کد خبر: ۹۵۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۹

برگزاری جشنواره اسباب بازی در هفته آینده

اولین جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی با پایان داوری بیش از 520 اسباب‌بازی دوازدهم مرداد در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک، به نقل از اداره‌کل روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ این اسباب‌بازی‌ها در دو گروه بررسی شدند . گروه «ثبتی» (362 عنوان) شامل اسباب‌بازی‌هایی است که یا ایده‌ کاملا داخلی دارند یا حداقل سی‌ درصد از ایده‌پردازی‌ شان را متخصصان داخلی انجام داده اند و گروه «مجوز تولیدی» (162 عنوان) شامل اسباب‌بازی‌هایی است که از برترین آثار خارجی کپی و در داخل تولید شده اند.

به گفته‌ محمدحسین فرجو، دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی و دبیر گروه داوران، این اسباب‌بازی‌ها همگی مربوط به سال 93 هستند که از لحاظ آمار، بیشترین پرونده‌ ثبتی و مجوز تولیدی در این سال بوده است.

وی درباره‌ معیارهای داوری هریک از بخش‌های اصلی گفت: در بخش مجوز تولید، حسن انتخاب وسیله از سوی تولیدکننده، موضوعیت و نیازسنجی اثر، کیفیت تولید و در بخش ثبت اثر از آن‌جا که صرفا در حد ایده و نمونه هستند، بکر بودن ایده، تازه‌بودن و تاثیرگذاری آن، فرآیند بازی، جذابیت ظاهری ملاک انتخاب داوران است.

به گفته‌ دبیر این جشنواره با رشد ناگهانی قیمت ارز جهانی در سال‌های گذشته ، تولید اسباب‌بازی هم در داخل کشور جهش معناداری داشته است.

وی گفت: در چندسال اخیر شرکت‌هایی داشتیم که نمونه‌های طراحی و تولیدشده‌ داخلی‌ خود را به آمریکا صادر کرده اند و از سوی برخی سمینارهای بین‌المللی از آن‌ها دعوت شده است .

فرجو افزود: شرکت‌های فرانسوی با تولیدکنندگان داخلی ارتباط‌هایی دارند و در مجموع در یک‌ دهه‌ اخیر، حاصل تلاش‌های متخصصان مختلف خصوصا در حوزه‌ رباتیک و الکترونیک در حال نشان دادن خود است. ‌

اولین جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی از 12 تا 16 مرداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

در این جشنواره علاوه بر برگزاری بخش‌های تخصصی همچون سمینارها و نشست‌های پژوهشی، تولیدکنندگان و طراحان داخلی آثار خود را نمایش خواهند داد.
منبع:خبرگزاری صدا وسیما