کد خبر: ۹۵۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۶۵۷

مخالفت یهودیان آمریکا با نتانیاهو: توافق هسته ای ایران باید در کنگره تصویب شود

در دو هفته ای که از توافق هسته ای ایران می گذرد، توجه ها بیشتر به حواشی سیاسی این توافق معطوف بوده است تا اصل آن و از همه بیشتر مخالفت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مورد توجه بوده است که روز دستیابی به این توافق را یکی از تاریک ترین روزها در تاریخ بشریت توصیف کرد.
روزنامه واشنگتن پست نوشت: در دو هفته ای که از توافق هسته ای ایران می گذرد، توجه ها بیشتر به حواشی سیاسی این توافق معطوف بوده است تا اصل آن و از همه بیشتر مخالفت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مورد توجه بوده است که روز دستیابی به این توافق را یکی از تاریک ترین روزها در تاریخ بشریت توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، اما باوجود حمایت های گسترده ای که از نخست وزیر اسرائیل شد و برخلاف آنچه انتظار می رفت، اکنون مشاهده می شود تعداد روز افزونی از شخصیت های اسرائیلی و بیشتر یهودیان آمریکا در حقیقت حامی توافق هسته ای ایران هستند.

در حقیقت در روزهای اخیر افرادی مانند افرایم هالوی [Efraim Halevy]، رئیس سابق موساد و امی آیالون [ Ami Ayalon]، رئیس سابق شین بت در این زمینه به سمت مخالفت با نخست وزیر گام برداشته اند. بروز مخالفت با نتانیاهو دراین زمینه کار ساده ای نیست زیرا با توجه به هشدار نتانیاهو مبنی بر این که این توافق به بروز هولوکاست دوم منجر خواهد شد، هر فردی که از آن [توافق] حمایت کند، به ضعف در مورد اهمیت حفظ امنیت اسرائیل متهم می شود.

نتایج نظرسنجی لس آنجلس جوئیش ژورنال [ Los Angeles Jewish Journal ] که در 23 ژوئن منتشر شده است نشان می دهد 49 درصد از یهودیان آمریکا از توافق هسته ای با ایران حمایت می کنند. این درحالی است که 31 درصد با آن مخالفند. بر اساس این نظرسنجی 53 درصد از یهودیان آمریکا از کنگره می خواهند توافق را تصویب کند و 35 درصد خواهان رد آن هستند.

نتایج این نظرسنجی نشام می دهد در میان کل مردم آمریکا 41 درصد خواهان تصویب و 38 درصد خواهان رد آن در کنگره هستند.