کد خبر: ۹۵۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۶۵

شرمن: در فصل احمقانه رقابت‌هاي انتخاباتي هستيم/ مذاکرات فروبپاشد، تنها مي‌شويم

  معاون وزير خارجه آمريکا و عضو ارشد واشنگتن در مذاکرات هسته‌اي ايران ضمن رد مواضع جمهوريخواهان به ويژه نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري در قبال «برجام« گفت: مي‌دانيم که در فصل احمقانه‌اي از رقابتهاي انتخاباتي هستيم».

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، مذاکره‌کننده ارشد آمريکا در مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 ضمن رد انتقادات جمهوريخواهان نسبت به برجام گفت: مي‌دانيم که در فصل احمقانه‌اي از رقابتهاي انتخاباتي هستيم.

به گزارش پايگاه «هيل»، معاون وزير خارجه آمريکا امروز پنجشنبه در يک مصاحبه به مواضع جمهوريخواهان به ويژه نامزدهاي اين حزب در انتخابات رياست جمهوري 2016 در قبال «برجام» واکنش نشان داد و اين مواضع را با «مصارف انتخاباتي» توصيف کرد.

«وندي شرمن» عضو ارشد تيم آمريکا در مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5گفت: «همه ما مي‌دانيم که به نحوي ما در يک فصل احمقانه انتخاباتي هستيم. ما نامزدهاي زيادي داريم که البته مطمئنم به آنچه آنها درب قبال توافق(هسته‌اي) انجام مي‌دهند باور دارند».

وي با دفاع از مفاد «برجام» گفت: «ما در حال تلاش براي اطمينان يافتن از آن هستيم که ايران به سلاح هسته‌اي دست نيابد و اين يک کار واقعا جدي است».

در اين مصاحبه از شرمن درباره مواضع «تد کروز» سناتور جمهوريخواه و نامزد انتخابات 2016 به همراه «مايک هوکابي» ديگر نامزد اين حزب سوال شد. معاون وزير خارجه ضمن رد مواضع اين دو در قبال «برجام» گفت که هيچ گونه «توافقات جانبي» اضافه بر متن برجام وجود ندارد.

معاون جان کري با بيان آنکه دولت آمريکا اطلاعات لازم درباره مذاکرات هسته‌اي و برجام را به قانونگذاران خواهد داد، هشدار داد رد توافق هسته‌اي از سوي کنگره مي‌تواند «سبب حرکت ايران به سمت سلاح هسته‌اي» شود.

شرمن گفت: «همه درباره نگرانيهايشان در خصوص آنچه 15 سال بعد حادث مي‌شود حرف مي‌زنند. اما من نگران امروز هستم. ايران 12 هزار کيلوگرم مواد غني‌شده دارد و رآکتور آب سنگين دارند که آماده توليد پلوتونيوم براي ساخت بمب است و آنها چرخه کامل سوخت را کامل کرده و مهارت يافته‌اند و مي‌دانند چطور سلاحخ هسته‌اي بسازند. البته رهبر عالي چنين تصميمي را نگرفته است».

معاون وزير خارجه آمريکا در ادامه به کنگره و مخالفان «برجام» هشدار داد: «اگر اين فرايند فروبپاشد، اگر ما از مذاکرات بيرون برويم، صراحتا بگويم ما به تنهايي از مذاکرات بيرون مي‌رويم و در اين تنهايي(ما)، شايد ايران تصميم به حرکت به سمت پيش بردن برنامه هسته‌اي خود بگيرد».

*فارس