کد خبر: ۹۶۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۷

اکران فیلم خون‌های آلوده سیاسی نبود

پایگاه خبری تیک-علی صابری درباره جلوگیری از پخش مستند خونهای آلوده در فرهنگسرایی در تهران همزمان با ورود فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه اظهار داشت: شهرداری یک نهاد خدماتی از جمله خدمات اجتماعی است، کاش بحث خون های آلوده سیاسی نمی شد و شهرداری متهم به سیاست زدگی نمی شد. البته فرهنگسرای انقلاب در این بحث کار سیاسی انجام نداده است. 
 
نماینده اصلاح طلب شورای شهر با اشاره به اینکه حدود ۱۳ سال است که پرونده خون های آلوده را پیگیری می کند، گفت: هیچ وقت شهرداری در این خصوص ورودی نداشته است. 
 
وکیل پرونده برخی از قربانیان خون های آلوده افزود: اکران مستندی در فرهنگسرای انقلاب در مورد پرونده خون های آلوده که مجوز داشته و این مستند برای کسب مجوز از فیلترهای متعددی رد شده است هیچ اشکالی ندارد. 
 
وی اظهار داشت:جلوگیری از پخش این فیلم موجب می شود که به صورت عمدی یا غیر عمدی انتشار این فیلم به سمت شبکه های اجتماعی و غیر مجاز برود. 
 
صابری با طرح این سئوال که اگر این فیلم در فرهنگسرای انقلاب به نمایش در نیاید، کجا به نمایش دربیاید؟ ادامه داد: فرهنگسرایی که کارش مشخص است و در چارچوب های نظام قرار دارد، قرار بود در شرایط خاص این فیلم را نمایش دهد که اتفاقاً یکی از بچه های اصلاح طلب با من تماس گرفت که این فیلم در فرهنگسرای انقلاب نمایش داده می شود و شما هم در این مراسم حضور یابید بنابراین این مراسم فراتر از بحث احزاب اصولگرا و اصلاح طلب بود. 
 
عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران اظهار داشت: در فرانسه هم بر اساس پیگیری های صورت گرفته این اتفاقات زیاد می افتد و نهادهای اجتماعی بدون دخالت دولت اعتراضات خود را مطرح می کنند. 
 
وی در تحلیل نحوه منطقی برخورد دولت با نمایش این فیلم همزمان با سفر فابیوس به تهران گفت: دولت باید اجازه می دادبا رعایت خط قرمز های قانون مثل جلوگیری از خشونت، این مستند نمایش داده شود تا نهادهای اجتماعی اعتراض خود را در قالب کار هنری به نمایش بگذارند حتی اعتراضات خیابانی برخی جوانان نیز به نظر من اشکال نداشت. باید خواست ملت ایران به اطلاع دولت فرانسه می رسید. 
 
عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران گفت: دولت حتی اگر به هر دلیل انعکاس این مطلب را به فابیوس به مصلحت نمی داند با واژه های خنده داری مثل« این کارشکنی علیه دولت است» و یا «مستنداتی برای آن وجود ندارد» اظهاراتی که وزیر بهداشت و وزیر دادگستری مطرح کردند نباید این کار را توجیه می کرد. 
 
صابری تصریح کرد: وزیر بهداشت به جای طرح این مسائل باید عذرخواهی و اعلام کند که احکام قضایی مربوط به پرونده خون های آلوده را انجام می دهد و حتی به صورت نمادین احکام چند پرونده را اجرا کند که نشان دهد قانونگرا بوده و رویه قضایی را اجرا می کند. 
 
وی با بیان اینکه رویه قضایی در حال حاضر حق بیماران را پایمال می کند، اظهار داشت: حداقل کاری که وزیر می توانست انجام دهد این بود که اجازه دهد وزارت امور خارجه و یا دستگاه های امنیتی پاسخ اعتراضات را بدهند نه اینکه وزارت بهداشت که خودش محکوم این پرونده است دفاع کند. 
 
عضو اصلاح طلب شورای شهر گفت:چرا وزیر بهداشت از اقدامات فرانسه دفاع می کند و علیه مردم موضع می گیرد؟ ای کاش می دانستیم آیا وزیر بهداشت از پرونده مطلع است؟ حداقل ایشان یک بار این پرونده را مطالعه کنند تا وظایف داخلی خود را اجرایی کنند. 
 
قرار بود همزمان با ورود فابیوس به تهران مستند چند قطره خون در مورد بازخوانی پرونده فروش فرآورده های خونی آلوده توسط دولت فرانسه به ایران در دهه ۶۰ در قالب برنامه فرش قرمز نمایش داده شود که دولت مانع نمایش این مستند در فرهنگسرای انقلاب شد.

منبع: مهر