کد خبر: ۹۶۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۹۹۵

دیلی تلگراف: انگلیس بازی را در ایران باخت؟

با وجودی که ویلیام هیگ،‌ وزیر امور خارجه سابق انگلیس بیش از یک سال پیش خواستار بازگشایی سفارت انگلیس در تهران شده بود، درهای این سفارتخانه همچنان بسته است.

روزنامه دیلی تلگراف نوشت: شرکت های انگلیسی برای ورود به ایران از رقبای فرانسوی و آلمانی خود عقب افتاده اند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، بزرگترین رقبای تجاری انگلیس در اروپا برای امتیاز گیری در رقابت بر سر تجارت میلیاردها پوندی در ایران وقت را تلف نکرده اند. در حالی که جوهر توافق تاریخی میان جمهوری اسلامی و قدرت های گروه پنج به علاوه یک متشکل از انگلیس، آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و آلمان هنوز خشک نشده است، رقبای انگلیس در پاریس تهاجم نرمی را برای امضای قرارداد هایی با ایران آغاز کرده اند. زمانی که وزرای کشور انگلیس نگران هجوم مهاجران به کشورشان بودند، همتایان فرانسوی آنها با تصمیم گیرندگان کلیدی در تهران دیدار می کردند. لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه هفته گذشته در تهران بود و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران را برای سفر به پاریس در فصل زمستان دعوت کرد. وی به میهمانان خود در سفارت فرانسه در تهران گفت: «ما دو کشور بزرگ و مستقل هستیم.»

اما با وجودی که ویلیام هیگ،‌ وزیر امور خارجه سابق انگلیس بیش از یک سال پیش خواستار بازگشایی سفارت انگلیس در تهران شده بود، درهای این سفارتخانه همچنان بسته است.

فابیوس گفت اگر ایران بخواهد، فرانسه قصد دارد با این توافق جدید و لغو تحریم ها در چندین بخش در ایران حضور بیشتری داشته باشد. مسائل تجاری در صدر فهرستی قرار دارد که شرکت های فرانسوی امیدوارند با امضای قراردادهای پر سود با همتایان ایرانی خود از آنها بهره مند شوند. معاون فابیوس و وزیر کشاورزی فرانسه نیز قرار است در ماه سپتامبر در راس یک هیئت تجاری بزرگ به ایران سفر کنند. شرکت های فرانسوی مانند توتال، پژو و رنو پیش از این حضور چشمگیری در ایران داشته اند و امیدوارند بار دیگر بتوانند چنین حضوری داشته باشند.

در ادامه این مقاله آمده است، این فقط شرکت های فرانسوی نیستند که برای بازگشت به ایران، قدم در جاده ابریشم گذاشته اند. گفته می شود یک هیئت تجاری بزرگ آلمانی متشکل از صد شرکت پیش از حصول توافق هسته ای با قدرت های جهانی به تهران سفر کرده است. زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان نیز قرار است به زودی به تهران سفر می کند و برلین امیدوار است این سفر راه را برای صادرکنندگان بزرگ این کشور مانند فولکس واگن، زیمنس و بی ام دبلیو به ایران هموار کند.

در عوض، دولت انگلیس ظاهرا در مورد مشکلات تجاری که ممکن است با این توافق تاریخی ایجاد شود، هنوز تردید دارد. این کشور ترجیح می دهد پس از اقدام آژانس بین المللی انرژی اتمی به تایید پایبندی ایران به تعهدات هسته ای اش وارد عمل شود، اما تجارت منتظر نمی ماند. شرکت های انگلیسی به خصوص در بخش نفت و گاز برای بازگشت به ایران بی تاب هستند. رویال داچ شل پیش از این با مقامات ایرانی درباره این مسئله گفتگو کرده است و مدیر اجرایی بی پی (BP) نیز هفته گذشته در جلسه ای به طور مفصل درباره اهمیت ایران صحبت کرد. این دو شرکت بزرگ نفتی انگلیسی سابقه طولانی در فعالیت در ایران دارند و هیچکدام نمی خواهند در رقابت برای دسترسی به این بازار عقب بمانند. با این حال، توتال، رقیب بزرگ فرانسوی آنها پیش افتاده است. پاتریک پویان، مدیر اجرایی این شرکت با سخنان بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در این رقابت بسیار جلو افتاده است. زنگنه هفته گذشته پس از دیدار با وزیر امور خارجه فرانسه گفت: «فصل جدیدی از همکاری با شرکت فرانسوی توتال برای گسترش میادین نفتی ایران آغاز خواهد شد.»