کد خبر: ۹۶۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۰۵

سعید مرتضوی: مشخص نیست جلسه بعدی دادگاه چه زمان تشکیل می‌شود/ پرونده کهریزک اعتبار امر مختومه را دارد

در حالی هفتمین جلسه دادگاه سعید مرتضوی به پایان رسید که به گفته وی مشخص نیست برگزاری جلسه بعدی چه زمان خواهد بود و وزیر کار و رئیس سازمان تامین اجتماعی نیز در این جلسه حضور نیافتند.

مرتضوی پس از پایان هفتمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات خود گفت: در جلسه امروز به دو موضوع رسیدگی شد که یکی شکایت سازمان تأمین اجتماعی از من بود. در این باره دادگاه به لحاظ اینکه در شکایت تأمین اجتماعی از من موضوعات مختلفی مطرح است، لازم دانست که وزیر کار در جلسه حاضر شود و به ابهامات شکایت تأمین اجتماعی پاسخ دهد.

وی افزود: مواردی از شکایت سازمان تامین اجتماعی نیز مربوط به مدیرعامل تامین اجتماعی است که در این راستا نیز دادگاه آقای نوربخش، مدیرعامل فعلی، را برای پاره‌ای توضیحات فرا خواند. براساس این شکایت، من به خودداری از اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی و رای دیوان عدالت اداری متهم شده بودم که سازمان تامین اجتماعی را به صندوق تبدیل نکردم و من دلایلی ارائه کردم که نه تنها استنکاف نکردم، بلکه مدیرعامل فعلی و وزیر کار استنکاف کرده‌اند.

مرتضوی افزود: آقایان نوربخش و ربیعی در جلسه حضور نیافتند و نمایندگان خود را معرفی کردند، در حالی‌که وقتی کسی به عنوان شاهد یا گواه باید در دادگاه حضور یابد خودش باید توضیح دهد، نه نماینده وی.

وی گفت: وزیر کار و آقای نوربخش باید به خواست دستگاه قضا احترام می‌گذاشتند و در دادگاه حضور می‌یافتند چرا که این دادگاه برای رسیدگی به شکایت خودشان مطرح شده است، اما متاسفانه تنها در رسانه‌ها شایعه پراکنی می‌کنند و حق ما در این خصوص ضایع شده است. وکیل سازمان تامین اجتماعی نیز در دادگاه توضیحات قانع کننده‌ای نداد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در دولت دهم افزود : لایحه‌ای درخصوص لزوم ارائه توضیحات از سوی آقایان نوربخش و ربیعی تا فردا به دادگاه تارائه خواهیم داد و دادگاه نیز آن را بررسی‌ خواهد کرد که آیا ضرورت دارده این دو به علت شکایت خودشان جلب شوند.

به گفته او، بر اساس ماده 326 قانون آیین دادرسی کیفری در صورتی که گواه به خواست دادگاه در جلسه حاضر نشود دادگاه می‌تواند حکم جلب وی را صادر کند..

8بار به پرونده کهریزک رسیدگی شده است

سعید مرتضوی درباره پرونده کهریزک که موضوع دوم رسیدگی در این جلسه بود، نیز گفت: در این خصوص ما مفصل دفاع کردیم که به این موضوع 8 بار رسیدگی و قرار منع پیگیرد صادر شده است و این پرونده و شکایت اعتبار امر مختومه را دارد.

وی گفت: آقای روح‌الامینی در دادگاه و دادخواست خود به مصاحبه‌های آقای احمدی مقدم (فرمانده پیشین ناجا) استناد کرده‌اند و خواستار حضور ایشان در دادگاه به عنوان گواه شدند و من نیز بر همین اساس به مصاحبه‌هایی از ایشان استناد کردم که گفته بودند کشته‌شدگان در کهریزک کتک نخورده‌اند بلکه در خیابان‌ها و محل فتنه کتک خورده‌اند.

دادستان عمومی و انقلاب پیشین تهران گفت: دفاعیه ما هم همین بود که این افراد در اغتشاش و فتنه شرکت کردند،با پلیس درگیر شدند، دادیار به موضوع رسیدگی کرده است و ما نقشی در بد رفتاری و دستگیری نداشته‌ایم.

مرتضوی افزود: سازمان بازرسی کل کشور در خصوص آقای محسن روح‌الامینی نظریه‌ای داده است که براساس آن زخم‌ها و ایراد جراحات به بدن آقای روح‌الامینی مربوط به زمان کهریزک نیست بلکه مربوط به زمان قبل از اعزام به کهریزک است.

وی گفت: از آنجا که یکی از استنادات دادگاه نظریه‌های سازمان بازرسی است من به آن استناد کردم و گفتم زخم‌ها مربوط به قبل از 18 تیر است.

مرتضوی تاکید کرد: سران فتنه توفانی در کشور برپا کردند که هم من و هم آقای روح‌الامینی خسارت دیدیم. البته خسارت ایشان با توجه به از دست دادن پسرشان سنگین‌تر از من بود ولی من نیز دادستان تهران و مسئول امنیت بودم و قطعاً باید مقصران اصلی که پشت صحنه هستند پاسخگو باشند./انا