کد خبر: ۹۵۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۲

چرا از ادبیات دور شده‌ایم؟

در نشستی که با عنوان «عصر کتاب» در انتشارات علمی و فرهنگی برگزار شد، «هوشنگ اعلم سردبیر ماهنامه "آزما" ضمن تشکر از همراهی انتشارات علمی و فرهنگی در برقراری این نشست گفت: در نشست‌های عصر کتاب، می‌خواهیم درباره کتاب حرف بزنیم و من معتقدم هر قدر و هرجا و هر فرصتی که ما بتوانیم از کتاب صحبت کنیم، در واقع به ساختن خودمان و جامعه‌مان و جامعه بشری و آینده‌مان کمک کرده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری تیک-، سپس احمد پوری، مهمان ویژه این نشست ضمن بیان تاریخچه مختصری از چگونگی ایجاد گروه‌هایی مانند بیت (Beat) و یا مرد جوان عصبانی(Angry young man) و فعالیت‌های اجتماعی و ادبی سردمداران آن‌ها "آلن گینز برگ" و "جان آزبرن" و تاثیر آن‌ها بر ادبیات اروپا و آمریکا، به صحبت درباره چارلز بوکوفسکی پرداخت.

در ادامه احمد پوری با قرائت شعرهای معروف بوکوفسکی در کتاب «از نخ آویزان» تصریح کرد: بوکوفسکی در آمریکا خیلی معروف شد، چون مُصّرانه راه بْیت‌ها را دنبال می‌کرد و زندگی‌اش هم مناسب رفتار او بود. او کودکی نابسامانی داشت و در خیابان‌ها زندگی کرده بود و در آمریکا به خاطر اعتقاد به آنارشیسمی که مخالف نظام سرمایه‌داری و سبک زندگی آمریکایی بود، در بین جوانان و دانشجویان محبوبیت پیدا کرد.

احمد پوری همچنین گفت: این گونه تفکرات در انگلیس و آمریکا بعد از پایان جنگ جهانی دوم و کشته شدن هزاران انسان بی‌گناه به دست قدرت‌های بزرگ جهانی در بین عده‌ای از هنرمندان جوان غربی به اشکال مختلف ظهور کرد.

مسعود کوثری، مدیر انتشارات علمی و فرهنگی نیز با اشاره به این نکته که روشنفکران ما دو دهه است‌ از ادبیات به سمت سینما رفته‌اند که به هر حال جایزه‌های جهانی و پز روشنفکری دارد. اظهار داشت:

ما از ادبیات دور شده‌ایم، اما پیش‌بینی من این است که ما به سوی نوع جدیدی از ادبیات بازمی‌گردیم. ادبیاتی که با زندگی روزمره ما در ارتباط باشد و تنش‌ها و غم‌ها و شادی‌های ما را به نمایش بگذارد و این عرصه شاید دیگر عرصه رمان و داستان بلند نباشد و به سمت کوتاه‌نویسی و گزیده‌نویسی برود.

در این نشست منوچهر حسن‌زاده، مدیر انتشارات مروارید، حسن کیائیان مدیر نشر چشمه، ندا عابد، مدیر مسئول و دیگر دست‌اندرکاران ماهنامۀ آزما و تعدادی از اهالی فرهنگ و قلم حضور داشتند. این نشست با تعامل و هم‌اندیشی مهمانانی چون حافظ موسوی،محمود معتقدی، گیتا گرکانی، اصغرعسکری خانقاه و معصومه باغیان ادامه یافت.

در پایان این نشست به پاس خدمات فرهنگی احمد پوری، به ایشان لوح تقدیر اهداء شد.

نشست‌های «عصر کتاب» دوشنبه اول هر ماه در محل انتشارات علمی و فرهنگی واقع در خیابان آفریقا، چهار راه شهید حقانی (جهان کودک)، کوچه کمان، پلاک 25، از ساعت 17 تا 19 برگزار می‌شود.
منبع:ایسنا