کد خبر: ۹۵۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۰

بزرگ‌ترین برنده رفع تحریم‌های ایران کیست؟

 پایگاه خبری امارات ۲۴ طی گزارشی به نقل از تحلیلگران نوشت، رفع تحریم‌های ایران بیشترین منفعت را برای بانک‌ها و بخش املاک و پایانه‌های دریایی این کشور به ارمغان می‌آورد به طوریکه این کشور بزرگ‌ترین برنده در منطقه غرب آسیا خواهد بود.
 
به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، گشایش اقتصاد ایران پس از توافق هسته‌ای برای شرکت‌های اماراتی بیشترین منفعت و سود را در منطقه غرب آسیا به دنبال خواهد داشت.

تحلیلگران معتقدند که شرکت‌های اماراتی با منافعی در بخش‌های املاک، حمل و نقل، بانکداری و مالی، چشم‌اندازهای بهتری در کسب منفعت از فرصت‌های آتی ناشی از برداشته شدن تحریم‌های ایران خواهند داشت.

تحلیلگران «مباشر ترد» طی یادداشتی خاطرنشان کردند، «امارات برنده اصلی به لحاظ تجاری و ورود سرمایه است. در امارات، ما معتقدیم که بانک‌ها و پایانه‌های دریایی و متصدیان لجستیکی بیشترین سود را خواهند برد.»

«ما معتقدیم که بیشترین منفعت از این توافق عاید امارات و ترکیه خواهند شد چراکه سرمایه‌گذاران ممکن است آنها را برای به تصرف درآوردن بازار بورس تهران پس از بازگشتن به سیستم جهانی انتخاب کنند. ۹ مورد از ۲۰ جزو اصلی فهرست محبوب امارات سهام‌های مالی هستند.»

مریم کامل تحلیلگر مباشر ترد در این باره گفت: «ما معتقدیم که بانک‌های اماراتی که شبکه گسترده‌ای به لحاظ شعبات دارند، نقش مهمی برای واردات و صادرات ایران علی‌رغم ۳ سال گذشته تشدید تحریم‌ها بازی خواهند کرد. از دیدگاه ما به محض اینکه تجارت با ایران احیا شود، ابوظبی کامرشیال بنک، بانک اسلامی دبی و بانک اسلامی ابوظبی بعلاوه پایانه‌های دریایی و متصدی‌های لجستیکی، سهام‌هایی هستند که بیشترین سود را خواهند برد.

مجموع صادرات امارات به ایران در سال گذشته ۱۱.۵ میلیارد دلار برآورد شده است که ۹۵ درصد آن را صادرات مجدد تشکیل می‌دهد؛ این درحالی است که واردات ایران از امارات ۱.۲ میلیارد دلار بوده است.

به گفته تحلیلگران مباشر ترد، این ارقام نشان می‌‌دهد که امارات بزرگ‌ترین شریک تجاری غیرنفتی ایران است. در نتیجه، ما معتقدیم که آزاد شدن اقتصاد ایران رشد سریع و بیشتر صادرات از این کشور را به دنبال خواهد داشت که اکنون تحریم‌ها مانع آن است و همچنین در عوض رشد تولید ناخالص داخلی برای امارت را در بر خواهد داشت. به هر حال، این امر می‌تواند تاحدی با تجارت مستقیم ایران با اروپا جبران شود.

همچنین معتقدند که سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها به بازار املاک دبی نیز کمک خواهد کرد. دبی مقصد مطلوبی برای سرمایه‌گذاران ایرانی هم در بخش رهن و هم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است.

به گفته تحلیلگران، برداشته شدن تحریم‌های ایران حتی فرصت امیدبخشی برای بازار املاک در حال رشد امارات فراهم خواهد کرد.

سرمایه‌گذاران ایرانی در سال ۲۰۱۰ در میان رتبه‌های نخست خریداران املاک دبی با پول نقد بودند. آنها چهارمین خریداران بزرگ پس از هندی‌ها، انگلیسی‌ها و پاکستانی‌ها بودند اما پس از تشدید تحریم‌ها، سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در بازار املاک امارات کاهش یافت. در سه ماهه نخست ۲۰۱۵، خریداران ایرانی با پول نقد در این بخش تنها ۳ درصد کل مبادلات املاک دبی را تشکیل می‌دهند.

*فارس