کد خبر: ۹۶۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۶

احمد خاتمی: اروپایی ها اگر می خواهند به ایران بیایند نباید به اسرائیل دل و قلوه بدهند

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان این‌که ما دروازه کشور را به روی دنیا نبسته و نمی‌بندیم، گفت: اگر وزرای کشورهای اروپایی می‌خواهند به ایران بیایند، بیایند اما باید از مواضع خصمانه خود دست بردارند.
به گزارش پایگاه خبری تیک، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به سفر وزرای خارجه کشورهای غربی به ایران، گفت: اصل 152 قانون اساسی می‌گوید از پایه‌های روابط بین‌الملل، روابط صلح‌آمیز با دولت‌های غیرمحارب است. پس ارتباط با دولت‌های غیرمحارب متن قانون اساسی است و کاری غیرارزشی نیست.

وی افزود: دولت محارب مثل رژیم جعلی صهیونیستی است که نظام ما با آن ارتباط برقرار نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. در رابطه با دولت آمریکا به تعبیر امام (ره) که فرمود: اگر دولت آمریکا آدم شود ما تجدیدنظر می‌کنیم، اما تا الان آدم نشده‌اند. همچنان شیطنتشان ادامه دارد و اگر آن روز شیطان بزرگ بودند الان شیطان بزر‌گتر هستند.

خاتمی با بیان این‌که بنا نداریم دروازه کشورمان را بر روی کشورهای دنیا ببندیم، گفت: این مسأله روشنی است اما سه نکته درباره آن وجود دارد. ما از مسئولین محترم می‌خواهیم به گونه‌ای برخورد نکنند که این تصور دروغین در آنها وجود داشته باشد که ما نیاز داریم. اینها قربت الی‌الله به ایران نمی‌آیند بلکه دنبال منافعشان هستند. در دوران تحریم فرانسه 3 میلیارد و 261 میلیون یورو از محل صادرات خود ضرر کرده است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: برخی از وزرای کشورهای غربی که می‌آیند در اینجا هم با کمال پررویی بر مواضعشان اصرار می‌کنند. فابیوس به صراحت مصاحبه کرده و گفته مواضعش درباره اسرائیل همان است. ما از مسئولان‌مان انتظار داریم صریحاً به اینها بگویند که اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود. تقاضای ما از مسئولین این است که با پشتیبانی این ملت مطلقاً از مواضع خود عقب نشینی نکنند که ان‌شاءالله نخواهند کرد.

خاتمی تصریح کرد: وزرای خارجه کشورهای اروپایی اگر می‌خواهند بیایند، بیایند. ما دروازه کشور را به روی دنیا نبسته‌ایم و نمی‌بندیم. اما اگر می‌خواهند با این ملت دوست شوند توبه نصوح داشته باشند و از مواضع خصمانه خود دست بردارند.

وی افزود: در مذاکرات اخیر همین وزیر امور خارجه فرانسه دل ملت ایران را خون کرد. در همین مذاکرات در حمایت از رژیم صهیونیستی خودش را کشت. اگر ملت ایران ملت بزرگی است- چنانکه او در مصاحبه‌اش گفته- حریم این ملت بزرگ را نگه دارند. حریم این ملت این است که با دشمنان این ملت دوست نباشید و اینچنین به رژیم صهیونیستی دل و قلوه ندهید.
منبع:ایسنا