کد خبر: ۹۶۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۲

پیگیری بیکاری زنان تحصیلکرده وسرپرست خانوار


 معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور تاکید کرد: این معاونت بحث بیکاری زنان تحصیلکرده و سرپرست خانوار را با جدیت در دست پیگیری دارد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، شهیندخت مولاوردی عصرشنبه در حاشیه نشست تخصصی «بررسی موقعیت زنان کارآفرین در شرایط پساتحریم» این اظهارات را در پاسخ به خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا بیان کرد.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس بررسی های انجام شده، استان های بوشهر، قم، گلستان، کهکیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، لرستان، کردستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، بیشترین میزان زنان تحصیلکرده و بیکار را در خود جای داده اند.

معاون امورزنان رییس جمهور در خصوص حوزه آموزش زنان گفت: زنان در زمان حاضر حدود 60 درصد جمعیت دانشجویان کشور را تشکیل می دهند این در حالی است که نقش آنان در اقتصاد، بسیار کمتر از این میزان است.

مولاوردی ادامه داد: این معاونت برای افزایش نقش و سهم زنان در اقتصاد و جامعه، کارگروهی را تشکیل داده است و این آمارها نیز دستاوردهای اولیه مطالعات انجام شده بوسیله این کارگروه طی ماه های گذشته است.

وی کارگروه یاد شده را اتاق فکر معاونت امورزنان و خانواده معرفی کرد و افزود: وظیفه اصلی این کارگروه شناسایی ظرفیت ها و در نهایت ارایه جمع بندی مناسب برای برنامه ریزان است.

وی به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا در خصوص اقدامات حمایتی آن معاونت برای تعیین مجازات های جایگزین زندان برای جرایم با محکومیت کمتر از 91 روز زنان پاسخ داد.

معاون رییس جمهور اظهار داشت: این موضوع را با توجه به بررسی های صورت گرفته این معاونت اتخاذ کرده ایم و دلیل آن هم این بود که بیشترین میزان مجازات زندان زنان کمتر از 91 روز است.

مولاوردی افزود: بی تردید زندان، نقش و تاثیر و تبعات حاشیه ای و منفی بسیاری دارد و این معاونت در جهت صیانت از خانواده و حقوق زنان در صدد بهره مندی زنان از مجازات های جایگزین است.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور توضیح داد: این مجازات ها می تواند مانند موارد اعمال شده در حوزه نوجوانان بزهکار باشد.

کشور در حوزه اشتغال زنان در حال درجا زدن است

وی در سخنان کوتاهی در نشست تخصصی بررسی موقعیت زنان کارآفرین در شرایط پسا تحریم گفت: ما در دوران پسا توافق هستیم، اما این توافق بسیار مهم بود و فصل نوینی را در روابط منطقه و جهان برای کشورمان ترسیم کرد که همه اقشار جامعه به نوعی از این توافق متاثر خواهند شد.

مولاوردی خطاب به زنان کارآفرین حاضر در این نشست تصریح کرد: همانگونه که رییس جمهوری هم تصریح کرده اند، ما درهای کشورمان را برای واردات کالاهای مصرفی کشورهای دیگر باز نخواهیم کرد و برای تولید مشترک محصولات مورد نیاز کشور و منطقه با علاقه مندان ورود به بازار ایران وارد مذاکره هدفمند خواهیم شد.

این مقام مسوول در ریاست جمهوری با استناد به آمارها افزود: در حوزه اشتغال زنان، متاسفانه اقدامات اساسی مناسبی صورت نگرفته است و کشور در حال درجا زدن است.

مولاوردی در ادامه اظهارداشت: متاسفانه 82 درصد زنان سرپرست خانوار بیکار و بی سواد هستند. همچنین باید همزمان با ورود دختران به دانشگاه ها، فرصت های شغلی مورد نیاز برای زنان پیش بینی شود.

وی از زنان کارآفرین حاضر در نشست درخواست کرد تا موانع کسب وکار زنان در کشور را شناسایی و به این معاونت اعلام کنند تا این معاونت بتواند در برنامه ششم توسعه کشور جایگاه مناسبی را برای ایجاد اشتغال زنان در برنامه هدفگذاری کند.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور در جمع بندی نهایی سخنان شرکت کنندگان در این نشست هم گفت: طرح ارایه بسته پیشنهادی برای حمایت از زنان کارآفرین در دولت را پیگیری خواهد کرد تا نرخ مشارکت زنان در اقتصاد افزایش یابد و شاخص های توسعه کشورمان در این حوزه به جایگاه مناسبی ارتقا یابد.

پیش از سخنان شهیندخت مولاوری ، فیروزه صابر موسس و مدیرعامل بنیاد توسه کارآفرینی زنان و جوانان و دبیرکارگروه کارآفرینی و اشتغال معاونت امور زنان و خانواده، گزارش و آماری از وضعیت تحصیل و اشتغال زنان در کشور ارایه کرد.
*ایرنا