کد خبر: ۹۶۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۷۸

13 استان یمن در معرض گرسنگی قرار دارد

 برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل اعلام کرد که بر اثر تداوم تجاوز عربستان به یمن ومحاصره این کشور 13 استان یمن شامل ابین، عدن، الضالع، المحویت، عمران، ذمار، حجه الحدیده، لحج، صنعا، صعده، شبوه و تعز در معرض گرسنگی قرار دارد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir) به نقل از پایگاه خبری مارب پرس ،«مهند هادی» مدیر منطقه ای برنامه جهانی غذا گفت: باوجود امداد رسانی به 700 هزار نفردر عدن، تعز، عمران، صعده و لحج در ژوئیه ( تیر) گذشته هنوز 2 میلیون و 600 هزار نفر در 13 استان یمن از فقدان امنیت غذایی رنج می برند.

سه کشتی حامل مواد غذایی برنامه جهانی غذا، به نامهای «هان تشی»، «آمستردام» و «سکه ستار» هفته گذشته در بندر نفتی «البریقه» در عدن پهلو گرفت که حامل 6800 تن مواد غذایی برای امداد رسانی به 400 هزار نفر به مدت یک ماه می باشد.

در 22 ژوئیه ( تیر) گذشته نیز کشتی «کپنهاک» وابسته به برنامه جهانی غذا وارد عدن شد که حامل نیم میلیون لیتر سوخت بود؛ با این وجود برنامه جهانی غذا نیاز به یک میلیون لیتر سوخت ماهانه برای تداوم عملیات امداد رسانی خود در یمن را مورد تاکید قرار داد.

یمن قبل از تجاوز عربستان به این کشور نیز حدود 90 درصد نیازهای خود از جمله مواد غذایی اساسی را از خارج تامین می کرد وکمبود مواد غذایی در این کشور منجر به افزایش شدید قیمت ها شده بود که این عامل نیز موجب تشدید فقر و افزایش فقرا شده است.

به دلیل تخریب زیرساخت های شهری در حملات هوایی ائتلاف به سرکردگی عربستان، بسیاری از راهها در این کشور آسیب دیده و غیرقابل استفاده شده است.

بنا بر اعلام برنامه جهانی غذا، فرودگاه عدن نیز هنوز به روی پروازهای تجاری و امدادی بازگشایی نشده است.

برنامه جهانی غذا بزرگ ترین نهاد جهان است که در زمینه مبارزه با گرسنگی فعالیت می کند. این نهاد وابسته به سازمان ملل هر ساله به 80 میلیون نفر در 75 کشور کمک می کند.

عربستان با ائتلاف 9 کشور عربی منطقه به جز عمان به همراهی آمریکا از ششم فروردین سال جاری حملات گسترده ای را علیه یمن آغاز کرد تا «عبد ربه منصور هادی» رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به حاکمیت بازگرداند و از قدرت گرفتن انقلابیون یمنی که امنیت شهرهای این کشور را تامین می کنند، جلوگیری کند.

بر اثر این حملات تاکنون بیشتر تاسیسات زیربنایی، خدماتی، بیمارستان ها، مدارس و خانه های مردم یمن ویران و هزاران نفر از جمله صدها زن و کودک کشته و یا مجروح شده اند.
*ایرنا