کد خبر: ۹۵۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۸

جزئيات جديد از راه‌اندازي بورس مسکن

 عضو شوراي عالي بورس با اعلام جزئيات از نحوه راه‌اندازي بورس مسکن، گفت: در فاز اول اين طرح، املاک نهادهاي بزرگ و در فازهاي بعدي معاملات انبوه سازان و بنگاه‌هاي املاک را دربر مي گيرد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، محمد رضا پورابراهيمي از آماده سازي مقدمات اجرايي شدن بورس مسکن توسط بورس کالا خبرداد و گفت: اجرايي شدن برنامه بورس مسکن نيازي به تصويب در شوراي عالي بورس ندارد و ماموريت آن به بورس کالاي ايران محول شده است که در دو بخش اجرايي خواهد شد.

عضو شوراي عالي بورس با اشاره به فراهم شدن مقدمات اجراي بورس مسکن در کشور، اظهارداشت: آئين نامه ها، نرم افزارها و سخت افزارهاي اين بورس کامل شده است و بورس کالا آمادگي دارد که با دريافت تقاضاي معاملات املاک و مستغلات از سوي نهادها و دستگاه‌ها در فاز اول اجراي اين طرح را کليد بزند.

وي ادامه داد: با ارائه اطلاعات از سوي متقاضيان، املاک و مستغلات آنها در بورس مسکن مورد معامله قرار مي گيرد. فاز اول قرار نيست که تمام بخش مسکن کشور را شامل شود و شامل املاک و مستغلات بنگاه هاي بزرگ اقتصادي، شهرداري ها، بانک‌ها، بنياد مستضعفان، ستاد اجرايي فرمان امام، مجموعه نهادها و سازمان‌هايي که جايگاه ويژه در املاک و مستغلات دارند، شرکت‌هاي وابسته به تامين اجتماعي و غيره را در بر مي گيرد و از طريق انتشار آگهي اطلاع رساني پيش از معاملات انجام مي‌شود.

اين مقام بورسي اعلام کرد: در حال حاضر بورس کالا آمادگي معاملات املاک و مستغلات را به صورت کامل دارد و ظرفيت‌ها را فراهم کرده و بسترها آماده است.

پورابراهيمي با اعلام اينکه اطلاعات اين نهادها و سازمان‌ها در تابلوي بورس مسکن اعلام خواهد شد، تصريح کرد: در فاز دوم اطلاعات معاملات انبوه سازان در کلان شهرها و کساني که علاقه‌مند به وارد کردن اطلاعات خود در اين بورس به منظور شفاف سازي هستند، در بر مي گيرد.

وي افزود: در مراحل بعدي اطلاعات معاملات بنگاه‌هاي املاک مي‌تواند وارد بورس مسکن شود و آنها به صورت کارگزار بورس نسبت به انجام عمليات معاملات اقدام کنند.

عضو شوراي عالي بورس، راه اندازي بورس مسکن را باعث شفافيت معاملات، مشخص شدن قيمت، از بين بردن قيمت‌هاي کاذب، کاهش بورس بازي، تامين مالي بخش مسکن، جمع کردن نقدينگي، کاهش ريسک خريداران و تعريف تعهدات و رفع مشکلات مردم در پيش فروش و خريد مسکن و غيره اعلام کرد و افزود: در برخي موارد مشاهده مي‌شود که يک ملک به ۱۰ نفر فروخته شده است و اين باعث مشکلات قضايي و غيره مي‌شود که با انجام معاملات مسکن در بورس مسکن اين مسائل حل خواهد شد.

وي از وجود تقاضاهايي براي معاملات و برگزاري جلساتي با برخي دستگاه‌ها و نهادهاي متقاضي خبرداد و تصريح کرد: شهرداري‌ها و اتحاديه املاک مي‌تواند نقش مهمي در اجرايي شدن بورس مسکن ايفا کند و متولي انجام اين طرح باشند.

*مهر