کد خبر: ۹۶۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۶۰

سید احمد خاتمی: تیم مذاکره‌کننده با نیت خیر وارد صحنه شدند؛ در ارزیابی‌ منصف باشیم/ رهبر انقلاب با چشم باز و زیرکی مسئله هسته‌ای را پیگیری می‌کنند

خطیب جمعه تهران، با قدرانی از رئیس‌جمهوری و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، گفت: باید در ارزیابی‌های‌مان منصف باشیم، هم نقاط قوت را ببینیم و هم نقاط ضعف را؛ نقاط قوت را دوستانه بگوییم و نقاط ضعف را تذکر دهیم.


خطیب جمعه تهران، با قدرانی از رئیس‌جمهوری و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، گفت: باید در ارزیابی‌های‌مان منصف باشیم، هم نقاط قوت را ببینیم و هم نقاط ضعف را؛ نقاط قوت را دوستانه بگوییم و نقاط ضعف را تذکر دهیم.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نمازجمعه این هفته تهران، با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و 1+5، قدردانی از رئیس‌جمهوری و هیئت مذاکره‌کننده را یک برخورد انسانی توصیف کرد و گفت: این عزیزان با یک نیت خیر وارد صحنه شدند و کار نفس‌گیری را دنبال کردند و همانگونه که در دو خطبه قبلی این عزیزان را رزمندگان جبهه دیپلماسی نامیدیم، هم‌اکنون هم بر آن معتقدیم و به آنها خداقوت می‌گوییم.

وی با اشاره به پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه رئیس‌جمهوری پس از مذاکرات هسته‌ای لوزان گفت: رهبر انقلاب در این نامه و همچنین در خطبه دوم نماز عید سعید فطر بر یک کلمه تأکید کردند که متن مذاکرات با دقت ملاحظه و مسیر قانونی‌اش را طی کند و این مسئله بسیار مهمی است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: همچنین نباید منتقدان متن جمع‌بندی مذاکرات را تخریب‌گر بدانیم. همیشه از یک نقد سازنده یک نظر صائب مشخص می‌شود. پس با نقد باید اجازه دهیم راه روشن باز شود. به هر نحوی تخریب گفتن نقد، خروجی‌اش این می‌شود که نخبگان اهل فکر خود را کنار می‌کشند و می‌گویند چرا با آبروی خود بازی کنیم که وقتی یک مقاله می‌دهیم سیل تهاجم‌ها شروع می‌شود.

 
 

او تاکید کرد: قطعا دعواها اگر فصل‌الخطاب نداشته باشد، منجر به تفرقه می‌شود. فصل‌الخطاب در نظام جمهوری اسلامی ایران مقام معظم رهبری است.

دوقطبی شدن جامعه بازی در میدان دشمن است

وی افزود: همه باید در این مسیر مراقب باشیم، دشمن‌مان یعنی آمریکایی‌ها در پی این هستند که جامعه ایران را دوقطبی کنند. مراقب باشیم که دوقطبی شدن جامعه بازی در میدان دشمن است. ما یک مسئله ملی داریم و رهبر انقلاب با چشم باز و با هوشیاری و زیرکی که همه آن را قبول دارند این مسائل را پیگیری می‌کنند. رؤسای سه‌قوه و به خصوص رئیس‌جمهوری محترم نیز تلاش می‌کنند این مسئله را بنا به مصلحت نظام و با تأیید رهبری، فیصله دهند.

امام جمعه موقت تهران در سخنان خود تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب دنبال بمب اتم نبودو این را نه به خاطر توپ و تشر آمریکایی‌ها بلکه به خاطر دین‌مان قبول نداریم.

وی با اشاره به تهدید نظامی اوباما گفت: این رجزخوانی از جمله رجزخوانی‌های نخ‌نما شده پس از پیروزی انقلاب است. او می‌گوید اگر لازم باشد مشکلات‌مان را از طریق نظامی با ایران حل می‌کنیم که چیز تازه‌ای نگفته است. ما به استقبال هیچ جنگی نمی‌رویم اما اگر آمریکایی‌ها بخواهند بار دیگر شانس‌شان را بیازمایند تردید نکنند، رزمندگانشان را با هواپیما می‌آورند اما با تابوت به شهرشان برخواهند گشت. در جنگ زمینی هم بدانند که جمهوری اسلامی ایران تا عمق خاک دشمن، دشمن را تعقیب خواهد کرد.

خاتمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اعتراض آمریکایی‌ها به شعار مرگ بر آمریکای ملت ایران گفت: این سخن یک سخن احمقانه است. خوب است که آنها بدانند که ریشه مرگ بر آمریکا‌ها مرتبط با عملکرد خودشان است. کیست جنایت عربستان در یمن را ببیند اما دست آمریکا را نبیند، یا جنایت صهیونیست‌ها را در منطقه مشاهده کند و دست آمریکا را نبیند؟ علاوه بر آن بیش از نیم قرن به انحای مختلف علیه ملت ایران ظلم کرده‌اید پس حق این ملت است که باشکوه‌تر از همیشه بگوید مرگ بر آمریکا و امروز همین شعار را انقلابیون یمن، بحرین به زبان عربی تکرار می‌کنند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به سفر هیئت فرانسوی به سرپرستی لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، به تهران اظهار کرد: آنها در مصاحبه‌های خود اعلام می‌کنند که ما به ایران می‌رویم و با مسئولان آنها در مسائل مختلف از جمله اسرائیل صحبت می‌کنیم. همین فابیوس به صراحت گفته موضع ما همان موضع گذشته است، لذا ما از مسئولان خود انتظار داریم، همانگونه که در باطن خود بر این نکته اصرار دارند مثل امام به صراحت بگویند که اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود که البته همین‌ طور است.

وی خاطرنشان کرد: وزیران اروپایی اگر می‌خواهند با ملت ایران دوست شوند، توبه داشته باشند و از مواضع خصمانه خود دست بردارند. در همین مذاکرات اخیر، همین وزیر امور خارجه فرانسه خودش را کشت تا از رژیم صهیونیستی حمایت کند. ما باید منافع ملت ایران را در هر مذاکره و مکاتبه و تعاملی در نظر بگیریم.

خاتمی در پایان خطبه‌های خود، با اشاره به حمله نظامی عربستان به یمن گفت: 124 روز از این جنایت رژیم جلاد عربستان می‌گذرد، یمن را شخم زده‌اند و زیرساختی برای این کشور باقی نگذاشته‌اند، 23 هزار نفر کشته و مجروح شده‌اند. دولت‌های اسلامی جهان اسلام و سازمان‌های اسلامی هم متأسفانه باید از این تجاوز آشکار عربستان سرافکنده و شرمنده باشند.