از اين پس چين بايد نگاه جديدي به مقوله كيفيت، قيمت و خدمات داشته باشد.

يكه زارع سياست ايران خودرو در صادرات را بر مبناي سود عنوان كرد و گفت: محصول زيان ده صادر نمي كنيم و توليد در خارج از كشور را تنها در صورتي ادامه مي دهيم كه شريك بخش خصوصي در آن كشور سرمايه گذاري كند كه در آذربايجان يك شريك اعلام آمادگي كرده كه با رسيدن به توافق صادرات خوبي به آن كشور خواهيم داشت.

وي از ادامه همكاري با سوزوكي سخن گفت و اظهار كرد: مدل هاي سويفت، سياس و سلريو را خواهيم داشت كه مورد سوم با تيراژ بالا و ساخت داخل توليد مي شود. سوزوكي جزو نادر شركت هايي است كه فعاليت در ايران را قطع نكرد.