کد خبر: ۹۶۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۱

شيوه جدید درمان بي خوابي

  بر اساس يک پژوهش جديد، رفتار‌ درماني شناختي مي‌تواند به افرادي که مشکل بي‌خوابي دارند کمک کند تا بهتر بخوابند.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، مطالعات نشان مي‌دهند که پس از درمان، افراد مبتلا به بي‌خوابي در حدود ۲۰ دقيقه سريعتر از گذشته به خواب مي‌روند و در زمان بيداري، کمتر احساس خواب‌آلودگي دارند. از سوي ديگر، به نظر مي‌رسد اثرات درمان به اين شيوه از ۱ تا ۱۲ ماه باقي مي‌ماند.

با اين حال به نظر نمي‌رسد گفتار‌درماني در حالت کلي زمان خواب را بيشتر کند. براي کمک به افراد مبتلا به بي‌خوابي آنچه اهميت بيشتري دارد مدت زماني است که طول مي‌کشد تا شخص به خواب رود، نه اينکه در کل چه مدت به خواب او اضافه مي‌شود.

بر اساس نتايج مطالعاتي که روي ۱۱۰۰ مرد و زن انجام شده است، معمولا ۴ تا ۶ جلسه «گفتار‌درماني» براي فراگيري کامل اين روش نياز است. داروهايي که براي درمان بي‌خوابي تجويز مي‌شوند تنها علائم آن را از بين مي‌برند و نمي‌توانند آن را ريشه يابي کنند. اين مطالعات نشان داد تنها يک جلسه گفتار‌درماني سبب شد تا ۶۰ درصد از افرادي که بي‌خوابي کوتاه‌مدت داشتند کمي بهبود يابند.

اختلال در خواب با اضطراب، افسردگي، فشار خون بالا و ديابت نوع ۲ مرتبط است. بي‌خوابي مزمن زماني اتفاق مي‌افتد که سه شب در هفته به مدت يک ماه يا بيشتر بي‌خوابي به سراغ فرد بيايد. قرصهاي خواب‌آور عوارض جانبي متعددي دارند و علاوه بر آن اعتيادآور هستند، بنابراين درمان مناسبي به شمار نمي‌روند.

کساني که از بي‌خوابي مزمن رنج مي‌برند به طور مداوم نگران کمبود خواب و تاثير آن بر عملکرد روزانه خود هستند. اين مانند يک دور باطل است، يعني هر چه بيشتر نگران خواب باشيد زمان بيشتري بي‌خوابي خواهيد کشيد.
*شفا آنلاين