کد خبر: ۹۵۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۴۷۰

سیدحسن خمینی کاندیدای مجلس خبرگان؟

 زمستان سرد است اما گاهی اوقات تحقق یک امید، برف‌ها را ذوب و گرمای خورشید تابستانی را بر قلب‌ها حاکم می‌کند و آن هم زمانی است که پرچمدار بیت امام(ره) عزم ورود به مجلس خبرگان را داشته باشد. آیت‌ا... سیدحسن خمینی دیر زمانی است که صلاحیت علمی و مدیریتی خود را به منصه ظهور رسانده است و در توانایی‌های او نمی‌توان شکی به دل راه داد. او آمد؛ برخی بزرگان به محض بحث درباره یادگار امام بلافاصله از او یک خواسته دارند و آن حضور در انتخابات مجلس خبرگان است؛ هرچند وی در برابر این خواسته سکوت کرده اما به نظر می‌رسد اگر این موضوع منطبق بر دیدگاه اکثریت جامعه باشد با توجه به خصلت مردمی که در منش و رفتار سیدحسن خمینی مشاهده می‌شود، احتمال می‌رود وی احساس تکلیفی بر دوش خود احساس کند و به خواست آحاد مردم و دوستداران امام(ره) لبیک بگوید.
 
اردیبهشت ماه سال جاری بود که حجت‌الاسلام غرویان، استاد حوزه علمیه قم به آرمان گفت: «اخیرا حاج سیدحسن آقای خمینی حدود یک ساعت با اخوی‌شان حاج سیدعلی آقا خمینی مهمان ما بودند که در این دیدار در مورد گمانه‌زنی در نشریات برای حضور یادگار امام در انتخابات مجلس خبرگان نیز صحبت شد. وقتی من درخصوص ورود ایشان به انتخابات مجلس خبرگان سوال کردم، فرمودند که در حال ارزیابی فضای جامعه هستند و هنوز تصمیم جدی نگرفته‌اند. البته اشاره‌ای هم به پیشنهاد‌های مکرر بزرگان کردند که از ایشان خواسته‌اند در انتخابات خبرگان حضور پیدا کنند. اجمالا ایشان می‌گفتند که در حال ارزیابی و رصد هستم که آیا صلاح هست وارد انتخابات شوم یا نه. هنوز به تصمیمی نرسیده‌اند اما دغدغه این مساله را دارند که در حال فکر و سنجش فضا هستند تا به تصمیم نهایی برسند.» و اکنون به نظر می‌رسد جمع‌بندی وی در حال تکمیل است. 
 تردیدهای پنجگانه‌ای که وجود داشت
اگر تا امروز ترجیح داده کمتر از آنچه جامعه چشم‌انتظار نقش‌آفرینی اوست به ایفای نقش بپردازد چند دلیل داشته است: 1- نخست اینکه هدف یادگار امام(ره) فراتر از انتظارات است و آنچه وی بدان می‌اندیشد حفظ و ترویج اندیشه‌های امام است و برای زمان خاص مثلا مقطع فعلی نیست. سیدحسن خمینی مانند پدر و پدربزرگش مصلحت کل جامعه را در نظر دارد و به منافع مردم می‌اندیشد. بنابراین اگر در مجلس خبرگان حضور پیدا کند پیش از آنکه این موضوع یک مساله صرفا سیاسی و شخصی تلقی شود عمل به تکلیف خواهد بود. 2- سیدحسن خمینی همواره حامی آرامش جامعه و رفاه مردم بوده است چنانکه همگان در خاطر دارند سال89 تندروها چگونه در هنگام سخنرانی او هیاهو کرده و سخنرانی را مختل کردند اما او تنها با این جملات که «شأن سالگرد مراسم امام(ره) چنين نيست كه برخي چنين انجام مي‌دهند، من از همه معذرت مي‌خواهم و از خدا مي‌خواهم ما را با اماممان محشور كند.» سخنان خود را پایان داد. این چهره متین و آرام می‌داند که هنوز ریشه تندروی در وجود برخی هست و بنابراین همواره مخالف تندروی است و اگر سخنی می‌گوید یا اقدامی می‌کند برای جلوگیری از تندروی‌ها و ایجاد تعادل در مرزبندی‌هاست. 3- آیت‌ا... سیدحسن خمینی تواضع و فروتنی را بسیار خوب آموخته و زمانی که شخصیت‌های باتجربه برای حضور در جایگاهی اعلام آمادگی می‌کنند او رسم ادب به جا می‌آورد اما در تصمیم‌گیری‌هایش مستقل و مقتدر عمل می‌کند. 4- سیدحسن خمینی به دلیل علم و آگاهی‌ وصلاحیت‌های ذاتی‌اش تا به امروز ترجیح را بر ایفای نقش علم‌آموزی به دیگران تنظیم کرده است به طوری که اکنون کلاس‌های درس او یکی از شلوغ‌ترین کلاس‌های حوزه است که نشان می‌دهد او بسیار طالب نشر علم است اما در کنار آن تمایلی به انحصار آموخته‌ها در ذهن خود ندارد و ترجیح می‌دهد هر آنچه دارد به دیگران نیز بیاموزد. شاید اندیشه محدود شدن این تکلیف باشد که تا کنون او را برای حضور در کرسی‌های سیاسی دچار تردید کرده باشد. 5- آیت‌ا... سیدحسن خمینی در نهایت شاید این تصور را دارد که دیگر شخصیت‌هایی حضور دارند که می‌توانند مسائل را براساس دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی به پیش ببرند بنابراین در چنین شرایطی او کاندیداتوری و حضور در انتخابات را برای خود جایز نمی‌دانسته و فکر هم به این موضوع نمی‌کرده است. به گفته بسیاری از بزرگان دینی میزان علم و بصیرت آیت‌ا... سیدحسن خمینی به اندازه‌ای است که بتوان به او تکیه کرد. 
 چرا بیاید؟
با تمام این تردیدها تنها دو موضوع شاید سبب شود که سیدحسن خمینی تصمیم به حضور در انتخابات مجلس خبرگان بگیرد. نخست تکلیفی که بر دوش خود احساس می‌کند و آن تکلیف جز خواست اکثریت ملت، علما و روحانیون از او نیست. یادگار امام همانند پدربزرگش میزان را رای مردم می‌داند و زمانی که نامه‌ها و پیام‌های اقشار مختلف مردم به او می‌رسد با طمانینه آنها را مطالعه کرده و پاسخ می‌گوید اما آنها که درباره اوست و شخصی است کنار می‌گذارد تا کسی متوجه نشود در دل او نسبت به پاسخ این نامه‌ها چه می‌گذرد. او خرد جمعی را بر تکروی ترجیح می‌دهد و همواره دوست دارد مسئولان نیز بر این مبنا تصمیم‌گیری کنند همچنان که درباره توافق هسته‌ای هم گفت این توافق حاصل خرد جمعی بود. مطمئنا وی هیچ‌گاه به خواست مردم و علما بی‌توجه نیست و اگر در دوره‌های قبل برای حضور در انتخابات اعلام کاندیداتوری نکرده بود برای دلایل دیگری بود که به چند مورد آن در بالا اشاره شد. دلیل دیگر برای امکان حضور در انتخابات شاید صلاح دانستن تاثیرگذاری‌اش در این مجلس و شرایط زمانی حاکم بر کشور است. او شاید راهکارهایی در ذهن دارد که با حضور در مجلس خبرگان می‌تواند به آنها جامه عمل بپوشاند. هر چند اعضای مجلس خبرگان از میان علما و روحانیون بی‌طرف و مستقل انتخاب می‌شوند اما تزریق اعتدال و جوانگرایی با حضور اعضایی که ریشه در میانه‌روی دارند کیفیت آن را افزون‌تر می‌کند. از سوی دیگر سیدحسن خمینی وارد چهل‌وسومین بهار زندگی خود شده است و با داشتن علم و آگاهی همراه با تجربه و اندیشه‌ اعتدال‌گرایی‌اش هنگامه آن است که تجربیات خود را به نسل‌های بعدی انتقال دهد.

 دعای خیر برای او

اکنون یادگار امام همانطور که خود گفته در حال ارزیابی فضای جامعه است و هنوز تصمیم جدی نگرفته‌ اما اعلام تصمیم او برای ورود به صحنه انتخابات به نظر بسیاری از علما و اساتید حوزه دور از ذهن نیست. آیا او این بار سکوت خود را خواهد شکست؟ فرصت زیادی تا زمان ثبت‌نام نمانده است و باید منتظر ماند و دید تصمیم نهایی سیدحسن خمینی در این خصوص چیست. همگان منتظرند این تصمیم تاریخی یادگار امام را شاهد باشند.

*آرمان